Przepisy drogowe w 2014: kodeks bez dużych zmian, ale za to kratka i przebieg

Sławomir Draguła
Policja drogowa
Policja drogowa
Wyższe kary za brak OC, powrót aut z kratką, rejestracja przebiegu i nowe karty dla niepełnosprawnych – to najważniejsze zmiany w przepisach, które wchodzą w życie w tym roku. Politycy zapowiadają fotoradarową rewolucję w kodeksie drogowym, ale to na razie nic pewnego.
Policja drogowa
Policja drogowa

Nowy rok nie oznacza jak w poprzednich latach rewolucji w przepisach drogowych, ale pewne zmiany następują.

Ubezpieczenia OC - wyższe kary za brak ważnej polisy

W górę – średnio o 5 proc. - poszły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, które muszą wykupić właściciele pojazdów. Są one powiązane z pensją minimalną, a ta wzrosła. Kara dla posiadacza auta osobowego, który nie wykupił OC, to dwukrotność minimalnego wynagrodzenia, a więc 3360 zł. Jeśli przerwa w ubezpieczeniu trwa maksymalnie trzy dni właściciel pojazdu płaci jedną piątką kary, a jeśli nie przekracza dwóch tygodni, połowę. Polisę OC muszą wykupić wszyscy właściciele pojazdów mechanicznych, podlegających rejestracji, bez względu na ich stan techniczny i to, jak często wyjeżdżają na drogi. 

- Zasada jest prosta, jeżeli samochód czy inny pojazd jest zarejestrowany w Polsce, właściciel musi wykupić ubezpieczenie OC - podkreśla Aleksandra Biały z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Wypłaca on odszkodowania za wypadki spowodowane przez nieznanych sprawców i kierowców bez OC, ale też nakłada kary za brak polis. 

Samochody z kratką powróciły, ale nie potrwa to długo - odliczanie VAT w 2014

Od początku roku przedsiębiorcy mogą też odliczać cały VAT zawarty w cenie samochodów z kratką oraz paliwie do nich. Wygasły bowiem ograniczenia w odliczaniu podatku od towarów i usług, na które zgodziła się Unia Europejska, a nowych jeszcze nie wprowadzono. Najpierw musi je uchwalić parlament i podpisać prezydent. Jak informuje Ministerstwo Finansów, ma to nastąpić najpóźniej 1 marca 2014 r., a może już w połowie lutego.

Ograniczenia w odliczeniu VAT obejmą samochody o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 t. lub posiadające mniej niż dziewięć miejsc i wykorzystywane przez przedsiębiorcę także do celów prywatnych, a nie tylko do prowadzenia działalności gospodarczej. Ograniczenia nie powinny obejmować aut wykorzystywanych wyłącznie do celów firmowych. Po ich wprowadzeniu przedsiębiorcy będą mogli odliczyć 50 proc. VAT zawartego w cenie samochodu i wydatkach na jego eksploatację (np. paliwie czy naprawach). Ministerstwo informuje jednak, że podatek zawarty w cenie paliwa będzie można odliczać dopiero po 30 czerwca 2015 r., chyba że parlament zmieni ten zapis. Co ważne, Unia Europejska zgodziła się, by te ograniczenia obowiązywały do końca 2016 r. 

Rejestracja przebiegu w stacjach kontroli pojazdów, czekamy na CEPiK

Od 1 stycznia 2014 r. podczas badań technicznych diagności muszą zapisywać przebieg w bazie danych stacji kontroli pojazdów oraz na zaświadczeniu dla właściciela auta czy motocykla. Jest to pierwszy krok do wprowadzenia zmian ułatwiających życie kupującym używane auta. Od lipca za pośrednictwem internetu będzie można sprawdzić w Centralnej Ewidencji Pojazdów dane o pochodzeniu samochodu czy jednośladu, jego wiek i wyposażenie. W kolejnych latach pojawią się też tam takie dane jak przebieg, informacja o stłuczkach, wypadkach, liczbie właścicieli i ważności badań technicznych. 

Pieniądze z fotoradarów pójdą na budowę dróg

Pieniądze z fotoradarów i wideorejestratorów Inspekcji Transportu Drogowego od początku roku nie trafiają do budżetu państwa tylko do Krajowego Funduszu Drogowego. Finansuje on budowę i remonty autostrad oraz dróg ekspresowych i krajowych.

Karty parkingowe dla osób niepełnosprawnych - nowe zasady

Zmieniają się też zasady wydawania kart parkingowych uprawniających do postoju na miejscach dla niepełnosprawnych. Karty te nadal będą wydawać starostowie i prezydenci miast na prawach powiatu. Od początku lipca otrzymają je osoby o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, mające znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania oraz placówki zajmujące się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób niepełnosprawnych. Z karty będzie mógł też korzystać kierowca, który przewozi niepełnosprawnego posiadacza karty.

Karty będą wydawane na okres ważności orzeczenia o niepełnosprawności, ale nie dłużej niż na pięć lat. Te, które wydano na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują ważność maksymalnie do 30 listopada tego roku. Pod koniec ubiegłego roku wprowadzono karę nawet 2 tys. zł grzywny za posługiwanie się kartą dla niepełnosprawnych przez osobę, która nie ma do tego prawa. 

W planach rewolucja w fotoradarach - automatycznie karanie właścicieli pojazdów

Posłowie z sejmowej komisji infrastruktury pracują też nad przepisami, które odbiorą strażnikom miejskim i gminnym prawo do korzystania z fotoradarów. Urządzenia do pomiaru prędkości miałyby trafić do Inspekcji Transportu Drogowego, a pieniądze na budowę dróg. Z kolei prawo do korzystania z przenośnych mierników prędkości i wideorejestratorów w radiowozach mieliby zachować tylko policjanci.

Funkcjonariusze ITD na podstawie zdjęć z fotoradarów nie nakładaliby już mandatów tylko kary administracyjne. Musieliby je płacić właściciele pojazdów, chyba że wskazaliby kierowcę. Przyłapani przez fotoradary nie dostawaliby punktów karnych, ale musieliby zapłacić więcej. Kary administracyjne, zgodnie z poselskim projektem, mają być uzależnione od wysokości przeciętnego wynagrodzenia i być średnio dwukrotnie wyższe od obecnych mandatów za przekroczenie prędkości.

Automatyczne karanie właścicieli pojazdów ma uratować system fotoradarów. W tej chwili wielu kierowców ignoruje pisma z ITD z informacją, że przyłapano ich na przekroczeniu prędkości, a inspekcja nie ma czasu ani ludzi, by kierować takie sprawy do sądu. Nie wiadomo jednak, jaki będzie kształt tych przepisów ani kiedy wejdą w życie. 

Egzaminy teoretyczne na prawo jazdy - będzie jedna baza pytań

Posłowie z komisji infrastruktury pracują też nad zmianami w egzaminach teoretycznych na prawo jazdy. W tej chwili pytania egzaminacyjne opracowują pracownicy firm, przygotowujących oprogramowanie do testów – Instytutu Transportu Samochodowego i Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych. Są więc dwie bazy pytań i żadna nie jest układana przez resort infrastruktury. Posłowie chcą, by zastąpiła je jedna baza pytań, zatwierdzana przez ministra. Ale pytania mają pozostać tajne. Ta zmiana ma wejść w życie jeszcze w tym roku. 

Zobacz też: Większość Polaków nie ma nic przeciwko przekraczaniu prędkości na drogach 

Parlament, przynajmniej na razie, nie zajmuje się kwestią rozszerzenia egzaminu praktycznego na prawo jazdy o sprawdzanie, czy kandydat na kierowcę jeździ oszczędnie, zgodnie z zasadami eco-drivingu. 

Sławomir Draguła

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty