Przekładnia DSG

Ryszard Polit
Fot. VW: Przekładnia DSG występuje wyłącznie w markach koncernu Volkswagen. To zautomatyzowana, 6-biegowa przekładnia mechaniczna o dwóch sprzęgłach. Dzięki nim zmiana biegów jest bardzo szybka.
Fot. VW: Przekładnia DSG występuje wyłącznie w markach koncernu Volkswagen. To zautomatyzowana, 6-biegowa przekładnia mechaniczna o dwóch sprzęgłach. Dzięki nim zmiana biegów jest bardzo szybka.
W modelach Skody, Audi, Seata i Volkswagena dostępna jest za dopłatą skrzynia biegów określana skrótem DSG. Jak działa to urządzenie i czy warto je kupić?

Przekładnia DSG (Direct Shift Gear - z biegami zmienianymi bezpośrednio) składa się z dwóch mechanicznych skrzyń biegów, każda o 3 przełożeniach i dwóch sprzęgieł ciernych. Dzięki takiej konstrukcji możliwa jest automatyczna, ale błyskawiczna zmiana przełożeń. W dotychczas

Fot. VW: Przekładnia DSG występuje wyłącznie w markach koncernu Volkswagen. To zautomatyzowana, 6-biegowa przekładnia mechaniczna o dwóch sprzęgłach.
Fot. VW: Przekładnia DSG występuje wyłącznie w markach koncernu Volkswagen. To zautomatyzowana, 6-biegowa przekładnia mechaniczna o dwóch sprzęgłach. Dzięki nim zmiana biegów jest bardzo szybka.

stosowanych przekładniach automatycznych czy mechanicznych zautomatyzowanych biegi przełączają się z wyraźną zwłoką i szarpnięciem. Zjawiska te zostały całkowicie wyeliminowane w przekładni DSG.

Działa ona w ten sposób, że gdy jeden bieg, np. pierwszy, jest załączony, bieg drugi czeka w pogotowiu. Zmiana biegów następuje przez przełączanie sprzęgieł. Jedno sprzęgło "obsługuje" biegi 1-3-5, a drugie sprzęgło 2-4-6. W momencie przełączania biegów, co trwa ułamek sekundy, oba sprzęgła pracują w poślizgu, co eliminuje szarpnięcia. W przeciwieństwie do typowego rozwiązania, w przekładni DSG zastosowano sprzęgła wielotarczowe tzw. mokre, pracujące w kąpieli olejowej. Oczywiście włączaniem właściwych

Fot. VW: Schemat działania skrzyni DSG. Sprzęgło K1 „obsługuje” biegi – 1-3-5 i wsteczny, a drugie sprzęgło K2 – biegi – 2-4-6. Gdy jeden z biegów jest
Fot. VW: Schemat działania skrzyni DSG. Sprzęgło K1 „obsługuje” biegi – 1-3-5 i wsteczny, a drugie sprzęgło K2 – biegi – 2-4-6. Gdy jeden z biegów jest włączony, następny „czeka” w pogotowiu.

biegów zajmuje się komputer uruchamiający siłowniki hydrauliczne. Bez rozwoju nowoczesnych technologii przekładnia DSG nie mogłaby funkcjonować, chociaż już w latach 70. została próbnie testowana w firmie Porsche. Ponieważ przekładnia DSG jest w gruncie rzeczy przekładnią mechaniczną, nie powoduje zwiększenia zużycia paliwa, co jest charakterystyczne np. dla przekładni automatycznych.


Jak się z tym jeździ

Ostatnio mieliśmy możliwość jeździć kilkoma różnymi autami z przekładnią DSG. Najłatwiej możemy zauważyć działanie tej skrzyni biegów, gdy ruszając z miejsca mocno wciśniemy pedał "gazu". Biegi zmieniają się płynnie i co najważniejsze - szybko. Dźwignia zmiany biegów przekładni DSG wygląda jak z przekładni automatycznej. Kierowca

Fot. VW: Dźwignia zmiany biegów przypomina tę z przekładni automatycznej.
Fot. VW: Dźwignia zmiany biegów przypomina tę z przekładni automatycznej.

może uruchomić tryb samoczynnego przełączania biegów lub zmieniać je osobiście, przesuwając dźwignię w górę lub w dół. W zasadzie ręczne przełączanie biegów jest zbędne. Ponieważ nie ma pedału sprzęgła, przekładnia DSG jest szczególnie przydatna podczas jazdy w mieście. Istnieją dwa tryby pracy automatycznej - "normalny" (D) i sportowy (S) różniące się oprogramowaniem, a więc wielkością obrotów, przy których następuje zmiana biegu. Trybu sportowego używaliśmy podczas wyprzedzania wolniejszych pojazdów na trasie, gdyż manewr ten trwa wtedy krócej.

Za przekładnię DSG trzeba dopłacić ok. 7 - 9 tys. zł w zależności od modelu. To spora suma i wielu nabywców zastanawia się, czy warto dopłacać. Wydaje się, że przekładnia ta jest przydatna w samochodach użytkowanych szczególnie w mieście i w autach firmowych. Zapobiega bowiem przeciążeniom w układzie korbowo-tłokowym silnika i w układzie przeniesienia napędu, wydłużając czas ich eksploatacji. Przeciążenia te powstają podczas nieumiejętnej zmiany biegów w ręcznej przekładni mechanicznej.

Poniżej prezentujemy film przedstawiający działanie przekładni DSG:

type="application/x-shockwave-flash"
allowscriptaccess="always"
allowfullscreen="true"
width="480"
height="295">

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie