Quad i motocykl do jazdy w terenie. Nie każdy wie o tym przepisie

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Niezarejestrowany pojazd mechaniczny może być wykorzystywany jedynie na specjalnie do tego przeznaczonych terenach,
Niezarejestrowany pojazd mechaniczny może być wykorzystywany jedynie na specjalnie do tego przeznaczonych terenach, Materiały prasowe
Nie wszystkie motocykle i quady muszą posiadać tablice rejestracyjne – te przeznaczone do jazdy po trasach off-road czy torach enduro, czyli nie poruszające się po drogach publicznych, nie podlegają zapisom prawa o ruchu drogowym dotyczącym obowiązkowej rejestracji pojazdów. Są jednak warunki jakie należy spełnić, by jeżdżąc w trudnym terenie.

Zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, pojazdy takie jak samochody, motocykle czy quady, które poruszają się po drogach publicznych w Polsce muszą być zarejestrowane. Warto podkreślić, że za drogi publiczne, w rozumieniu ustawy, uważa się nie tylko miejskie ulice, drogi krajowe czy autostrady, lecz także drogi leśne, parkingi oraz place przeznaczone do ruchu pojazdów.

A co z motocyklami czy quadami, które nie poruszają się po drogach publicznych? Tymi, które kupowane są wyłącznie do celów rekreacyjnych czy rozwijania swoich pasji – przygotowanych do jazdy po torach enduro czy trasach off-road? Takie pojazdy nie muszą posiadać tablic rejestracyjnych.

– Trzeba jednak pamiętać, że niezarejestrowany pojazd mechaniczny może być wykorzystywany jedynie na specjalnie do tego przeznaczonych terenach, a jego transport powinien się odbywać wyłącznie na lawecie – mówi Marek Lewandowski, Menedżer ds. Produktu z Santander Consumer Multirent – Zgodnie z prawem nie musi być poddawany okresowym badaniom technicznym. Jednak ze względu na sposób użytkowania i przeciążenia jakim podlega, dla bezpieczeństwa powinno się go regularnie serwisować.

Popularność off-road i enduro cały czas rośnie. Coraz więcej Polaków interesuje się motocyklami i quadami, którymi można jeździć w trudnym terenie, często grzęznąc przy tym w wielkiej kałuży błota. Przybywa też specjalnych tras i torów oraz sklepów oferujących sprzęt dedykowany takiej formie rozrywki. Warto też podkreślić, że zainteresowanie sportami ekstremalnymi zdecydowanie zwiększyła… pandemia. Jak wynika z ubiegłorocznego raportu „Zwyczaje urlopowe Polaków”, co trzeci uważa, że po kolejnych lockdownach jesteśmy spragnieni mocnych wrażeń.

– Coraz większa liczba Polaków może pozwolić sobie na kupno specjalnego motocykla lub quada za gotówkę. Część jednak nie może bądź nie chce w tym celu naruszać swoich oszczędności czy bieżących dochodów. Z tego powodu, dealerzy coraz częściej podejmują współpracę z leasingodawcą oferującym finansowanie takich nierejestrowanych produktów. Rozwiązania te charakteryzuje minimum formalności, a oczekiwanie na upragniony sprzęt jest zdecydowanie krótsze, ponieważ leasingodawca nie musi rejestrować pojazdu w urzędzie wydziału komunikacji. Nie trzeba też czekać na otrzymanie tablic rejestracyjnych i dowodu – podkreśla Marek Lewandowski z Santander Consumer Multirent.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty