Przewody zapłonowe w autach z instalacją gazową

Redakcja
Na rynku LPG/CNG w Polsce mamy dużą liczbę pojazdów z instalacją LPG, ale jakość instalacji jest bardzo różna, podobnie montażu i paliwa.

Na rynku LPG/CNG w Polsce mamy dużą liczbę pojazdów z instalacją LPG, ale jakość instalacji jest bardzo różna, podobnie montażu i paliwa.

Przewody zapłonowe w autach z instalacją gazową

 

Skutkiem dużej liczby pojazdów z instalacją LPG oraz zróżnicowanej, niekiedy niskiej jakości instalacji gazowych oraz przede wszystkim paliwa, są problemy z zapłonem w tysiącach pojazdów.

 

Sytuacja ta zmusiła producentów przewodów zapłonowych do opracowania lepszych rozwiązań, które wyeliminowałyby możliwość wystąpienia wszelkich możliwych niedogodności przy eksploatacji pojazdów z instalacjami LGP i CNG.

 

W swych wyrobach producent przewodów zapłonowych - firma Janomor - wprowadził zasadnicze zmiany. Przede wszystkim zmieniono zawartość silikonu w izolacji przewodu z 30% do 60%, nowy jest też rdzeń przewodu - zamiast akrylowego silikonowy. W przewodzie i na osłonach połączono najlepsze silikonowe izolacje z optymalnym rdzeniem.

 

W ten sposób powstał przewód Wire wound - kabel reaktancyjny z rdzeniem ze stali nierdzewnej (50 zwojów/1 cm), pokrytym półprzewodzącym lateksem w sili-konowych izolacjach i osłonach.Od ponad roku na rynku przewodów zapłonowych znajdują się wiązki przewodów zapłonowych Janmor z rdzeniem ferromagnetycznym w izolacji i osłonach z silikonu.

 

Tzw. ferromagnetyk idealnie nadaje się do samochodów z instalacjami LPG i CNG. Jego największe zalety to niska, stała oporność, wyjątkowo niskie zakłócenia elektromagnetyczne oraz wysoka odporność na czynniki zewnętrzne, dzięki zastosowaniu najwyższej jakości silikonu w osłonach i izolacji przewodu.

 

Przewód ten w założeniu ma zastąpić przewody z rdzeniem akrylowym tego producenta. Pozostaje natomiast wersja silikonowa z rdzeniem miedzianym, jako odpowiednik wiązek oryginalnych do aut niemieckich.

 

Ferromagnetyczny rdzeń składa się z wykonanej z włókna szklanego i kevlaru bazy, na którą wprasowano ferromagnetyczną mieszankę. Jest ona ściśle owinięta drutem ze stali nierdzewnej, powleczonym dodatkowo przewodzącym silikonem.

 

Taka konstrukcja rdzenia ferromagnetycznego zapewnia maksymalną jakość iskry przy praktycznie zerowych stratach prądu, jednocześnie utrzymując doskonały poziom tłumienia impulsów elektromagnetycznych. Oporność 5,6 kΩ/m.

 

Test - czy przewody do wymiany

 

Właściciel samochodu musi dbać o to aby przewody zapłonowe były zawsze czyste, wolne od nalotów z oleju czy smarów stałych. Dawniej, z powodu braków w zaopatrzeniu kierowcy dość często czyścili przewody zapłonowe np. denaturatem, który oprócz właściwości odtłuszczających, skutecznie wypierał wodę.

 

Obecnie we wszystkich dobrych sklepach akcesoryjnych kupimy specjalne, wygodne w użyciu preparaty w aerozolu. Niestety - nawet najlepsze przewody wysokiego napięcia kiedyś muszą się zużyć czyli utracić izolacyjność. W samochodach wyposażonych w instalację LPG I i II generacji wymiana przewodów wysokiego napięcia zalecana jest co 30 000 km.

 

Często do wymiany przewodów zapłonowych motywuje prosty test, jaki możemy bez problemu wykonać samodzielnie. W ciemnym garażu należy podnieść maskę samochodu, zapalić silnik i obserwować przewody dodając jednocześnie gazu (może nam w tym pomagać druga osoba).

 

 Jeśli przewody są poważnie zużyte zaobserwujemy iskry sporadycznie przeskakujące pod maską. Warto pamiętać, że doraźne naprawy polegające na owijaniu przewodów taśmą izolacyjną nie poprawiają ich stanu.(Źródło: ABS)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kraków: testy miniautobusu elektrycznego PEV6 marki King Long

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty