Z uwagi na coraz nowocześniejsze rozwiązania w pojazdach, mechanik do przeglądów i napraw potrzebuje przyrządy diagnostyczne, bez których wielokrotnie naprawa nie byłaby możliwa.
Tam, gdzie kiedyś były systemy czysto mechaniczne lub hydrauliczne, dziś weszła elektronika - elektrohydrauliczne hamulce SBC i elektryczny hamulec postojowy EPB. Tradycyjne przyrządy niewiele już tu pomogą. Na przykład elektrohydrauliczne hamulce podczas przeglądu albo naprawy trzeba koniecznie dezaktywować.
Wraz z elektrycznym hamulcem postojowym wchodzi na rynek kolejny system, który wymaga zastosowania przyrządu diagnostycznego. Tutaj hamulec postojowy jest uruchamiany i zwalniany poprzez elektryczny silnik zintegrowany z zaciskiem. System używa pozycji tłoczka również jako informatora o zużyciu klocka. Wyzwanie dla mechaników polega na tym, że tłoczków hamulca tylnej osi nie da się cofnąć za pomocą klasycznych narzędzi do hamulców. A jeśli pomimo tego będzie próbował pracować na tych układach, uszkodzi mechanizm nastawczy w tych zaciskach. Aby wymienić klocki lub tarcze konieczne jest sterowanie silniczka w zacisku poprzez przyrząd diagnostyczny i wycofanie tłoczka w zacisku. Po wymianie klocków czy tarcz jest wymagane przeprowadzenie nastawienia podstawowego systemu hamulcowego.
Jeden do wszystkich
Aby umożliwić warsztatom profesjonalny serwis hamulców w pojazdach z elektronicznymi układami hamulcowymi bez konieczności zakupu drogich przyrządów diagnostycznych, firma Continental Automotive Systems proponuje elektroniczny przyrząd serwisowy EST. Jest to mały poręczny przyrząd, który poprzez OBD komunikuje się ze sterownikiem i tak steruje, aby bez problemu i drogich reklamacji przeprowadzić wymianę klocków, czy innych prac serwisowych. Co więcej, tester EST ATE ma zastosowanie uniwersalne. W zależności od zadania i systemu hamulcowego jest wyposażony w odpowiednie oprogramowanie. Oprogramowanie można wgrać z komputera poprzez łącze USB. Dzięki temu przyrząd EST ATE jest rozwiązaniem również na przyszłość. Każdy nowy moduł umożliwi i rozszerzy jego zastosowanie w najnowocześniejszych systemach hamulcowych.
Prosta obsługa
Podczas opracowywania ATE EST nacisk położono na intuicyjną obsługę przyrządu tylko 4 przyciskami na przedniej stronie EST. Oznaczenie każdego przycisku i jego funkcje za każdym razem jest opisane na wyświetlaczu przyrządu. Po podłączeniu do OBD przyrząd natychmiast się włączy. Następnie następuje kontrola wersji oprogramowania. Na wyświetlaczu pojawią się klarowne instrukcje postępowania. Dzięki temu wykluczone są pomyłki.
Moduły oprogramowania
Przyrząd ATE EST wprowadzony na rynek został z dwoma modułami oprogramowania: - SBC-Moduł do modeli Mercedes-Benz W211, R230 i C219, które umożliwią: deaktywacje i aktywację systemów hamulcowych, wymianę płynu hamulcowego, odpowietrzenie systemu i kontrolę systemu na zapowietrzenie. Komunikacja ze sterownikiem SBC odbywa się poprzez linię K lub CAN-Bus.
EPB-Moduł do obsługi Audi A6 i VW Passat pozwala na otwarcie i zamknięcie hamulców tylniej osi oraz przeprowadza tzw. ustawienie podstawowe po wymianie tarcz lub klocków hamulcowych. Ilość błędów jest wyświetlana i można je wykasować. Kolejne moduły oprogramowania są w przygotowaniu.
Rozwiązanie dla warsztatów
Przyrząd ATE EST jest idealnym rozwiązaniem dla warsztatów, które nie pracują na drogich testerach przypisanych do marki samochodu, a pomimo to chcą naprawiać SBC i EPB. Nawet dla warsztatów autoryzowanych ATE EST jest interesującym rozwiązaniem uzupełniającym testery producentów samochodów.