Przegrzanie silnika. Co może do niego doprowadzić?

Dariusz Dobosz
Fot. Audi
Fot. Audi
Prawidłowo pracujący układ chłodzenia silnika ma ogromne znaczenie dla bezawaryjnej pracy i trwałości jednostki napędowej

Szczególnie w okresie letnim dają o sobie znać niedomagania systemu chłodzącego silnik, bowiem wysokie temperatury natychmiast obnażają wszelkie jego usterki. Przyczyny przegrzewania się silnika mogą być różne. Jedną z nich jest zapchana lub „zakamieniona” chłodnica. Niedrożność tego elementu powstaje wówczas, gdy zamiast specjalnego płynu chłodzącego stosowana jest zwykła woda. Tworzą się wówczas kamienne osady i szlam, zapychające wąskie kanaliki chłodnicy. Z tym problemem stykają się często kierowcy po zakupie samochodu używanego. Okazuje się, że poprzedni właściciel oszczędzał na płynie. Chłodnicę można wypłukać, ale nie zawsze to pomaga. Zbyt „zakamieniony” element musi być wymieniony na nowy.

Problematyczne może być też działanie termostatu. Gdy termostat zacina się nie pozwala płynowi chłodzącemu przepłynąć do tak zwanego dużego obiegu, czyli do chłodnicy. Płyn krąży tylko wokół bloku silnika i nie mając możliwości chłodzenia zaczyna się gotować w kilka minut po włączeniu silnika. Czasami termostat pozwala tylko na częściowy przepływ i wówczas zagotowanie płynu następuje po dłuższym czasie. Niedomagający termostat trzeba natychmiast wymienić.

Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście

Podobnie jak czujnik, który nie włącza w odpowiednim momencie wentylatora chłodnicy. To bardzo częsta usterka instalacji elektrycznej, która prowadzi do przegrzania silnika. Nie można zapominać o odpowiednim naprężeniu paska klinowego, napędzającego pompę płynu chłodzącego.

Za przegrzanie silnika może być również odpowiedzialny zbyt niski poziom płynu chłodzącego. Pamiętajmy, że we współczesnych samochodach płyn chłodzący dolewa się wyłącznie do zbiornika wyrównawczego. To na nim są również znaki pokazujące minimalny i maksymalny poziom płynu. Nigdy nie sprawdza się poziomu płynu chłodzącego w chłodnicy i nigdy nie dolewa się płynu do chłodnicy. Warto też przypomnieć, że nie wolno odkręcać korka chłodnicy przy gorącym silniku. Pamiętajmy też, by zawsze stosować zalecony instrukcją obsługi płyn chłodzący i nie wlewać do układu chłodzenia zwykłej wody. Płyn działa antykorozyjnie, zapobiega powstawaniu osadów i konserwuje cały układ chłodzenia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty