Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Premiera nowego modelu Kia Rio

Jerzy Dyszy
W Lizbonie odbyła się prezentacja nowej Kii Rio. W Polsce auto w wersji pięciodrzwiowej będzie w sprzedaży od września, podstawowa wersja z silnikiem 1.2/85 KM będzie kosztować 39 490 zł. Bardziej sportowa, ale też tańsza odmiana trzydrzwiowa (w cenie od 37 990 zł) pojawi się w listopadzie.

Model Rio zaprojektowano w całości poza Koreą, jest to dzieło studiów

Fot: Jerzy Dyszy
Fot: Jerzy Dyszy

projektowych Kii w Europie i w USA. Samochód powstał na całkowicie nowej platformie (rozstaw osi 2570 mm), nie wykorzystywanej wcześniej w koncernie Hyundai/Kia. Następnym zastosowaniem tej platformy może być kolejny samochód segmentu B Hyundaia.

Wersje 5-drzwiowa (hatchback) i 3-drzwiowa, są jedyne oferowane w Europie. Istnieje jeszcze odmiana sedan, ale nie będzie homologowana dla naszego regionu.
Hatchback wytwarzany jest w całości w Korei. Produkcja w Europie jest niemożliwa z braku mocy produkcyjnych w zakładach Kii na naszym kontynencie. Na szczęście wkrótce nastąpi kolejna obniżka ceł na samochody koreańskie w UE, więc możliwe jest utrzymanie rozsądnych cen na ten samochód.

Auto pozycjonowane jest w segmencie B (konkurenci to Polo, Punto, Corsa itp.), ale trzeba zaznaczyć, że po raz kolejny urosło i teraz jego wymiary są tylko o pojedyncze centymetry mniejsze niż wymiary Golfa VI (np. rozstaw osi tylko o 10 mm mniejszy). Ilość miejsca wewnątrz (także z tyłu) jest porównywalna właśnie do Golfa, a nie mniejszego Polo.

Fot: Jerzy Dyszy
Fot: Jerzy Dyszy

Konstrukcja samochodu (a szczególnie podwozia) jest tradycyjna dla tego segmentu, ale większe rozmiary nie pociągnęły za sobą większej masy - w nadwoziu wykorzystano ok. 60% stali o wysokiej wytrzymałości.

O ile poprzednie modele Rio krytykowano za liczne niedociągnięcia, jeżeli chodzi o konfigurację podwozia (prowadzenie), a także o jakość wykończenia, nowy model stanowi pod tymi względami olbrzymią poprawę. Stylizacja nadwozia, a także kabiny (tablica przyrządów) robi dobre wrażenie. Materiały wykończenia wnętrza są na średnim, może nawet na dobrym poziomie. Daleko im oczywiście do wykończenia aut segmentu premium. Plastiki są twarde, z wyjątkiem wykładziny tablicy przyrządów, ale ten element dostępny jest tylko w najwyższej wersji wyposażeniowej.

**CZYTAJ TAKŻE

Kia Rio kontra Hyundai AccentKia Rio kontra Skoda Fabia

**

Wyposażenie standardowe będzie zawierało ABS/ESP (większość konkurentów wprowadzi standardowo ESP w przyszłym roku, co będzie skutkowało zwiększeniem cen ich samochodów)i podwójnie regulowaną kolumnę kierownicy. Wśród opcji znajduje się niezła nawigacja z dużym ekranem i dobry system audio.

Największym pozytywnym zaskoczeniem są nowe silniki wraz ze skrzyniami biegów. Od początku w Polsce dostępne będą benzynowe 1.2 DOHC 16V 85 KM ze skrzynią pięciobiegową, 1.4 DOHC 16V 109 KM ze skrzynią sześciobiegową i trzycylindrowy turbodiesel DOHC VTG o pojemności zaledwie 1,1 l ze skrzynią sześciobiegową.

Bardzo rozsądnym wyborem będzie benzynowy 1.2 z aluminiowym kadłubem i podwójną regulacją kątów rozrządu, które charakteryzuje się wysoką kulturą pracy i żywą reakcją na naciśnięcie gazu. Średnie osiągi (13,1 s do 100 km/h i 165 km/h) wydają się w praktyce całkiem niezłe i na pewno wystarczające w jeździe miejskiej. Zużycie paliwa to 6 l/100 km. Silnik benzynowy 1.4 nie sprawia wrażenia wiele mocniejszego od 1.2.

Mały, trzycylindrowy turbodiesel 1.1, również z czterema zaworami na cylinder i z regulowaną turbosprężarką oraz z dodatkowym wałkiem wyrównoważającym, przede wszystkim imponuje wysokim momentem obrotowym, dostępnym od najniższych obrotów. Ruszanie pod górę nie sprawia (jak w innych silnikach wysokoprężnych o małej pojemności) żadnych problemów. Osiągi są niezbyt imponujące (ponad 16 s do 100 km) ale aktywne użycie płynnie działającej, sześciobiegowej skrzyni, pozwala sprawnie utrzymać się w realnym ruchu. Prędkość maksymalna to 160 km/h.

W Polsce poza miastem, ta wersja Kii może się jednak okazać zbyt mało dynamiczna np. do wyprzedzania. Silnik ten jest przede wszystkim, jak na wysokoprężny i trzycylindrowy, cichy. Jego największą zaletą ma być niskie zużycie paliwa. W wersji podstawowej średnie zużycie ma wynosić 4,1 l/100 km, zaś z dodatkowymi systemami zmniejszającymi zużycie, wartość ta ma wynosić 3,2 l/100 km, co oznacza 85 g emitowanego CO2 na 1 km.

Na ów ekonomiczny zestaw o nazwie EcoDynamics składa się sprawnie działający system start - stop, inteligentne sterowanie alternatora, przesłona wlotu powietrza do chłodnicy zmniejszająca opory i opony o niskich oporach toczenia. W super - ekonomicznej wersji ECO także brak klimatyzacji oraz kilku innych elementów wyposażenie, dla zmniejszenia masy auta. Elementy zestawu EcoDynamics (w Europie dostępne także z pozostałymi silnikami) nie będą jednak oferowane w Polsce.

Wspomniany rekordowo niski wynik zużycia paliwa (jak i zwykłe 4,1 l/100 km) jest jednak według nas absolutnie nie do uzyskania w praktyce drogowej. My osiągnęliśmy przy spokojnej jeździe ok. 6 l/100 km, zaś podczas nie ekstremalnie dynamicznej jazdy na górskiej drodze zużycie natychmiast od razu rosło w rejony 7 l/100 km oleju napędowego. Wynika to z faktu, że samochód jest wystarczająco dobrze skonfigurowany podwoziowo, ma dobrze zestrojone hamulce i układ kierowniczy (elektryczne wspomaganie), więc aktywna jazda jest możliwa i zupełnie bezpieczna.

Istotne jest wręcz komfortowe zachowanie Rio na nierównościach. Podwozie nie jest nadmiernie miękkie, samochód nie przechyla się na zakrętach, jednak nawet na wybojach nie odczuwa się twardych uderzeń i podwoziowych hałasów.

Podsumowując - bardzo dobry, mały, trzycylindrowy silnik Diesla będzie idealnym wyborem dla osób jeżdżących przede wszystkim dużo, ale w mieście. Mocniejszy turbodiesel 1.4 będzie dostępny w Polsce za kilka miesięcy. Warto dodać, że wszystkie wersje silnikowe wyposażone są w sprawnie działający system start - stop, a także opony o niskich oporach toczenia i inteligentny oszczędzający paliwo) system ładowania akumulatora.

Przedstawiciele importera Kia w Polsce uważają, że nowa Rio może stać się bardzo szybko podstawowym modelem tej firmy w naszym kraju. Sprzedaż tego modelu może zmniejszyć popyt np. na Kię Venga. Rio może stać się także wiodącym modelem w segmencie B w Polsce, ze względu na swój nowoczesny wygląd, ekonomiczne silniki oraz rozsądne ceny.


Wybrane dane techniczne Kii Rio i konkurentów:

marka / modelKia Rio 1.2 85 KM, 5D, wersja wyposażenia LVW Polo 1.4 16V 85 KM ConfortlineFord Fiesta 1.25 Duratec 82 KM Trend SVP
Cena (zł)43 99050 71046 350
SilnikBenzynowy, wolnossącyBenzynowy, wolnossącyBenzynowy, wolnossący
Pojemność (l)1,251,41,25
Moc maks. (KM/obr/min)85 / 600085 / 500082 / 5800
Moment obr. (Nm/obr/min)120,7 / 4000132 / 3800 114 / 4200
Czas przysp. 0-100 km/h (s)13,112,113,3
Prędkość maks. (km/h)168177165
Śr. zuż. paliwa (l/100 km)5,0 (4,8 z ISG)5,95,6
Średnia emisja Co2 (g/km)114 (109)139129
Skrzynia biegów, napędManualna 5b, napęd przedniManualna 5b, napęd przedniManualna 5b, napęd przedni
Pojemność bagażnika288 - 923280 - 950295 - 980

**więcej zdjęć Kia Rio w

naszej galerii

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty