Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Produkcja aut w Polsce na wstecznym biegu. W ciągu siedmiu lat spadła aż o 42 proc.

Joanna Pieńczykowska
fot: Mikołaj  Suchan / Polskapresse
fot: Mikołaj Suchan / Polskapresse
Produkcja aut w Polsce się zwija. W ciągu siedmiu lat spadła o 42 proc. O nowych inwestycjach i modelach niewiele słychać.

Produkcja aut w Polsce od kilku lat topnieje. - W ubiegłym roku w fabrykach samochodów w Polsce wyprodukowano 575 tys. 117

fot: Mikołaj  Suchan / Polskapresse
fot: Mikołaj Suchan / Polskapresse

aut osobowych i dostawczych -  wyliczył instytut Samar zajmujący się badaniem rynku motoryzacyjnego. To o 9,55 proc. mniej niż rok wcześniej. Na dodatek to  kolejny rok na minusie. W porównaniu do poziomu produkcji sprzed siedmiu lat spadek wyniósł aż 42 proc.

W rekordowym 2008 r. wyprodukowano u nas prawie milion aut. Potem było już niemal z każdym rokiem coraz gorzej. Jeszcze w 2010 r. z linii montażowych ulokowanych w Polsce zjechało 887 tys. aut osobowych i dostawczych, w 2011 825 tys., ale w 2012 r. już tylko 635 tys.

Liderem produkcji pozostaje Fiat Auto Poland. Fabryki włoskiego koncernu wytworzyły 295 tys. 700 aut, co stanowi ponad połowę wszystkich wytwarzanych w naszym kraju aut. Jednak udział w rynku Fiata topnieje. Produkcja była niższa niż przed rokiem aż o 15 proc. To efekty zaprzestania pod koniec 2012 r. produkcji modelu Fiat Panda Classic - sztandarowego przez wiele lat modelu.

W ubiegłorocznej produkcji polskich fabryk włoskiego koncernu najwięcej było modeli Fiata 500 (174 tys. sztuk), następnie Lancii Ypsilon (61 tys. ) i modelu Abarth 500 (8,5 tys.). Pozostałe ponad 51,6 tys. aut to model Ford Ka, wytwarzany na zlecenie koncernu Forda.

Na drugiej pozycji wśród producentów znalazł się Volkswagen Poznań z udziałem w rynku 29,71 proc. (prawie 171 tys. pojazdów), a na trzeciej Opel Polska z udziałem 18,87 proc. (108,5 tys. sztuk).

Eksperci nie mają na razie dobrych wieści: niewiele wskazuje, by w 2014 r. sytuacja się diametralnie poprawiła. - Polskie zakłady są uzależnione od koniunktury na rynkach zachodnich, trafia tam ok. 98 proc. produkcji. Znaczący wzrost produkcji mógłby nastąpić, gdyby któraś z istniejących fabryk rozpoczęła wytwarzanie nowego modelu auta lub na terenie Polski powstałaby nowa fabryka. Jak dotąd - mimo spekulacji - takie decyzje nie zostały ogłoszone - mówi Wojciech Drzewiecki, szef instytutu Samar.

Nie ma wciąż zapowiadanej przez wicepremiera Piechocińskiego tajemniczej "dużej inwestycji wielkiego koncernu". Nieoficjalnie mówi się o nowej fabryce Volkswagena.

- Szanse na inwestycję są, błędem było jednak rozpowiadanie o inwestycji przed jej ostatecznym potwierdzeniem przez inwestora - mówi Drzewiecki.

O nowych modelach też na razie niewiele wiadomo. Na razie Fiat Auto Poland na konferencji prasowej zapowiedział w 2014 r. produkcję zbliżoną wielkością do ubiegłorocznej. Ale w zachodniej prasie pojawiły się spekulacje, że Fiat może wycofać z Polski do włoskiej fabryki w Pomigliano d'Arco produkcję modelu Lancia Ypsylon. - Te spekulacje pojawiły się po wypowiedzi prezesa koncernu, że marka Lancia będzie sprzedawana w przyszłości tylko na rynku włoskim - mówi Drzewiecki.

Notowany ostatnio kilkuprocentowy wzrost sprzedaży aut w Polsce niewiele może zmienić. Zaledwie 1,32 proc. (6415 sztuk) krajowej produkcji trafiło na rodzimy rynek.

źródło: Polska Times

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty