Przystanki wiedeńskie. Jak z nich prawidłowo korzystać?

Mariusz Michalak
Fot. Paweł Miecznik
Fot. Paweł Miecznik
W wielu miastach w Polsce pojawiły się przystanki wiedeńskie, które przysparzają kierowcom niemałych problemów. W ostatnim czasie najgłośniej o samochodach spadających z platform przystanków było w Poznaniu. Czy faktycznie przystanki wiedeńskie to niepotrzebne utrudnienie dla kierowców?

Co to jest przystanek wiedeński?

To rodzaj przystanku tramwajowego, który po raz pierwszy powstał (jak nazwa wskazuje) w Wiedniu. Konstrukcja takiego przystanku polega na podniesieniu nawierzchni jezdni, w rejonie przystanku tramwajowego, do poziomu chodnika. Takie rozwiązanie umożliwia znacznie łatwiejsze dojście i wsiadanie do tramwaju pieszym, a także poprawia ich bezpieczeństwo.

- Przystanki wiedeńskie mają na celu poprawę komfortu związanego z wsiadaniem do tramwaju, zwłaszcza osobom starszym. Buduje się je w miejscach, w których występuje duża różnica wysokości pomiędzy stopniem tramwaju, a jezdnią, z której wsiadają piesi. W Poznaniu, na przystanku tramwajowym „Rynek Jeżycki” ten problem był najmocniej widoczny – zwłaszcza w przypadku starszych modeli tramwajów. Należało wysoko podnieść nogę, aby móc wsiąść do tego środka transportu, co stanowiło trudność dla osób starszych, a także rodziców z dzieckiem w wózku, czy osób niepełnosprawnych – komentuje Julia Langa, Yanosik

Gdzie w Polsce można spotkać przystanki wiedeńskie?

W naszym kraju infrastruktura przystanków wiedeńskich jest wciąż rozwijana. Tego rodzaju inwestycje możecie spotkać m.in.:

● w Poznaniu na ul. Gwarnej i Strzeleckiej, oraz na Górnej Wildzie, Jeżycach i Górczynie,

● w Łodzi na ul. Piotrkowskiej,

● we Wrocławiu na ulicach: Glinianej, Piłsudskiego, Przyjaźni, Hubskiej, Krupniczej, Trzebnickiej i Marii Skłodowskiej-Curie,

● w Krakowie na ulicach: Krakowskiej, Dunajewskiego, Basztowej, Podchorążych, Lubicz czy Królewskiej,

● w Warszawie przy tunelu W-Z czy na ul. Kawęczyńskiej,

● w Toruniu na placu św. Katarzyny,

● w Olsztynie na ul. Kościuszki,

● w Gdańsku na ul. Siennickiej i ul. Teofila Lenartowicza,

● w Bytomiu na ul. Katowickiej.

Jak prawidłowo korzystać z przystanków wiedeńskich?

- Kierowcy muszą zachowywać szczególną ostrożność w okolicy przystanków tramwajowych, a co za tym idzie powinni zwolnić i obserwować, czy pieszy nie wychodzi zza tramwaju na jezdnię. W przypadku przystanków wiedeńskich wyniesiona platforma jezdni dodatkowo wymusza zwolnienie. Ponadto, kierowcy powinni poczekać za tramwajem aż ten wypuści i wpuści wszystkich pasażerów, i odjedzie – mówi Julia Langa, Yanosik

Fragment ulicy, na którym znajduje się przystanek wiedeński nadal pozostaje jezdnią, a więc gdy nie ma na nim aktualnie tramwaju, jeżdżą nią samochody. Pieszy może wejść na platformę przystanku wiedeńskiego dopiero w momencie, w którym podjedzie tramwaj. Wówczas kierowcy mają zakaz wjazdu na wzniesienie i muszą odczekać aż pojazd odjedzie.

Z kolei, gdy na przystanku nie znajduje się tramwaj, to piesi mają zakaz przebywania na jego powierzchni. To wciąż jezdnia, na której jest ruch samochodowy.

Zobacz także: Tak prezentuje się Dacia Jogger

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kraków: testy miniautobusu elektrycznego PEV6 marki King Long

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty