Prawo jazdy kategorii B. Możliwe nowe uprawnienia

Kamila Nawotnik
Fot. Piaggio
Fot. Piaggio
Prawdopodobnie wkrótce rozszerzone zostaną uprawnienia osób posiadających prawo jazdy kategorii B. Niewykluczone, że osoby mające je trzy lata i dłużej, poza motocyklami o małej pojemności, będą mogły poruszać się po drogach także trójkołowcami.

Takie rozwiązanie zakłada projekt klubu Kukiz’15, którego posłowie w czerwcu ubiegłego roku zgłosili propozycję nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami. Ma ona ułatwić poruszanie się między innymi osobom niepełnosprawnym, które nie mogą przystąpić do egzaminu kategorii A. Ci, którzy od dłuższego czasu legitymują się prawem jazdy kategorii B, dostaliby możliwość poruszania się motocyklem trójkołowym na podstawie posiadanego już uprawnienia.

Według art. 125 ust. 3 ustawy o kierujących pojazdami, motocyklem jest pojazd samochodowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej przekraczającej 50 ccm, dwukołowy lub z bocznym wózkiem – wielośladowy. Określenie to obejmuje również pojazd trójkołowy o symetrycznym rozmieszczeniu kół.

Obecnie ustawa dopuszcza możliwość poruszania się trójkołowcami kierowcom posiadającym prawo jazdy kategorii A, którzy ukończyli 21 lat. Kategorie A1 i A2 dopuszczają osoby w tym wieku do jazdy motocyklem trójkołowym, ale z zastrzeżeniem, że jego moc nie może przekraczać 15 kW (w przybliżeniu 20 koni mechanicznych). Uprawnienia kategorii B od 24 sierpnia 2014 roku pozwalają z kolei na prowadzenie motocykla o pojemności skokowej równej lub mniejszej niż 125 ccm, o mocy maksymalnej 11 kW (ok. 15 KM) i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg pod warunkiem, że dana osoba posiada prawo jazdy od minimum trzech lat.

Propozycja nowelizacji, według jej autorów, jest zgodna z przepisami unijnymi. Art. 6 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2006/126/WE z 20.12.2006 r w sprawie praw jazdy. Pozwala bowiem na rozszerzenie uprawnień posiadaczy kategorii B w danym kraju o motocykle trójkołowe o mocy przekraczającej 15 kW, z zastrzeżeniem, że kierowca musi skończyć 21. rok życia i posiadać prawo jazdy minimum trzy lata, o których zresztą wspomina projekt Kukiz’15. Propozycję skierowano do pierwszego czytania 20 czerwca 2017 roku. Otrzymała ona już pozytywną ocenę pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych, który uznał, że przyjęcie jej wpłynie na zwiększenie mobilności kierowców dotkniętych kalectwem i ułatwi im funkcjonowanie.

Zobacz także: Testujemy miejski model Volkswagena

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty