Prawo jazdy. Nowe uprawnienia dla posiadaczy prawa jazdy kategorii "B" już podpisane!

Paweł Piątek
Prezydent Andrzej Duda właśnie podpisał nowelizację ustawy o elektromobilności. Nowe przepisy, które dają nowe uprawnienia posiadaczom prawa jazdy kategorii "B" wejdą w życie 14 dni po ich ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw. Wkrótce z prawem jazdy kategorii B pojedziemy „elektrykiem” o DMC do 4,25 t.Fot. Archiwum
Prezydent Andrzej Duda właśnie podpisał nowelizację ustawy o elektromobilności. Nowe przepisy, które dają nowe uprawnienia posiadaczom prawa jazdy kategorii "B" wejdą w życie 14 dni po ich ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw. Wkrótce z prawem jazdy kategorii B pojedziemy „elektrykiem” o DMC do 4,25 t.Fot. Archiwum
Prezydent Andrzej Duda właśnie podpisał nowelizację ustawy o elektromobilności. Nowe przepisy, które dają nowe uprawnienia posiadaczom prawa jazdy kategorii "B" wejdą w życie 14 dni po ich ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw. Wkrótce z prawem jazdy kategorii B pojedziemy „elektrykiem” o DMC do 4,25 t.

Obecnie prawo jazdy kategorii B umożliwia prowadzenie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony, niezależnie od źródła napędu. W konsekwencji posiadacze prawa jazdy tej kategorii użytkujący całkowicie elektryczne samochody dostawcze (BEV) muszą liczyć się z tym, że ich pojazdy będą dysponować ograniczoną ładownością. Z uwagi na konieczność montażu akumulatorów trakcyjnych układ napędowy zeroemisyjnych „dostawczaków” jest cięższy niż ich spalinowych odpowiedników i pomimo tego, że mają podobną przestrzeń ładunkową, przewoźnicy nie mogą jej w pełni wykorzystać.

O wprowadzenie zmian w przepisach, znoszącą tę barierę rozwoju ekologicznego transportu i logistyki, zabiegało Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).

- Użytkownicy elektrycznych pojazdów dostawczych o DMC do 3,5 tony, z reguły firmy z branży TSL, muszą iść na daleko idące ustępstwa w obszarze dostępnego zasięgu, chcąc zmieścić się w ramach dopuszczalnej masy całkowitej. Zasięg zeroemisyjnych „dostawczaków” nie przekracza zazwyczaj 120 - 150 km w warunkach rzeczywistych, a często jest nawet mniejszy. To istotne ograniczenie z perspektywy zarządców flot. Ponadto, otrzymanie uprawnień wyższych niż kategoria B jest kosztowne i często czasochłonne. Dlatego tak ważne jest przyjęcie najbardziej oczywistych rozwiązań, z których korzystają już inne europejskie państwa – mówił Jan Wiśniewski, Kierownik Centrum Badań i Analiz PSPA.

27 października 2021 r. Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych oraz Komisja Infrastruktury na łączonym posiedzeniu przegłosowały poprawkę do projektu ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw, którą następnie przyjął parlament.

Zgodnie z tymi zmianami, prawo jazdy kategorii B będzie uprawniać do kierowania pojazdem samochodowym zasilanym paliwami alternatywnymi o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t oraz nieprzekraczającej 4,25 t, jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej 3,5 t wynika z zastosowania paliw alternatywnych. Aby skorzystać z powyższego uprawnienia, kierowca powinien posiadać prawo jazdy od co najmniej 2 lat.

Jak wynika z prowadzonego przez PSPA i PZPM „Licznika elektromobilności” pod koniec września 2021 r. w Polsce były zarejestrowane zaledwie 1 333 samochody użytkowe z napędem elektrycznym. Ich liczba może dynamicznie wzrosnąć w kolejnych miesiącach na skutek wprowadzenia dotacji z programu „Mój Elektryk”, a także nowej ustawy, którą właśnie podpisał prezydent.

Zobacz także: Ford Transit w nowej wersji Trail

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty