
Henryk Jagodziński z Poznania ma 76 lat. W tym roku po ponad 20 latac zrezygnował z zawodu taksówkarza. Jak przyznaje, był i nadal jest dobrym kierowcą.
- Kłopot jednak w tym, że jest w zdecydowanej mniejszości - przyznaje Ryszard Fonżychowski ze Stowarzyszenie "Droga i bezpieczeństwo". - W Polsce osoby, które są w podobnym wieku i ci, którzy cierpią na: padaczkę, hipoglikemię, Parkinsona, Alzheimera, schizofrenię, mające kłopoty ze wzrokiem, a także sercem, mogą prowadzić samochód i są zagrożeniem na drodze.
- Prawo jazdy mam od 1955 roku - mówi Henryk Jagodziński i jak przyznaje jeździ tylko dlatego, że czuje się dobrze i nie odczuwa upływających lat. Pan Henryk wspomina historię sprzed lat: - Rozmawiałem kiedyś ze znajomym, który chwilę potem wsiadł na rower i odjechał kilka metrów dalej. Po chwili miał atak padaczki. Przewrócił się. Na szczęście nic poważnego mu się nie stało. Ale łatwo sobie wyobrazić, co byłoby, gdyby akurat jechał na czterech, a nie dwóch kółkach - mówi i dodaje, że mężczyzna wiedział, że choruje, jednak nic sobie z tego nie robił.
- A powinien! - mówi profesor Radosław Kaźmierski, ordynator kliniki neurologii i chorób naczyniowych układu nerwowego w Szpitalu MSW w Poznaniu oraz prezes oddziału wielkopolsko-lubuskiego Polskiego Towarzystwa Neurologicznego. Jak przyznaje, kiedy kierujący autem będzie miał atak, to nie będzie w stanie w żaden sposób zapanować nad samochodem. Wtedy może dojść do tragedii.
- Dzisiaj, jedyne co mogą zrobić lekarze (ale też urzędnicy czy sąsiedzi), żeby nie dopuścić do zagrożenia, to przekonywać chorych do tego, żeby nie wsiadali za kierownicę - wyjaśnia prof. R. Kaźmierski.
Łatwo sobie też wyobrazić co stanie się, kiedy auto prowadzi osoba ze schizofrenią czy taka, której wzrok znacznie się pogorszył. Przez brak przepisów może dojść do absurdalnych sytuacji. Nawet osoba, która w skutek wypadku straciła oko, może jeździć samochodem, bo... o operacji żaden lekarz nie może powiadomić urzędników.- Lekarze zgodnie ze zmianą prawa - od lipca 2014 roku - nie informują wydziałów komunikacji o tym, że pacjent wymaga powtórnej oceny zdolności do prowadzenia pojazdów - wyjaśnia prof. Kaźmierski. Jeszcze do ubiegłego roku był obowiązek informowania urzędników o padaczce i hipoglikemii.
- Dzisiaj przepisy nie ograniczają kierowców - potwierdza R. Fonżychowski i podkreśla, że nie powinno się oczywiście wrzucać wszystkich kierowców w podeszłym wieku do jednego worka. Wielu z nich jest w świetnej kondycji. Potrzebne są tylko cykliczne badania.
Nikt nie prowadzi statystyk dotyczących tego, ile wypadków jest spowodowanych przez kierowców z chorobami przewlekłymi. Są jednak dane dotyczące wieku. W 2012 r. osoby powyżej 60. roku życia były sprawcami 10% wypadków drogowych, jakie miały miejsce w Polsce. Wówczas, z ich winy śmierć poniosło ponad 340 osób, a aż 4200 zostało rannych. Podobnie było w 2013 r. Wtedy osoby w dojrzałym wieku spowodowały 3548 wypadków, w których 4272 osób ucierpiało.
Źródło: Głos Wielkopolski
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple Beats Flex żółty (MYMD2EE/A)
w zależności od tego, co robisz, słuchawki beats f…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Czarne
To jest automatyczne tłumaczenie wygenerowane prze…
kup teraz

Beyerdynamic DT770 PRO 80Ohm
Najważniejsze cechy:• ergonomiczny kształt• przewó…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Złote
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay EX Komfort na któ…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay H95 Navy 1266116
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay H95 Navy 1266116D…
Pirat drogowy w Lublinie