Przeglądy

(gw)
Opracowany przez producenta program obsługi technicznej jest zależny od wielu czynników konstrukcyjnych auta.

Eksperci Techniczno-Motoryzacyjni wyjaśniają:**Opracowany przez producenta program obsługi technicznej jest zależny od wielu czynników konstrukcyjnych, w tym od rodzaju użytego zespołu napędowego, wyposażenia i parametrów technicznych.**

Przeglądy

W największym uproszczeniu, program ten składa się z kombinacji dwóch
poziomów przeglądów: podstawowego i rozszerzonego oraz dodatkowych wizyt
między przeglądami, podczas których wykonuje się czynności specyficzne
dla danego typu pojazdu i jego wyposażenia.
Wydłużenie okresów
W ciągu ostatnich dwudziestu lat technika motoryzacyjna poczyniła ogromne
postępy, których świadectwem jest m.in. wydłużenie okresów międzyprzeglądowych
z 10 do 30 tysięcy km przebiegu pojazdu oraz zmniejszenie częstotliwości
wymian napędów pasowych i regulacji zespołów.
Nowocześniejsze silniki
Przykładem postępu, jaki się dokonał w ostatnich latach, może być jeden
z najnowocześniejszych silników wysokoprężnych opracowany przez koncern
PSA. Silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności 1,4 litra, który
rozwija wysoką moc 70 KM, posłuży do napędu wielu nowoczsnych samochodów.
Wymaga on oleju napędowego o najniższej zawartości siarki i olejów silnikowych
o najwyższych parametrach jakościowych, lecz rewanżuje się bardzo wysokimi
osiągami, niskim zużyciem paliwa i małym zapotrzebowaniem na czynności
obsługowe. Relatywnie droga wymiana napędu rozrządu jest w nim przewidziana
po przebiegu 240 tysięcy kilometrów.
Mniej czynności
Wydłużenie przebiegów między przeglądami, zmniejszenie ich pracochłonności
z ponad 30 czynności wykonywanych obowiązkowo przez mechanika do około
17, powoduje obniżenie wartości rachunków płaconych przez użytkownika,
co w połączeniu ze zmniejszonym zużyciem paliwa deklarowanym przez wytwórnie
na poziomie 4-5 procent, skutkuje obniżeniem kosztów eksploatacji nowych
samochodów.
Normalne warunki
Jednak należy podkreślić, że istotne wydłużenie przebiegów pomiędzy
obowiązkowymi przeglądami technicznymi nowoczesnych jednostek napędowych,
dotyczy zakładanego przez producentów sposobu eksploatacji pojazdu. Występuje
on wtedy, gdy samochód nie jest przeciążany, kiedy dość często pokonuje
długie trasy i jest eksploatowany na olejach i paliwie rekomendowanych
przez producenta pojazdu firm.
Warunki szczególne
W myśl zaleceń zawartych w instrukcjach obsługi, jeśli sposób eksploatacji
samochodu odbiega od wzorcowego, warunki użytkowania należy traktowac jako
szczególne, a wtedy okresy wymiany niektórych elementów ulegną skróceniu.
Do szczególnych warunków należy zaliczyć: częste pokonywanie krótkich odcinków
trasy z niedogrzanym silnikiem, użytkowanie samochodu jako taksówki osobowej,
użytkowanie pojazdu w temperaturze poniżej minus 15 stopni lub powyżej
plus 30, użytkowanie pojazdu w atmosferze o dużym zapyleniu, gdy stosowane
są paliwa i smary o niskiej jakości, gdy występują długie przerwy w użytkowaniu
pojazdu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty