Nowy Hyundai Sonata produkowany jest w Alabamie i na razie będzie oferowany tylko na terenie USA. W polskich salonach koreański sedan pojawi się dopiero na początku przyszłego roku.
Ważący nieco ponad 1452 kg model został zaprezentowany podczas ostatniej wystawy motoryzacyjnej Auto Show w Los Angeles i jest to niewątpliwie jeden z ciekawszych przedstawicieli segmentu średniej wielkości sedanów.
Sonata jest drugim modelem po ix35 (następcy Tucsona) tzw. produktowej ofensywy Hyundaia, wyrażonej symbolem 24/7, co oznacza 7 nowych modeli w ciągu 24 miesięcy.
Nowa wersji popularnego sedana, reprezentuje nowy styl projektowania Hyundaia, nazwany Fluidic Sculpture (Opływowa Rzeźba). Opracowując pierwsze szkice Sonaty, projektanci starali się łączyć płynne elementy z bardziej sztywnymi strukturami, aby uzyskać wrażenie stałego ruchu i dynamicznych kątów. Nowa Sonata posiada niską, wydłużoną, a zarazem elegancką linię dachu.
Z przodu samochodu dominuje masywny, chromowany grill i duże reflektory. Całości dopełniają 16,17 lub 18 calowe felgi. Ciekawy styl widoczny jest również wewnątrz, gdzie połączono eleganckie wzornictwo z komfortem i funkcjonalnością. Nisko poprowadzona linia dachu zazwyczaj "zabiera" przestrzeń w kabinie, ale i w tym aspekcie Sonata wyróżnia się na tle konkurentów. Dobry wynik uzyskano także przy ocenie pojemności bagażnika - 464 litry dają Sonacie ponad 9 proc. przewagę nad Toyotą Camry i 17 proc. nad Hondą Accord.
Koreańskie auto zostanie wyposażone w nowy, czterocylindrowy silnik Theta II GDI o pojemności skokowej 2,4 l z bezpośrednim wtryskiem benzyny (GDI), co przyczyni się do poprawy efektywności zużycia paliwa i obniżenia emisji spalin. Technologia ta umożliwia dokładniejszą kontrolę składu mieszanki paliwa, optymalizując warunki pracy i zwiększając wydajność silnika. Paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do cylindra pod wysokim ciśnieniem wytwarzanym przez pompę napędzaną wałkiem rozrządu. Dla zwiększenia mocy, w silniku zastosowano wyższy niż zazwyczaj współczynnik kompresji 11,3:1. Tego typu silnik umożliwia osiągnięcie wysokiej mocy i momentu obrotowego przy stosunkowo niskim zużyciu paliwa.
Oprócz tego, w przyszłym roku Hyundai wprowadzi na rynek także Sonatę z 2-litrowym silnikiem z turbodoładowaniem Theta II GDI oraz hybrydowy model z jednostką 2,4 l, wykorzystujący technologię ogniw polimerowych. Do wyboru będzie sześciostopniowa ręczna i automatyczna skrzynia biegów z możliwością przełączenia w tryb manualny.
Odpowiednio zestrojone zawieszenie ma sztywniejsze sprężyny i skuteczniejszy układ stabilizacji podwozia. Także elektryczne wspomaganie układu kierowniczego szybciej reaguje na zmieniające się warunki na drodze, co dodatkowo wpływa na bezpieczeństwo jazdy.
Oczywiście nad kierowcą i pasażerami czuwa cały szereg systemów bezpieczeństwa. Zastosowano tu zaawansowaną technologię poduszek powietrznych i elektroniczną kontrolę stabilności (ESC) w wyposażeniu standardowym. Układ hamulcowy, w którego skład wchodzą hamulcowe tarczowe, ABS z asystentem hamowania i elektroniczny system rozdziału siły hamowania (EBD), jest znacznie skuteczniejszy niż w poprzednim modelu.
Pozytywne wrażenie wywiera także system audio (opracowany wspólnie z Infinity), który składa się m.in. z dotykowego ekranu, 400-watowego wzmacniacza, głośnik niskotonowego (subwoofera) i dziewięciu głośników.
Produkcja oferowanej na amerykański rynek Sonaty rozpoczęła się już w grudniu 2009 r. w fabryce Hyundaia w Alabamie. Na polski rynek trafią modele(prawdopodobnie oznaczone symbolem i40) wytwarzane w Korei Płd. i będzie je można kupić najwcześniej na początku przyszłego roku. Obecna generacja Sonaty w najtańszej wersji z silnikiem 2.0/164 KM kosztuje
80 400 zł.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?