Model Rio zaprojektowano w całości poza Koreą, jest to dzieło studiów
projektowych Kii w Europie i w USA. Samochód powstał na całkowicie nowej platformie (rozstaw osi 2570 mm), nie wykorzystywanej wcześniej w koncernie Hyundai/Kia. Następnym zastosowaniem tej platformy może być kolejny samochód segmentu B Hyundaia.
Wersje 5-drzwiowa (hatchback) i 3-drzwiowa, są jedyne oferowane w Europie. Istnieje jeszcze odmiana sedan, ale nie będzie homologowana dla naszego regionu.
Hatchback wytwarzany jest w całości w Korei. Produkcja w Europie jest niemożliwa z braku mocy produkcyjnych w zakładach Kii na naszym kontynencie. Na szczęście wkrótce nastąpi kolejna obniżka ceł na samochody koreańskie w UE, więc możliwe jest utrzymanie rozsądnych cen na ten samochód.
Auto pozycjonowane jest w segmencie B (konkurenci to Polo, Punto, Corsa itp.), ale trzeba zaznaczyć, że po raz kolejny urosło i teraz jego wymiary są tylko o pojedyncze centymetry mniejsze niż wymiary Golfa VI (np. rozstaw osi tylko o 10 mm mniejszy). Ilość miejsca wewnątrz (także z tyłu) jest porównywalna właśnie do Golfa, a nie mniejszego Polo.
Konstrukcja samochodu (a szczególnie podwozia) jest tradycyjna dla tego segmentu, ale większe rozmiary nie pociągnęły za sobą większej masy - w nadwoziu wykorzystano ok. 60% stali o wysokiej wytrzymałości.
O ile poprzednie modele Rio krytykowano za liczne niedociągnięcia, jeżeli chodzi o konfigurację podwozia (prowadzenie), a także o jakość wykończenia, nowy model stanowi pod tymi względami olbrzymią poprawę. Stylizacja nadwozia, a także kabiny (tablica przyrządów) robi dobre wrażenie. Materiały wykończenia wnętrza są na średnim, może nawet na dobrym poziomie. Daleko im oczywiście do wykończenia aut segmentu premium. Plastiki są twarde, z wyjątkiem wykładziny tablicy przyrządów, ale ten element dostępny jest tylko w najwyższej wersji wyposażeniowej.
**CZYTAJ TAKŻE
Kia Rio kontra Hyundai AccentKia Rio kontra Skoda Fabia**
Wyposażenie standardowe będzie zawierało ABS/ESP (większość konkurentów wprowadzi standardowo ESP w przyszłym roku, co będzie skutkowało zwiększeniem cen ich samochodów)i podwójnie regulowaną kolumnę kierownicy. Wśród opcji znajduje się niezła nawigacja z dużym ekranem i dobry system audio.
Największym pozytywnym zaskoczeniem są nowe silniki wraz ze skrzyniami biegów. Od początku w Polsce dostępne będą benzynowe 1.2 DOHC 16V 85 KM ze skrzynią pięciobiegową, 1.4 DOHC 16V 109 KM ze skrzynią sześciobiegową i trzycylindrowy turbodiesel DOHC VTG o pojemności zaledwie 1,1 l ze skrzynią sześciobiegową.
Bardzo rozsądnym wyborem będzie benzynowy 1.2 z aluminiowym kadłubem i podwójną regulacją kątów rozrządu, które charakteryzuje się wysoką kulturą pracy i żywą reakcją na naciśnięcie gazu. Średnie osiągi (13,1 s do 100 km/h i 165 km/h) wydają się w praktyce całkiem niezłe i na pewno wystarczające w jeździe miejskiej. Zużycie paliwa to 6 l/100 km. Silnik benzynowy 1.4 nie sprawia wrażenia wiele mocniejszego od 1.2.
Mały, trzycylindrowy turbodiesel 1.1, również z czterema zaworami na cylinder i z regulowaną turbosprężarką oraz z dodatkowym wałkiem wyrównoważającym, przede wszystkim imponuje wysokim momentem obrotowym, dostępnym od najniższych obrotów. Ruszanie pod górę nie sprawia (jak w innych silnikach wysokoprężnych o małej pojemności) żadnych problemów. Osiągi są niezbyt imponujące (ponad 16 s do 100 km) ale aktywne użycie płynnie działającej, sześciobiegowej skrzyni, pozwala sprawnie utrzymać się w realnym ruchu. Prędkość maksymalna to 160 km/h.
W Polsce poza miastem, ta wersja Kii może się jednak okazać zbyt mało dynamiczna np. do wyprzedzania. Silnik ten jest przede wszystkim, jak na wysokoprężny i trzycylindrowy, cichy. Jego największą zaletą ma być niskie zużycie paliwa. W wersji podstawowej średnie zużycie ma wynosić 4,1 l/100 km, zaś z dodatkowymi systemami zmniejszającymi zużycie, wartość ta ma wynosić 3,2 l/100 km, co oznacza 85 g emitowanego CO2 na 1 km.
Na ów ekonomiczny zestaw o nazwie EcoDynamics składa się sprawnie działający system start - stop, inteligentne sterowanie alternatora, przesłona wlotu powietrza do chłodnicy zmniejszająca opory i opony o niskich oporach toczenia. W super - ekonomicznej wersji ECO także brak klimatyzacji oraz kilku innych elementów wyposażenie, dla zmniejszenia masy auta. Elementy zestawu EcoDynamics (w Europie dostępne także z pozostałymi silnikami) nie będą jednak oferowane w Polsce.
Wspomniany rekordowo niski wynik zużycia paliwa (jak i zwykłe 4,1 l/100 km) jest jednak według nas absolutnie nie do uzyskania w praktyce drogowej. My osiągnęliśmy przy spokojnej jeździe ok. 6 l/100 km, zaś podczas nie ekstremalnie dynamicznej jazdy na górskiej drodze zużycie natychmiast od razu rosło w rejony 7 l/100 km oleju napędowego. Wynika to z faktu, że samochód jest wystarczająco dobrze skonfigurowany podwoziowo, ma dobrze zestrojone hamulce i układ kierowniczy (elektryczne wspomaganie), więc aktywna jazda jest możliwa i zupełnie bezpieczna.
Istotne jest wręcz komfortowe zachowanie Rio na nierównościach. Podwozie nie jest nadmiernie miękkie, samochód nie przechyla się na zakrętach, jednak nawet na wybojach nie odczuwa się twardych uderzeń i podwoziowych hałasów.
Podsumowując - bardzo dobry, mały, trzycylindrowy silnik Diesla będzie idealnym wyborem dla osób jeżdżących przede wszystkim dużo, ale w mieście. Mocniejszy turbodiesel 1.4 będzie dostępny w Polsce za kilka miesięcy. Warto dodać, że wszystkie wersje silnikowe wyposażone są w sprawnie działający system start - stop, a także opony o niskich oporach toczenia i inteligentny oszczędzający paliwo) system ładowania akumulatora.
Przedstawiciele importera Kia w Polsce uważają, że nowa Rio może stać się bardzo szybko podstawowym modelem tej firmy w naszym kraju. Sprzedaż tego modelu może zmniejszyć popyt np. na Kię Venga. Rio może stać się także wiodącym modelem w segmencie B w Polsce, ze względu na swój nowoczesny wygląd, ekonomiczne silniki oraz rozsądne ceny.
Wybrane dane techniczne Kii Rio i konkurentów:
marka / model | Kia Rio 1.2 85 KM, 5D, wersja wyposażenia L | VW Polo 1.4 16V 85 KM Confortline | Ford Fiesta 1.25 Duratec 82 KM Trend SVP |
Cena (zł) | 43 990 | 50 710 | 46 350 |
Silnik | Benzynowy, wolnossący | Benzynowy, wolnossący | Benzynowy, wolnossący |
Pojemność (l) | 1,25 | 1,4 | 1,25 |
Moc maks. (KM/obr/min) | 85 / 6000 | 85 / 5000 | 82 / 5800 |
Moment obr. (Nm/obr/min) | 120,7 / 4000 | 132 / 3800 | 114 / 4200 |
Czas przysp. 0-100 km/h (s) | 13,1 | 12,1 | 13,3 |
Prędkość maks. (km/h) | 168 | 177 | 165 |
Śr. zuż. paliwa (l/100 km) | 5,0 (4,8 z ISG) | 5,9 | 5,6 |
Średnia emisja Co2 (g/km) | 114 (109) | 139 | 129 |
Skrzynia biegów, napęd | Manualna 5b, napęd przedni | Manualna 5b, napęd przedni | Manualna 5b, napęd przedni |
Pojemność bagażnika | 288 - 923 | 280 - 950 | 295 - 980 |
**więcej zdjęć Kia Rio w
naszej galerii**
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?