Próbna jazda

(ms)
Udostępnij:
Ryzyko zakupu używanego auta można zmniejszyć dokonując próby drogowej. Poniższa lista powinna być pomocna przy wykrywaniu ewentualnych usterek w samochodzie.

 
Zimny silnik powinien od razu "zapalić" i równo pracować. Jeżeli rozgrzany silnik gaśnie lub nieprawidłowo reaguje na ruchy pedału gazu, należy mniemać, że niesprawny jest gaźnik, wtrysk lub zapłon. Metaliczne skutki (uderzenia) przy dużym przyspieszeniu wskazują na zbyt duże luzy w układzie korbowo-tłokowym. Oznacza to, że silnik nadaje się do remontu. Jeśli przy zdejmowaniu nogi z pedału gazu silnik wydaje głośny "ryk", to przyczyną jest prawie zawsze nieszczelność układu wydechowego. Jeżeli silnik jest sprawny, samochód powinien na prostej drodze rozwinąć bez problemu podaną przez producenta maksymalną prędkość, z tym że tego rodzaju próby nie można prowadzić na drogach publicznych.
 
Zużycie oleju
Jeżeli podczas pracy silnika przy dodaniu "gazu" z rury wydechowej wydobywa się gęsty niebieski dym, znaczy to, że zużyte są prowadnice trzonków zaworów lub pierścienie tłokowe. Staje się to przyczyną dużego zużycia oleju. Innymi słowy, silnik nadaje się wtedy tylko do remontu.
 
Skrzynia biegów
Skrzynia biegów musi działać lekko i dokładnie. Biegi powinny wchodzić precyzyjnie. Jeśli podczas jazdy słychać "wycie", znaczy to, że uszkodzone są koła zębate. Zużyte pierścienie synchronizatora łatwo rozpoznać po odgłosach  "drapania" podczas szybkiej zmiany biegów. Nie można zapomnieć o sprawdzeniu biegu wstecznego.
 
Podwozie
Stuki na nierównej drodze są powodowane najczęściej przez luzy w zawieszeniu kół lub niesprawne amortyzatory. Jeżeli amortyzatory są sprawne, samochód nawet na ostrych zakrętach nie powinien  wykazywać tendencji do odrywania kół wewnętrznych od podłoża (przy skręcie w lewo są to koła z lewej strony pojazdu, a szczególnie tylne). Przy kołach skierowanych na wprost, luzy kierownicy nie powinny przekraczać 15 stopni.
 
Hamulce
Nie mogą "brać" nierówno i wydawać metalicznych odgłosów. Jeżeli po kilkakrotnym naciśnięciu na pedał hamulca pedał "rośnie", to w układzie hamulcowym znajduje się powietrze. Pompa hamulcowa jest uszkodzona, jeżeli pedał hamulca przy dłuższym hamowaniu obniża się aż do podłogi.
 
Przeguby
W samochodach z napędem na przednie koła stuki wydobywające się podczas zmiany przyspieszenia świadczą o zużytych przegubach. Można je też sprawdzić skręcając mocno koła i mocno przyspieszając. Jeżeli słychać terkotanie, znaczy to, że przeguby są zużyte i trzeba je wymienić. Najlepiej jednak tego rodzaju próbę powierzyć rzeczoznawcom.
 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Yato

Yato YT-38951

1 064,00 zł409,00 zł-62%
miejsce #2

Mega

Mega Zestaw Narzędzi 144Elem. 58144

343,33 zł176,95 zł-48%
miejsce #3

Bosch

Bosch Zestaw Narzędzi X-line All In One 111 2607017394

380,95 zł245,70 zł-36%
miejsce #4

Fieldmann

Fieldmann Zestaw narzędzi 138 Szt. (FDG 5013-138R)

204,00 zł175,69 zł-14%
Materiały promocyjne partnera

Jakub Wiech: Ceny ropy naftowej wracają do poziomu sprzed wojny

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie