Prawo jazdy trochę inaczej

Mirosław Malinowski
Fot. Paweł Łacheta
Fot. Paweł Łacheta
Udostępnij:
Od 4 października egzaminy na prawo będą przeprowadzane według nowych zasad zwiększających bezpieczeństwo na drogach i ograniczających łapówkarstwo.

Od 4 października egzaminy na prawo jazdy kandydaci na kierowców będą zdawać według nowych zasad. Zmiany mają zwiększyć bezpieczeństwo na drogach i ograniczyć możliwość dawania łapówek egzaminatorom.

 

Dla zdających zmiany w przepisach oznaczają więcej zajęć praktycznych, zwłaszcza z jazdy po mieście oraz... wyższe koszty kursu.

 

Nocna jazda

 

Tak jak dotychczas kurs na prawo jazdy będzie obejmował 30 godzin praktycznej nauki jazdy. Około pięciu godzin kursant spędzi na placu manewrowym. Dodatkowo przez dwie godziny będzie musiał uczyć się prowadzić auto nocą.

 

Ten przepis to realizacja wymogów Unii. Dzięki temu instruktor będzie mógł ocenić ewentualne problemy ze wzrokiem lub koordynacją w trudniejszych - nocnych warunkach. Cztery godziny kandydat na kierowcę będzie musiał też spędzić za kierownicą poza obszarem zabudowanym albo tam, gdzie może rozwinąć prędkość dopuszczalną powyżej 70 km/h.

Fot. Paweł Łacheta
Fot. Paweł Łacheta

 

Do obowiązkowego kursu na prawo jazdy zostaną również włączone 4 godziny szkolenia z zakresu pierwszej pomocy - w tym również praktyczne pokazy akcji ratunkowej.

 

Przyszły kierowca będzie musiał mieć wyznaczonego własnego instruktora prowadzącego, który spędzi z nim przynajmniej 15 z 30 godzin praktycznej nauki jazdy. Każdy z kursantów będzie miał założoną indywidualną kartę, na której inspektor będzie zapisywał odbyte lekcje i tematy zajęć praktycznych i teoretycznych. Szkolenie będzie kończyło się egzaminem wewnętrznym.

 

Instruktor na egzaminie

 

Wszystkie auta ośrodków szkolenia kierowców będą musiały być oznakowane nazwą ośrodka i jego adresem. Osoby prowadzące szkolenie i wykonujące jeszcze inny zawód nie będą mogły pracować łącznie dłużej niż 12 godzin na dobę, w tym maksymalnie 8 jako instruktor nauki jazdy. Instruktor prowadzący będzie musiał na życzenie zdającego uczestniczyć w jego egzaminie.

 

Test, plac, miasto i wideo

 

Egzamin teoretyczny nadal będzie miał formę testową, ale zamiast pytań, egzaminowanemu zostaną przedstawione konkretne sytuacje drogowe, które będzie musiał prawidłowo rozwiązać w określonym czasie - tak jak na drodze za kierownicą. Podczas jazdy na placu trzeba będzie przygotować samochód do jazdy (ustawić fotel, lusterka, sprawdzić poziom oleju, płynu chłodzącego, hamulcowego i do spryskiwaczy), przejechać po łuku (o 50 cm szerszym niż dotychczas, w przód i w tył) oraz ruszyć pod górkę.

 

Jazda po mieście będzie obejmować pozostałe manewry zaliczane dotychczas na placu tj. parkowanie prostopadłe, równoległe i skośne oraz zawracanie. Parkowanie odbywać się będzie np. na parkingach hipermarketów lub przed urzędami; dopuszczalna będzie jedna korekta. Osoba zdająca egzamin otrzyma od egzaminatora polecenie zaparkowania np. równoległego lub skośnego w okolicy konkretnego sklepu i musi wybrać właściwe miejsce i wykonać manewr. Egzaminator nie będzie mógł wskazać dokładnie, w którym miejscu ma stać auto. Minimalny czas jazdy po mieście będzie wynosił 40 minut, a nie jak dotąd 25 minut.

 

Obie części egzaminu praktycznego będą obowiązkowo rejestrowane kamerą wideo (obraz i dźwięk). Nagranie będzie przechowywane przez 14 dni od dnia egzaminu (czas odwołania się zdającego do wojewody). Egzaminator nie będzie przerywał egzaminu nawet wówczas, gdy uzna, że egzamin jest już oblany. Musi pozwolić osobie zdającej dokończyć jazdę. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy kursant popełni błąd zagrażający bezpieczeństwu. Jeżeli osoba zdająca nie zaliczy dwóch egzaminów praktycznych, będzie mogła wystąpić do wojewody o wyznaczenie przedstawiciela z urzędu, który weźmie udział w egzaminie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie