Rajd Dakar 2022. Elektryczne Audi ruszają na Rajd Dakar!

Tomasz Szmandra (AIP)
Już 1 stycznia rozpocznie się kolejna edycja słynnego Rajdu Dakar. Do Arabii Saudyjskiej wybiera się także silna ekipa Audi, która z modelem RS Q e-tron po raz pierwszy wystartuje w najtrudniejszym maratonie samochodowo-motocyklowym na świecie.

Dla niemieckiej marki, która ma na swoim koncie m.in. wprowadzenie takich nowinek jak: napęd quattro czy silników TFSI, udział w tym rajdzie z wykorzystaniem modelu e-tron oznacza początek nowej ery.

– Rajd Dakar jest największym wyobrażalnym wyzwaniem dla naszego innowacyjnego napędu elektrycznego z wysokonapięciowym akumulatorem i wysokowydajnym przetwornikiem energii. Nigdy wcześniej w Audi Sport nie przygotowaliśmy tak skomplikowanego pojazdu w tak krótkim czasie. Rajd Dakar – najdłuższy i najbardziej wymagający rajd świata – to teraz najważniejszy dla nas i dla tego samochodu test. Podchodzimy do tej imprezy z wielkim szacunkiem i jesteśmy w pełni skoncentrowani na tym wyzwaniu – powiedział Julius Seebach, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH.

Sportowe tradycje Audi

Audi Sport ma bardzo bogatą tradycję udziału w różnych seriach i dyscyplinach sportów motorowych. Począwszy od roku 1981, samochody z czterema pierścieniami w logo brały udział w rajdach WRC, wyścigach samochodów turystycznych (Trans-Am, IMSA GTO, DTM, STW, TCR), wyścigach prototypów (LMP), wyścigach klasy GT (GT3, GT2, GT4), rallycrossie (WRX) i rywalizacji jednomiejscowych bolidów (Formuła E). Teraz, jako siódma dyscyplina w portfolio tej zasłużonej marki, dochodzą jeszcze rajdy terenowe.

Wyścig w Le Mans przetarł szlak

Fot. Audi Sport
Fot. Audi Sport

W trzech Audi RS Q e-tron prowadzonych przez trzy dwuosobowe załogi znaleźć można pionierskie i innowacyjne rozwiązania techniczne. W kategorii T1 Ultimate w Rajdzie Dakar Audi chce udowodnić, że zelektryfikowany układ napędowy jest bardzo wydajny i konkurencyjny wobec napędów klasycznych. Jak podkreśla producent, to nie pierwszy wyczynowy pojazd marki Audi Sport z napędem alternatywnym. W roku 2012 Audi z napędem zelektryfikowanym zwyciężyło w słynnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans, wygrywając jako pierwsze z tego typu napędem, a w sezonie 2017/2018 jako pierwszy niemiecki producent zdobyło tytuł mistrzowski w Formule E.

Gwiazdorska obsada

Trzy zespoły najlepszych kierowców Audi z pewnością dadzą z siebie wszystko w Arabii Saudyjskiej. Mattias Ekström błyszczy swoją wszechstronnością. Dwa tytuły mistrzowskie w DTM i zwycięstwo w mistrzostwach świata w rallycrossie to najjaśniejsze punkty jego prawie 30-letniej międzynarodowej kariery w sportach motorowych. Jego pilot, a zarazem drugi kierowca Emil Bergkvist, również Szwed, był mistrzem świata juniorów w rajdach samochodowych. Francuz Stéphane Peterhansel to prawdziwa gwiazda nie tylko teamu, ale całego rajdu – czternastokrotny triumfator „Dakaru” cały czas przewodzi tabeli najlepszych

zawodników tej imprezy. W kokpicie Audi RS Q e-tron towarzyszyć mu będzie rodak – Edouard Boulanger. Natomiast Hiszpan Carlos Sainz trzykrotnie wygrał Rajd Dakar i ma za sobą ponad dwie dekady rajdowych doświadczeń, podczas których dwukrotnie został rajdowym mistrzem świata. Jego pilot, Lucas Cruz, towarzyszył mu również we wszystkich dotychczasowych zwycięstwach w Dakarze.

Osiem tysięcy kilometrów

Wszystkie trzy Audi RS Q e-tron startują w barwach Team Audi Sport. Marka wspierana jest jednak przez Q Motorsport – zespół Svena Quandta, mający za sobą ponad ćwierć wieku doświadczeń w rajdach terenowych, w tym sześć zwycięstw w Dakarze. W sumie 80 osób z Audi i Q Motorsport – od kierowców rajdowych, przez osoby odpowiedzialne za technikę i logistykę, aż po lekarza i fizjoterapeutów – przez dwa tygodnie będzie przemieszczać się przez Arabię Saudyjską.

Program rajdu, który łącznie liczy 8099 km, obejmuje 12 etapów, a dzienny dystans w niektórych przypadkach przekracza nawet 800 km. Łączna długość odcinków specjalnych to 4252 km. Rajd Dakar 2022 rozpocznie się w Nowy Rok w Jeddah, a zakończy 14 stycznia. Natomiast 8 stycznia zaplanowano dzień odpoczynku w Rijadzie.

Zobacz także: Toyota Corolla w wersji Cross

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie