Trwałość typowego akumulatora samochodowego szacowana jest na 7-10 tys.
uruchomień, co przy przeciętnej eksploatacji daje okres około 4 lat. Okres
ten może ulec skróceniu i wydłużeniu - wszystko zależy czy pojazd użytkujemy
głównie w mieście (wówczas bateria tylko w niewielkim stopniu doładowywana
jest przez alternator), czy także na dłuższych trasach. Nie mniej ważnym
elementem jest także stan całego układu elektrycznego w naszym samochodzie
- najlepiej by nie wykazywał usterek, przebić i niepotrzebnej straty napięcia.
Co kupić
Przy kupnie akumulatora podstawowym kryterium doboru powinny być parametry
urządzenia. Marka urządzenia nie jest tak istotna - jej wybór spowodowany
jest często sugestią sprzedawcy, przyzwyczajeniem lub ceną. Obecnie markowe
produkty krajowe nie odbiegają jakością od wyrobów zachodnich, a są często
sporo tańsze. Jeśli byliśmy zadowoleni z wcześniej używanego akumulatora,
radzimy trzymać się tej samej firmy. Pomocą może służyć także instrukcja
obsługi auta lub dobry katalog i wiedza sprzedawcy. Pewnym utrudnieniem
w doborze urządzenia są równocześnie funkcjonujące zróżnicowane normy opisujących
prąd rozruchowy akumulatora. Wybierając akumulator należy zorientować się
według jakich norm zostały oznaczone jego parametry.
Czasami mówi - nie
Jeżeli występuje konieczność uruchomienia silnika, a akumulator jest
rozładowany najlepiej skorzystać z akumulatora w innym samochodzie. Pamiętajmy,
że podczas łączenia baterii przewodami silniki muszą być wyłączone. Istotna
jest też odpowiednia kolejność podłączania kabli. W przypadku, gdy "minus"
akumulatora w naszym samochodzie jest połączony z masą pojazdu, to najpierw
podłączamy przewód do "plusa" akumulatora w drugim aucie, a potem do "plusa"
akumulatora w naszym samochodzie. W tej samej kolejności podłączamy kabel
do "minusa" akumulatora w aucie, z którego pożycza się prąd, a potem do
"minusa" akumulatora w pojeździe, który próbujemy uruchomić. Przed próbą
odpalenia samochodu, uruchomić należy silnik auta ze sprawnym akumulatorem.
Jak dbać o akumulator
- dobierz akumulator zgodnie z potrzebą twojego samochodu
- zamontuj akumulator w pojeździe w sposób trwały
- przed zamontowaniem wyczyść dokładnie zaciski i końcówki biegunowe
akumulatora
- około 2 tygodnie (lub 200-400 km) po rozpoczęciu eksploatacji sprawdź
stan naładowania akumulatora, prąd rozruchu, napięcie i prąd ładowania
- w czasie uruchamiania silnika wciskaj sprzęgło
- pomiędzy kolejnymi włączeniami rozrusznika stosuj kilkunastosekundowe
przerwy
- czas jednego włączenia rozrusznika nie powinien przekraczać 5 sekund
- przy akumulatorze nie używaj otwartego ognia - stwarza to niebezpieczeństwo
eksplozji
- nie dopuszczaj do zwarć zewnętrznych
- w trudnych warunkach eksploatacji (jazda miejska, częste uruchamianie
silnika, używanie dodatkowych odbiorników prądu, jazda na krótkich odcinkach
drogi) - częściej kontroluj stan naładowania akumulatora (aerometrem) i
w miarę potrzeby doładuj akumulator prostownikiem
- akumulator rozładowany natychmiast doładuj, by nie dopuścić do jego
zasiarczanienia lub zamarznięcia w okresie zimowym
- sprawdzaj napięcie ładowania, które w instalacji 12V powinno wynosić
13,9-14,4V bez względu na ilość włączonych odbiorników
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?