Przekładnia DSG

Ryszard Polit
Fot. VW: Kierowca może wybrać sportową lub ekonomiczną zmianę przełożeń w trybie automatycznym, ma też możliwość ręcznej zmiany biegów w trybie sekwencyjnym.
Fot. VW: Kierowca może wybrać sportową lub ekonomiczną zmianę przełożeń w trybie automatycznym, ma też możliwość ręcznej zmiany biegów w trybie sekwencyjnym.
Volkswagen lansuje skrzynię biegów typu DSG. Jest to 6-stopniowa zautomatyzowana przekładnia mechaniczna z podwójnym sprzęgłem.

Volkswagen lansuje skrzynię biegów typu DSG. Jest to zautomatyzowana 6-stopniowa przekładnia mechaniczna mająca jednak podwójne sprzęgło. Zmiana przełożeń odbywa się automatycznie lub ręcznie.

 

Fot. VW: Opracowana przez Volkswagena skrzynia biegów DSG to zautomatyzowana 6-stopniowa przekładnia mechaniczna z podwójnym sprzęgłem. Mimo zmiany biegu,
Fot. VW: Opracowana przez Volkswagena skrzynia biegów DSG to zautomatyzowana 6-stopniowa przekładnia mechaniczna z podwójnym sprzęgłem. Mimo zmiany biegu, napęd na koła jezdne przenoszony jest niemal bez przerwy – to duża zaleta tej przekładni.

Klasyczne, automatyczne skrzynie przekładniowe nie zyskały w Europie tak dużego powodzenia jak w Ameryce. Bezduszny automat nie miewa humorów ani stresów tak jak człowiek, może więc z należytą precyzją i delikatnością zmienić przełożenie. Dlatego wyeliminowanie ręcznej zmiany biegów jest korzystne dla silnika i układu przeniesienia napędu. Do niedogodności wynikającej z obsługi trzech pedałów dwiema nogami, Europejczycy jakoś się przyzwyczaili. Przekładnia automatyczna jest duża i ciężka i nie zawsze daje się zamontować w małych autach. Europejscy producenci samochodów zaczęli więc stosować lżejsze i mniejsze przekładnie bezstopniowe lub automatyzować manualne skrzynie przekładniowe. Rękę kierowcy przesuwającą dźwignię zmiany biegów oraz nogę naciskającą na pedał sprzęgła zastąpili siłownikami, sterowanymi przez układ elektroniczny. Konstruktorzy z Volkswagena poszli jednak jeszcze dalej i opracowali przekładnię z podwójnym sprzęgłem, którą nazwali DSG (Direct Shift Gearbox).

 

Fot. VW: Oryginalnym pomysłem jest zastosowanie podwójnego sprzęgła, w którym jedna tarcza sprzęgłowa „obsługuje” biegi nieparzyste wraz ze wstecznym,
Fot. VW: Oryginalnym pomysłem jest zastosowanie podwójnego sprzęgła, w którym jedna tarcza sprzęgłowa „obsługuje” biegi nieparzyste wraz ze wstecznym, a druga tarcza sprzęgłowa – biegi parzyste. Włączanie lub wyłączanie z pracy poszczegó

Przekładnia DSG to zautomatyzowana 6-biegowa skrzynia mechaniczna mogąca przenosić do 350 Nm momentu obrotowego. Oryginalnym pomysłem jest zastosowanie podwójnego sprzęgła, w którym jedna tarcza sprzęgłowa "obsługuje" biegi nieparzyste wraz ze wstecznym, a druga tarcza sprzęgłowa - biegi parzyste. Włączanie lub wyłączanie z pracy poszczególnych tarcz sprzęgłowych sterowane jest hydraulicznie. Oczywiście nie ma pedału sprzęgła.

 

Cechą charakterystyczną pracy tej przekładni jest to, że stale włączone są dwa biegi - jeden, który aktualnie przenosi napęd, a drugi - czeka "w pogotowiu". Gdy jedziemy na 3. biegu układ elektroniczny przewiduje, w zależności od prędkości jazdy czy obrotów silnika, włącznie następnego biegu np. 4. Przełączenie biegów odbywa się przez rozłączenie jednej i załączenie drugiej tarczy sprzęgłowej, co trwa 3 lub 4 setne sekundy. Mimo zmiany biegu napęd przenoszony jest więc niemal bez przerwy, czego nie można uzyskać w tradycyjnej skrzyni manualnej - włączenie pedału sprzęgła podczas zmiany biegów powoduje przerwanie napędu na koła jezdne. 

Fot. VW: Kierowca może wybrać sportową lub ekonomiczną zmianę przełożeń w trybie automatycznym, ma też możliwość ręcznej zmiany biegów w trybie sekw
Fot. VW: Kierowca może wybrać sportową lub ekonomiczną zmianę przełożeń w trybie automatycznym, ma też możliwość ręcznej zmiany biegów w trybie sekwencyjnym.

Zaletą przekładni DSG jest także duża szybkość przełączania biegów, bez szarpnięć i we właściwym momencie określonym przez układ sterujący. Dźwignia zmiany przełożeń w kabinie pasażerskiej wygląda i działa jak w typowym "automacie": mamy więc położenie postój, jazda do tyłu, itd. Istnieje możliwość jazdy z ekonomiczną lub automatyczną zmianą przełożeń. Biegi w trybie sportowym zmieniane są przy wyższych obrotach silnika. Kierowca może także sam zmieniać biegi w trybie sekwencyjnym, przesuwając dźwignię do przodu (bieg wyższy) lub do tyłu (redukcja).

 

Volkswagen zainwestował 150 mln euro w przekładnię DSG i jest ona stosowana od 2002 r. w niektórych modelach tego producenta. Ostatnio cieszy się coraz większym powodzeniem wśród nabywców Golfa V, Tourana i nowej Skody Octavii.

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie