Przydatna bateria

Piotr Robakowski
Zima szczególnie dla akumulatorów jest wyjątkowo wymagająca. Bateria powinna być sprawna w każdych warunkach pogodowych, ułatwiając każdego, mroźnego poranka rozruch silnika naszego auta.

Trwałość typowego akumulatora samochodowego szacowana jest na 7-10 tys.
uruchomień, co przy przeciętnej eksploatacji daje okres około 4 lat. Okres
ten może ulec skróceniu i wydłużeniu - wszystko zależy czy pojazd użytkujemy
głównie w mieście (wówczas bateria tylko w niewielkim stopniu doładowywana
jest przez alternator), czy także na dłuższych trasach. Nie mniej ważnym
elementem jest także stan całego układu elektrycznego w naszym samochodzie
- najlepiej by nie wykazywał usterek, przebić i niepotrzebnej straty napięcia.
Co kupić
Przy kupnie akumulatora podstawowym kryterium doboru powinny być parametry
urządzenia. Marka urządzenia nie jest tak istotna - jej wybór spowodowany
jest często sugestią sprzedawcy, przyzwyczajeniem lub ceną. Obecnie markowe
produkty krajowe nie odbiegają jakością od wyrobów zachodnich, a są często
sporo tańsze. Jeśli byliśmy zadowoleni z wcześniej używanego akumulatora,
radzimy trzymać się tej samej firmy. Pomocą może służyć także instrukcja
obsługi auta lub dobry katalog i wiedza sprzedawcy. Pewnym utrudnieniem
w doborze urządzenia są równocześnie funkcjonujące zróżnicowane normy opisujących
prąd rozruchowy akumulatora. Wybierając akumulator należy zorientować się
według jakich norm zostały oznaczone jego parametry.
Czasami mówi - nie
Jeżeli występuje konieczność uruchomienia silnika, a akumulator jest
rozładowany najlepiej skorzystać z akumulatora w innym samochodzie. Pamiętajmy,
że podczas łączenia baterii przewodami silniki muszą być wyłączone. Istotna
jest też odpowiednia kolejność podłączania kabli. W przypadku, gdy "minus"
akumulatora w naszym samochodzie jest połączony z masą pojazdu, to najpierw
podłączamy przewód do "plusa" akumulatora w drugim aucie, a potem do "plusa"
akumulatora w naszym samochodzie. W tej samej kolejności podłączamy kabel
do "minusa" akumulatora w aucie, z którego pożycza się prąd, a potem do
"minusa" akumulatora w pojeździe, który próbujemy uruchomić. Przed próbą
odpalenia samochodu, uruchomić należy silnik auta ze sprawnym akumulatorem.
Jak dbać o akumulator
- dobierz akumulator zgodnie z potrzebą twojego samochodu

- zamontuj akumulator w pojeździe w sposób trwały

- przed zamontowaniem wyczyść dokładnie zaciski i końcówki biegunowe
akumulatora

- około 2 tygodnie (lub 200-400 km) po rozpoczęciu eksploatacji sprawdź
stan naładowania akumulatora, prąd rozruchu, napięcie i prąd ładowania

- w czasie uruchamiania silnika wciskaj sprzęgło

- pomiędzy kolejnymi włączeniami rozrusznika stosuj kilkunastosekundowe
przerwy

- czas jednego włączenia rozrusznika nie powinien przekraczać 5 sekund

- przy akumulatorze nie używaj otwartego ognia - stwarza to niebezpieczeństwo
eksplozji

- nie dopuszczaj do zwarć zewnętrznych

- w trudnych warunkach eksploatacji (jazda miejska, częste uruchamianie
silnika, używanie dodatkowych odbiorników prądu, jazda na krótkich odcinkach
drogi) - częściej kontroluj stan naładowania akumulatora (aerometrem) i
w miarę potrzeby doładuj akumulator prostownikiem

- akumulator rozładowany natychmiast doładuj, by nie dopuścić do jego
zasiarczanienia lub zamarznięcia w okresie zimowym

- sprawdzaj napięcie ładowania, które w instalacji 12V powinno wynosić
13,9-14,4V bez względu na ilość włączonych odbiorników

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty