Przejazd A2 autem osobowym podrożeje

Robert Domżał
Fot. W. Wylegalski
Fot. W. Wylegalski
Po podwyżkach cen za przejazd A4 między Krakowem a Katowicami, jakie nastąpią od 1 grudnia również kierowcom aut osobowych korzystającym z A2 przyjdzie zapłacić więcej.

Po podwyżkach cen za przejazd A4 między Krakowem a Katowicami, jakie nastąpią od 1 grudnia również kierowcom aut osobowych korzystającym z A2 przyjdzie zapłacić więcej.

Fot. W. Wylegalski
Fot. W. Wylegalski

 

- Wystąpiliśmy do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o odwieszenie zgody, jakiej udzieliła nam w roku 2006 na zmianę cen. Wtedy nie wprowadziliśmy podwyżki, ponieważ trwały roboty na kilku odcinkach A2. Do zmiany ceny zmusza nas rzeczywistość . Kiedy zaczynaliśmy pobierać opłatę, wartość euro kształtowała się na poziomie 3,80 zł. Dzisiaj to kwota zdecydowanie wyższa. A my spłacamy kredyt w euro - tłumaczy powody podwyżki Andrzej Patalas, prezes spółki Autostrada Wielkopolska S.A.

 

O ile więcej przyjdzie kierowcom płacić, prezes Patalas nie chce powiedzieć. Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad twierdzą, że to początek negocjacji. - Poprosiliśmy koncesjonariusza o przygotowanie danych dotyczących zasadności ewentualnego wprowadzenia podwyżek. Za wcześnie jeszcze, by mówić o terminie ich wprowadzenia i o ich wysokości. Podobnie jak w przypadku Stalexportu, nie mamy narzędzia prawnego do zatrzymania podwyżek, ponieważ umowa koncesyjna nie daje nam takich możliwości - mówi Marcin Hadaj z GDDKiA.

 

Termin wprowadzenia podwyżki poznamy w grudniu lub najpóźniej styczniu 2010 roku. Po podwyżce ceny na A2 i A4 będą do siebie zbliżone. Autostrada Małopolska podniesie cenę o 3 zł na 60-kilomerowym odcinku, co da 26 gr. za km. Jeśliby przyjąć taką stawkę na A2, wówczas za przejazd 50-kilometrowego odcinka należałoby zapłacić 13 zł. Kierowca musiałby zapłacić za przejazd z Nowego Tomyśla do Konina 39 zł, czyli o 6 zł więcej niż obecnie. AWSA zwiększyłaby wpływy do kasy o 7,2 mln zł rocznie, czyli około 1,75 mln euro.

 

Może być jednak tak, jak mówi Iwo Nowak z Instytutu Logistyki i Magazynowania w Poznaniu, że część kierowców aut osobowych ucieknie z A2 na drogi alternatywne, czyli przede wszystkim na drogę 92. AWSA nie zyska, a na drodze krajowej będzie większy ruch i więcej wypadków. Drogę 92 trzeba będzie też częściej remontować.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Pirat drogowy w Lublinie

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie