Przyczepa na hol

Maciej Krzywoszyński
Udostępnij:
Przed wypożyczeniem, a tym bardziej zakupem przyczepy warto sprawdzić, czy będziemy mogli ją holować swoim autem.

W sezonie urlopowym na drogach gwałtownie wzrasta liczba samochodów ciągnących przyczepy - nie tylko kempingowe, ale i towarowe, do przewozu bagażu czy np. łódek.

 

 

Fot. archiwum
Fot. archiwum

Przepisy dotyczące holowania przyczep są w miarę czytelne. Wymagają jednak kilku wyjaśnień. Na początek warto rozszyfrować przewijające się w kodeksie drogowym dwa pojęcia: DMC - dopuszczalna masa całkowita oraz MW - masa własna. Dopuszczalna masa całkowita to określony przez producenta maksymalny próg, do którego możemy załadować np. samochód czy przyczepę. To zarówno masa pasażerów, jak i bagażu. Nie ma tu mowy o żadnej dowolności - DMC jest określona w homologacji oraz dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Z kolei masa własna to masa samochodu czy

Fot. VW
Fot. VW

przyczepy bez ładunku. Te dane także zostały z góry określone przez producenta w dokumentach.

 

Posiadacze prawa jazdy najpopularniejszej kategorii B mogą holować autem osobowym przyczepę o dopuszczalnej masie całkowitej (czyli z bagażem) nieprzekraczającej masy własnej pojazdu (pustego). Jeśli więc nasze auto bez pasażerów i bagażu waży np. 1,5 tony, to maksymalnie załadowana przyczepa nie może ważyć więcej. Dodatkowo masa całkowita całego zestawu nie może przekraczać 3,5 tony.

Jeśli mamy cięższe auto (np. terenowe lub vana) i chcemy pojechać na wakacje z równie ciężką

Fot. Opel
Fot. Opel

przyczepą kempingową, a DMC tego zestawu przekracza 3,5 tony, to trzeba postarać się o dodatkowe uprawnienia i rozszerzyć prawo jazdy o kategorię E.

 

Holowanie przyczep obwarowano też przepisami dotyczącymi danych technicznych - zarówno samochodów, jak i przyczep. Otóż zgodnie z kodeksem drogowym niezależnie od kategorii posiadanego przez kierowcę prawa jazdy masa całkowita przyczepy nie może być większa od masy całkowitej pojazdu. Mało tego, w homologacji i dowodzie rejestracyjnym każdego auta producent określa maksymalną masę holowanej

Fot. VW
Fot. VW

przyczepy. Może się zdarzyć, że będzie ona mniejsza od dozwolonej przez przepisy ruchu drogowego. To, jak ciężką przyczepę możemy holować, zależy też od rodzaju zamontowanego w samochodzie haka.

 

Z kolei jeśli mamy zamiar holować tzw. lekką przyczepkę towarową bez hamulców, to jej masa całkowita nie może przekraczać połowy masy pojazdu. Jeżeli samochód waży np. tonę, to taka przyczepka może ważyć maksymalnie pół tony. Niezależnie od masy pojazdu przyczepa niewyposażona w hamulce nie może ważyć więcej niż 750 kg.

 

Dodatkowo kodeks drogowy wymaga, by między przyczepą a holującym ją pojazdem istniało dodatkowe połączenie (np. łańcuch czy linka), które w razie zerwania haka uniemożliwi oderwanie się przyczepy.

 

Jeśli holowana przyczepa jest szersza od ciągnącego ją samochodu, to na aucie należy zamontować dodatkowe lusterka boczne, tak by kierowca miał zapewnioną widoczność z tyłu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie