Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Próby zderzeniowe Fiata Stilo

Piotr Robakowski
Inżynierowie niemieckiego stowarzyszenia ADAC przeprowadzili trzy podstawowe testy zderzeniowe nowego Fiata Stilo. Sprawdzono konstrukcję podczas zderzenia czołowego, bocznego i ze słupem.

Opracowanie samochodu nie sprowadza się tylko do stworzenia ciekawego i obszernego nadwozia, czy nafaszerować pojazd elektroniką. 
Komputerowy test zderzeniowy
Konstrukcja auta już podczas prac projektowych przechodzi komputerowe symulacje crash-testów. Specjalne programy pozwalają wychwycić błędy w konstrukcji i zwiększyć wytrzymałość nadwozia na zniekształcenia struktury podczas zderzenia. Po stworzeniu modelu zabierają się do pracy specjaliści od wypadków - czyli zespół ludzi przeprowadzający kontrolowane próby zderzeniowe, które powinny potwierdzić wcześniejsze komputerowe obliczenia.

 

Fiat po teście
Kilka dni temu opublikowano wyniki prób zderzeniowych Fiata Stilo. Podczas pierwszej próby - zderzenia czołowego - deformacji, przy kontakcie ze stałą przeszkodą, ulega przednia część auta. Na uwagę zasługują natomiast niewielkie odkształcenia słupka A, na wysokości dachu. Przedział pasażerski pozostaje prawie nienaruszony, zwiększając szanse przeżycia pasażerów. Napinacze pasów bezpieczeństwa zadziałały po 20 tysięcznych sekundy, a poduszek powietrznych - boczne od strony kierowcy, po 29 tysięcznych sekundy; od strony pasażera po 35 tysięcznych sekundy. Inżynierowie odjęli natomiast punkty za niewystarczające obicie elementów regulacji kolumny kierowniczej zwiększającej ryzyko urazów kolan. Pedały sprzęgła, hamulca i gazu tylko w niewielkim stopniu przesunęły się do wnętrza auta.
 
Boczna próba Stilo
Boczne zderzenia potwierdziło słuszność zastosowania sześciu poduszek powietrznych - dwie przednie, dwie boczne i kurtyny powietrzne. Nastąpiła deformacja boku na całej jego długości. Punkty zostały odjęte za zbyt duże odkształcenia w okolicach centralnego słupka. Boczna poduszka powietrzna w tym wypadku nie gwarantuje wystarczającego zabezpieczenia przed urazem żeber. W pięciodrzwiowej wersji nadwozia zarejestrowano przy uderzeniu wychodzące z zawiasów tylne drzwi. Sprawdzono przy okazji foteliki dla dzieci, których jakość wykonania i pewność oceniono na dobrym poziomie. Eksperci wskazują jednak fakt, że wykrój fotelika nie jest w stanie wystarczająco ochronić głowy trzyletniego dziecka. Przy zderzeniu ze słupem dwa punkty dodano za boczne, chroniące górne partie pasażerów, kurtyny boczne.
Ogólnie Fiat Stilo otrzymał według punktacji specjalistów z ADAC cztery gwiazdki na pięć możliwych. - Liczymy, że po zmianach, które obejmą tylko kilka detali, nasz pojazd otrzyma pięć gwiazdek - mówili po próbach przedstawiciele turyńskiego koncernu.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty