Przyczyny spadku mocy silnika

Maciej Fabijański
Za spadkiem mocy silnika kryć się może uszkodzony czujnik położenia wałka rozrządu. Fot. Maciej Fabijański
Za spadkiem mocy silnika kryć się może uszkodzony czujnik położenia wałka rozrządu. Fot. Maciej Fabijański
Za spadkiem mocy w jednostce napędowej kryją się przeważnie awarie różnych elementów w układach wtryskowym i zapłonowym. Może to również być rezultatem groźnego w skutkach zjawiska.
Za spadkiem mocy silnika kryć się może uszkodzony czujnik położenia wałka rozrządu. Fot. Maciej Fabijański
Za spadkiem mocy silnika kryć się może uszkodzony czujnik położenia wałka rozrządu. Fot. Maciej Fabijański

W układzie zasilania wchodzącego w skład układu wtryskowego za zmniejszoną moc silnika odpowiadać będzie nieprawidłowo działająca pompa paliwa (na skutek podwyższonego stopnia zużycia), która nie potrafi zapewnić odpowiedniego wydatku paliwa a co za tym idzie i ciśnienia podawanego paliwa. Niedrożny przewód paliwowy lub zapchany filtr paliwa również spowodują tytułowy objaw. Kolejne elementy w układzie zasilania, których awaria sprawia, że motor produkuje mniej niż powinien koni mechanicznych to czujnik położenia przepustnicy oraz przepływomierz powietrza albo przy innym sposobie pomiaru obciążenia jednostki napędowej czujnik ciśnienia powietrza w kolektorze dolotowym. Nieprawidłowa praca wtryskiwaczy także objawia się zmniejszoną mocą silnika. Podobna reakcja będzie w przypadku usterki czujnika temperatury cieczy chłodzącej.

Optymalna chwila zapłonu, przy której silnik osiąga największą sprawność jest stale regulowana. Wadliwe sygnały z czujnika spalania stukowego lub położenia wałka rozrządu sprawiają, że wyliczony przez sterownik kąt wyprzedzenia zapłonu nie odpowiada temu właściwemu. Nieprawidłowo ustawiony tzw. statyczny kąt wyprzedzenia zapłonu także nie pozwoli silnikowi rozwinąć pełnej mocy. W układach, których praca nadzorowana jest przez urządzenie sterujące jego awaria objawia się w różny sposób. Również zmniejszeniem mocy w przypadku sterownika silnika.

Jeśli spadkowi mocy towarzyszy wzrost temperatury silnika to mamy do czynienia z bardzo groźnym w skutkach zjawiskiem przegrzewania jednostki napędowej. Trzeba niezwłocznie ustalić i usunąć przyczynę, bo dalsza eksploatacja silnika w tym stanie grozi jego poważnym uszkodzeniem.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty