Przejazd fragmentami A4 pozostanie bezpłatny

Janusz Pawul
fot. archiwum
fot. archiwum
Udostępnij:
Wynajęta przez Ministerstwo Infrastruktury firma doradcza wyliczy, co się bardziej opłaca: wprowadzić opłaty za przejazd nowo wybudowanymi odcinkami autostrad już teraz i narazić się na zwrot części dotacji przekazanych na ich budowę z UE, czy może pozostawić bezpłatny przejazd i zachować dotacje w całości.
fot. archiwum
fot. archiwum

Wyliczenia są potrzebne natychmiast, bo już od lipca na wszystkich autostradach, drogach ekspresowych i niektórych tzw. głównych drogach krajowych ma zostać uruchomiony system elektronicznej płatności dla samochodów o masie powyżej 3,5 tony. Od lipca płatny ma być także przejazd dla wszystkich pojazdów autostradą A2 z Konina do Łodzi, a od końca tego roku również autostradą A4 z Wrocławia do Katowic (30 zł). Kolejne odcinki będą sukcesywnie włączane do systemu. Dolnośląscy kierowcy zastanawiają się przy tej okazji, kiedy przyjdzie im płacić za przejazd A4 na odcinku z Wrocławia do granicy z Niemcami w Jędrzychowicach.**
CZYTAJ TAKŻE

Tańszy przejazd autostradą A4 - obiecuje prezes StalexportuZerwano kontrakt na budowę odcinka autostrady A4

**

Artur Murgasiewicz z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nie potrafi odpowiedzieć na to pytanie. - Przez kilka najbliższych lat przejazd tym odcinkiem dla aut osobowych pozostanie bezpłatny - zapewnia. Jak dodaje, nie dlatego jednak, że wiązałoby się to z koniecznością zwrotu unijnej dotacji na budowę, ale dlatego, że do wprowadzenia opłat potrzebna jest odpowiednia infrastruktura związana z obsługą ruchu na auto- stradzie, a tu są jeszcze braki.

Opłat z Jędrzychowic do Krzyżowej dla osobówek nie będzie też co najmniej tak długo, jak długo nie będzie przebudowany kolejny odcinek - z Krzyżowej do Wrocławia. Tam konieczne jest dobudowanie pasa awaryjnego, systemu łączności awaryjnej i rozbudowa miejsc obsługi podróżnych.

- Przygotowujemy tę inwestycję - mówi Artur Murgasiewicz. Jej realizacja będzie się mogła rozpocząć w 2014 roku i potrwa około roku. Do tego czasu opłat na czwórce od granicy z Niemcami do Wrocławia raczej nie będzie.

Nie będzie zatem potrzeby zwrotu dotacji na budowę tego odcinka. Bo choć budowa kosztowała prawie 320 milionów euro, a 82 procent stanowiło unijne dofinansowanie, to jednak jej realizacja zakończyła się w latem 2008 roku.

Źródło: Gazeta Wrocławska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie