Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Problem z parkowaniem? Pomoże nowa technologia

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Jak wskazują autorzy raportu „Innowacyjne Miasta – życie, praca i mieszkanie jutra”, opracowanego przez ThinkCo, na szukanie miejsca parkingowego pracownik traci średnio nawet 15 minut dziennie.
Jak wskazują autorzy raportu „Innowacyjne Miasta – życie, praca i mieszkanie jutra”, opracowanego przez ThinkCo, na szukanie miejsca parkingowego pracownik traci średnio nawet 15 minut dziennie. Waldemar Wylegalski
Rynek automatycznych systemów parkingowych do końca dekady ponad trzykrotnie zwiększy swoje przychody. Automatyzacja obsługi miejsca postojowych i płatności za korzystanie z nich pozwoli lepiej wykorzystać przestrzeń parkingową, np. w biurach, centrach handlowych czy hotelach, a użytkownikowi zaplanować kolejny etap podróży już na etapie wyjazdu z przydomowego garażu. W Polsce tego typu rozwiązania są coraz chętniej wdrażane przez zarządców częściowo pustych – po przejściu na modele pracy zdalnej lub hybrydowej – parkingów biurowców. Przekonują się do nich również samorządowcy.

– Skupiamy się na optymalizacji wykorzystania przestrzeni parkingowych w biurowcach, które przez ostatnie dwa lata stoją częściowo lub czasami nawet całkowicie puste. Z wykorzystaniem nowej technologii jesteśmy w stanie tę przestrzeń ożywić, wykorzystać na nowo, my to nazywamy wprost – współdzielić pomiędzy tymi, którzy do tej pory z tego parkingu nie mogli skorzystać, bo przykładowo nie mieli takiego benefitu od swojego pracodawcy. Dzięki naszej technologii parking staje się dostępny dla każdego pracownika – informuje w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Piotr Nizio, prezes zarządu ParkCash.

System opracowała polska firma

Polska firma jest dostawcą systemu zarządzania przestrzenią parkingową. Rozwiązanie umożliwia dynamiczną rezerwację miejsc parkingowych online i zastępuje plastikowe karty parkingowe. Osoby uprawnione do korzystania z miejsc mogą więc otworzyć szlaban wjazdowy z użyciem zdalnego pilota w aplikacji mobilnej. Kod do wjazdu można udostępnić także gościowi, który przyjeżdża do firmy tylko na jednorazowe spotkanie. Przez aplikację mogą być obsługiwane także opłaty za parkowanie, a uproszczenie rozliczeń obejmuje również automatyczne wystawianie faktur.

– Planując podróż autem do biura, rezerwujemy sobie miejsce przed wyjazdem z domu. Podjeżdżamy pod szlaban, otwieramy go i parkujemy wygodnie, odbywamy spotkania, wracamy do domu. Ma to bardzo duże przełożenie chociażby na efektywność wykorzystania przestrzeni, bo każde miejsce jest widoczne dla pracowników, więc mogą wykorzystać parking do własnych potrzeb. Poza tym nie tracą oni czasu na szukanie miejsca parkingowego. Wiedzą, gdzie mają dokładnie jechać, bo to miejsce jest zarezerwowane i czeka na nich – wyjaśnia Piotr Nizio.

Tracimy nawet 15 minut dziennie

Jak wskazują autorzy raportu „Innowacyjne Miasta – życie, praca i mieszkanie jutra”, opracowanego przez ThinkCo, na szukanie miejsca parkingowego pracownik traci średnio nawet 15 minut dziennie. To nie tylko strata czasu, ale często także niepotrzebne nerwy i irytacja. Tym bardziej gdy pracownik na firmowym parkingu widzi szereg pustych miejsc, na stałe przypisanych do menedżerów, i to również wtedy, gdy pracują oni zdalnie. Okazuje się, że dzięki systemowi rezerwacji na jednym miejscu parkingowym może parkować nawet 10 osób miesięcznie.

– Zyskują pracodawcy, którzy mają dodatkowy argument za tym, żeby ściągać pracowników od czasu do czasu do biura. Zyskują wynajmujący przestrzenie biurowe, bo ich budynki i parkingi zyskują nowoczesną funkcjonalność, jaką jest rezerwacja miejsca przed wyjazdem z domu do biura. Wiemy, że zaparkujemy, więc nie ma stresu związanego z tym, że będę szukał koło biura miejsca parkingowego – wymienia prezes zarządu ParkCash. – Zyskuje na tym też miasto, bo właściciele aut nie generują korków wokół biurowców dzięki temu, że wiedzą, gdzie mają jechać, aby zaparkować. Nie tracą czasu na to, żeby to miejsce znaleźć.

Rozwiązanie proponowane przez polską firmę jest już wykorzystywane przez około 40 tys. pracowników firm takich jak m.in. ING Bank, Warta, BLIK czy j-labs. Aplikacja może się sprawdzić nie tylko w biurowcach, ale także w apartamentowcach czy hotelach – do rezerwacji miejsc dla gości i pobierania opłat.

Z tego rozwiązania korzysta coraz więcej samorządów

Na inteligentne rozwiązania z zakresu gospodarowania miejscami parkingowymi decyduje się coraz więcej samorządów. Na przykład we Wrocławiu funkcjonuje system ułatwiający znalezienie miejsca parkingowego dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami oraz autokarów turystycznych. Odbywa się to poprzez aplikację mobilną, w której dostępne są dane o zajętości miejsc. Zdaniem ekspertów parkingi przyszłości będą jeszcze bardziej zautomatyzowane i dzięki temu przyjazne w użytkowaniu.

– To będą parkingi otwarte, bez szlabanów, oparte na systemach videotollingu, czyli rozpoznawania tablic rejestracyjnych i pobierania płatności za zaparkowanie z podpiętej karty mieszkańca lub karty kredytowej. Wyeliminowanie szlabanów usunie wiele problemów parkingowych, bo najwięcej z nich wynika z faktu, że ktoś nie może wjechać albo wyjechać. Tę barierę trzeba po prostu wyeliminować. A jeszcze dalej idąc, myślę, że parkingi przyszłości będą się komunikowały z samochodami autonomicznymi, które będą wiedziały, gdzie efektywnie, szybko, sprawnie i najtaniej zaparkują – przewiduje Piotr Nizio.

Według Verified Market Research rynek automatycznych systemów parkingowych osiągnął w 2021 roku przychody przekraczające 1,5 mld dol. Do 2030 roku wartość rynku będzie wynosiła prawie 4,8 mld dol.

Źródło: Newseria.pl

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty