Jeśli kod wskazuje na soczewki, a kierowca prowadzi w okularach (i na odwrót), grozi mu mandat, i to wysoki, bo taka zamiana (dla wielu powszechna i naturalna) jest traktowana jako jazda bez uprawnień. A kosztuje to co najmniej 1500 złotych i może się wiązać dodatkowo z zakazem prowadzenia auta. Ten może orzec tylko sąd, więc - przynajmniej w teorii - każda podobna "wpadka" zakończy się dla niefortunnego kierowcy postępowaniem sądowym.
W przypadku gdy ograniczenie dotyczy wszystkich posiadanych przez osobę kategorii prawa jazdy, odpowiedni kod umieszcza się wyłącznie w ostatnim wierszu tabeli.
Wykaz kodów można odszukać w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 2 sierpnia 2012 r. w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.
01- wymagana korekta i/lub ochrona wzroku:
- 01.01 - okulary,
- 01.02 - soczewka (i) kontaktowa (e),
- 01.03 - szkła ochronne,
- 01.04 - szkło matowe,
- 01.05 - przepaska na oko,
- 01.06 - okulary lub szkła kontaktowe,
02- wymagana korekta słuchu:
- 02.01 - aparat słuchowy jednouszny,
- 02.02 - aparat słuchowy obuuszny,
03- wymagane protezy/szyny ortopedyczne kończyn:
- 03.01 - proteza/szyna ortopedyczna kończyny górnej,
- 03.02 - proteza/szyna ortopedyczna kończyny dolnej,
05- wymagane ograniczone korzystanie z pojazdu (obowiązkowe stosowanie subkodów):
- 05.01 - jazda tylko przy świetle dziennym,
- 05.02 - jazda tylko w obrębie miasta/regionu,
- 05.03 - jazda bez pasażerów,
- 05.04 - jazda z prędkością nie większą niż ........... km/h,
- 05.05 - jazda tylko w towarzystwie osoby posiadającej prawo jazdy,
- 05.06 - bez prawa ciągnięcia przyczepy,
- 05.07 - bez prawa jazdy po autostradach,
- 05.08 - zakaz spożywania alkoholu,
10- wymagane modyfikacje w układzie zmiany biegów:
- 10.01 - ręczna zmiana biegów,
- 10.02 - automatyczna zmiana biegów,
- 10.03 - zmiana biegów sterowana elektronicznie,
- 10.04 - regulowana dźwignia zmiany biegów,
- 10.05 - bez przekładni dodatkowej,
15- wymagana modyfikacja sprzęgła:
- 15.01 - regulowany pedał sprzęgła,
- 15.02 - sprzęgło sterowane ręcznie,
- 15.03 - sprzęgło automatyczne,
- 15.04 - składany lub odkręcany pedał sprzęgła za przegrodą,
20- wymagane modyfikacje w układzie hamulcowym:
- 20.01 - regulowany pedał hamulca,
- 20.02 - powiększony pedał hamulca,
- 20.03 - pedał hamulca dostosowany do obsługi lewą stopą,
- 20.04 - pedał hamulca pod całą stopę,
- 20.05 - wychylny pedał hamulca,
- 20.06 - ręcznie sterowany hamulec roboczy,
- 20.07 - maksymalne użycie wzmocnionego hamulca roboczego,
- 20.08 - maksymalne użycie hamulca awaryjnego zintegrowanego z hamulcem roboczym,
- 20.09 - regulowane sterowanie hamulca postojowego,
- 20.10 - elektrycznie sterowany hamulec postojowy,
- 20.11 - nożny hamulec postojowy,
- 20.12 - składany lub odkręcany pedał hamulca za przegrodą,
- 20.13 - hamulec obsługiwany kolanem,
- 20.14 - elektrycznie sterowany hamulec roboczy,
25- wymagane modyfikacje w układzie przyspieszenia:
- 25.01 - regulowany pedał przyspieszenia,
- 25.02 - pedał przyspieszenia pod całą stopę,
- 25.03 - wychylny pedał przyspieszenia,
- 25.04 - przyspieszenie sterowane ręcznie,
- 25.05 - przyspieszenie sterowane kolanem,
- 25.06 - serwoprzyspieszacz (elektroniczny, pneumatyczny itp.),
- 25.07 - pedał przyspieszenia po lewej stronie pedału hamulca,
- 25.08 - pedał przyspieszenia po lewej stronie,
- 25.09 - składany lub odkręcany pedał przyspieszenia za przegrodą,
30- wymagane wspólne modyfikacje układów hamowania i przyspieszenia:
- 30.01 - pedały równoległe,
- 30.02 - pedały na tym samym lub prawie na tym samym poziomie,
- 30.03 - przesuwne pedały hamowania i przyspieszenia,
- 30.04 - pedały hamowania i przyspieszenia z przesuwem i szyną,
- 30.05 - składane lub odkręcane pedały hamowania i przyspieszenia,
- 30.06 - wypiętrzona podłoga,
- 30.07 - przegroda z boku pedału hamowania,
- 30.08 - przegroda na protezę z boku pedału hamulca,
- 30.09 - przegroda pod pedałami hamowania i przyspieszenia,
- 30.10 - podparcie pięty/nogi,
- 30.11 - elektryczne sterowanie hamowania i przyspieszenia,
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?