Przyszła mama za kierownicą - czy w ciąży trzeba zapinać pasy?

Creandi, Volvo
Kobieta w ciąży nie musi rezygnować z prowadzenia samochodu
Kobieta w ciąży nie musi rezygnować z prowadzenia samochodu
Kobieta, która spodziewa się dziecka, nie musi rezygnować z prowadzenia samochodu. Jeśli ciąża rozwija się prawidłowo, a przyszłej mamie nic nie dolega, nie ma przeciwwskazań do kierowania autem.

Kobieta będąca w ciąży siadając za kierownicę powinna pamiętać o kilku rzeczach – przede wszystkim o odpowiednim zapięciu pasów bezpieczeństwa, zaplanowaniu trasy i zachowaniu ostrożności. Co prawda polskie prawo zezwala kobietom będącym w widocznej ciąży na jazdę bez pasów (mówi o tym kodeks drogowy), ale nie jest to dobre rozwiązanie.

- Przyszłe mamy nie powinny rezygnować z zapinania pasów bezpieczeństwa, ponieważ korzystanie z nich znacznie zwiększa szanse przeżycia zarówno matki jak i dziecka w razie wypadku - podkreśla Agnieszka Kaźmierczak z serwisu Yanosik.pl, pomagającego w planowaniu trasy i informującego o utrudnieniach w ruchu m.in. za pośrednictwem telefonu komórkowego. - Gdy dojdzie do zderzenia, pasażer jest wyrzucany do przodu z siłą nawet kilku ton. Dzięki pasom kobieta uniknie się więc nie tylko wypadnięcia przez przednią szybę, ale też gwałtownego przygniecenia brzucha do kierownicy. Warunkiem jest jednak prawidłowe zapięcie pasów.

Źle zapięte pasy przyciskają brzuch i miednicę, a to może okazać się fatalne w skutkach w razie zderzenia. Może dojść do przedwczesnego porodu, odklejenia się łożyska czy pęknięcia czaszki dziecka. Podobnie może się skończyć wypadek, gdy pasażerowie mają niezapięte pasy.

Jak więc prawidłowo zapiąć pasy?

Specjaliści z Volvo, którzy przeprowadzali badania z wykorzystaniem wirtualnego manekina kobiety w ciąży, przygotowali zbiór porad.

Ich zdaniem przyszła mama wsiadając do samochodu powinna postąpić w następujący sposób:
1. Zdjąć obszerne ubrania, aby pas mógł być umieszczony jak najbliżej ciała.
2. Odpowiednio ustawić siedzenie, aby wygodnie sięgać do pedałów, a jednocześnie zachować jak największy dystans pomiędzy brzuchem i kierownicą. Plecy powinny przywierać mocno do siedzenia, a ramiona być wyprostowane.
3. Przeciągnąć pas biodrowy nad udami, zapiąć go i dociągnąć. Upewnić się, że nie biegnie na wysokości brzucha, lecz leży jak najbardziej płasko pod nim.
4. Przeciągnąć pas piersiowy pomiędzy piersiami aż do boku brzucha, a następnie dociągnąć.
5. Nigdy nie wsuwać pasa barkowego pod ramię lub za plecy – może mieć to fatalne skutki zarówno dla kobiety, jak i jej dziecka.

Można także zapatrzyć się w specjalne adaptery na pasy dla ciężarnych. Ważne, aby pasy bezpieczeństwa przytrzymywały pasażera na wysokości miejsc, które są najmniej narażone na urazy – na przykład górnej części tułowia i miednicy. Wtedy chronione są bardziej wrażliwe części ciała, takie jak brzuch, w którym znajduje się płód. Badania przeprowadzone z udziałem wirtualnego manekina w ciąży dowodzą, że poduszka powietrzna kierowcy stanowi ochronę zarówno dla matki, jak i płodu.

W trasie

Nierówności na polskich drogach niestety nie brakuje. Przyszła mama powinna wybierać trasy w lepszym stanie technicznym nawet jeśli musi z tego powodu nadłożyć drogi. Podczas dłuższej podróży kobieta w ciąży powinna pamiętać o regularnych postojach. Dzięki temu nie tylko dotleni organizm, ale też uniknie skurczy nóg i opuchnięć. Warto też zabrać ze sobą dokumentację medyczną oraz numer kontaktowy do lekarza prowadzącego ciążę.

Kiedy przyszła mama nie powinna wsiadać za kółko?

Ostatnie tygodnie ciąży (maksymalnie koniec drugiego trymestru) to czas, kiedy kobieta powinna zrezygnować z prowadzenia auta. Coraz częstsze ruchy dziecka mogą odwracać uwagę od sytuacji na drodze. Szybkość reakcji może być dłuższa niż zwykle. Kobiety będące w ciąży mogą mieć problemy z koncentracją, tym bardziej jeśli muszą zażywać jakieś leki – należy koniecznie dowiedzieć się czy nie wywierają one wpływu na prowadzenie pojazdów.

Rosnący brzuch także nie ułatwia wykonywania manewrów. A w razie wypadku zwiększa się ryzyko uszkodzenia płodu. Istnieją także pewne dolegliwości, które negatywnie wpływają na prowadzenie auta, jak problemy z ciśnieniem lub cukrzyca ciężarnych. Mogą one skutkować objawami obniżającymi zdolność prowadzenia pojazdów – sennością, silnymi bólami głowy, zaburzeniami widzenia i świadomości.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kraków: testy miniautobusu elektrycznego PEV6 marki King Long

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty