Prawo jazdy. Kategoria B1. Przegląd aut na kategorię B1 dostępnych na rynku

Paweł Bartocha
Wiele młodych osób marzy o posiadaniu prawa jazdy i możliwości legalnego poruszania się samochodem po drogach publicznych. By uzyskać prawo jazdy kategorii B trzeba jednak być pełnoletnim. Dla tych, którzy nie chcą tyle czekać na możliwość poprowadzenia samochodu, przewidziano możliwość zrobienia prawa jazdy kategorii B1. Dzięki niemu kierowca jeszcze przed ukończeniem 18. roku życia może poruszać się po drogach pojazdem samochodowym (czterokołowcem).
Wiele młodych osób marzy o posiadaniu prawa jazdy i możliwości legalnego poruszania się samochodem po drogach publicznych. By uzyskać prawo jazdy kategorii B trzeba jednak być pełnoletnim. Dla tych, którzy nie chcą tyle czekać na możliwość poprowadzenia samochodu, przewidziano możliwość zrobienia prawa jazdy kategorii B1. Dzięki niemu kierowca jeszcze przed ukończeniem 18. roku życia może poruszać się po drogach pojazdem samochodowym (czterokołowcem). Aixam
Udostępnij:
Często już jako nastolatkowie wielu nas marzyło o tym, by wreszcie usiąść za kółkiem. Zwykle wiek, w którym można zostać kierowcą auta, wynosi 18 lat. Są jednak wyjątki w postaci samochodów na kategorię B1, pozwalające na wcześniejsze obcowanie z "czterema kółkami" i kierownicą.

Wiele młodych osób marzy o posiadaniu prawa jazdy i możliwości legalnego poruszania się samochodem po drogach publicznych. By uzyskać prawo jazdy kategorii B trzeba jednak być pełnoletnim. Dla tych, którzy nie chcą tyle czekać na możliwość poprowadzenia samochodu, przewidziano możliwość zrobienia prawa jazdy kategorii B1. Dzięki niemu kierowca jeszcze przed ukończeniem 18. roku życia może poruszać się po drogach pojazdem samochodowym (czterokołowcem).

Kategoria B1. Prawo jazdy kategorii B1 - co oznacza, jakie są warunki?

Prawo jazdy kategorii B1 jest przeznaczone dla osób, które ukończyły 16 lat. Podobnie jak w przypadku kategorii B, można zapisać się na kurs 3 miesiące przed 16. urodzinami (w przypadku kat. B 18. urodzinami). Trzeba jednak wówczas posiadać zgodę rodziców lub opiekunów prawnych. Szkolenie na kategorię B1 standardowo trwa 60 godzin, z czego 30 obejmuje przygotowanie teoretyczne, a drugie 30 – praktyczne. W przypadku szkolenia teoretycznego każda godzina jest równa 45 minutom, zaś praktycznego – 60 minutom. Ceny kursów zależą od różnych czynników, w tym renomy szkoły jazdy, poziomu zdawalności kierowców czy lokalizacji ośrodka szkoleniowego. Cena kursu waha się od około 1500 do około 2600 złotych. Dodatkowe wydatki obejmują m.in. badanie lekarskie z orzeczeniem o braku przeciwwskazań do kierowania pojazdami mechanicznymi (200 zł), wykonanie zdjęcia do prawa jazdy (20-30 zł za kilka sztuk) oraz koszty samych egzaminów państwowych: teoretycznego (30 zł) i praktycznego (170 zł).

Jeśli uda się nam uzyskać prawo jazdy B1, to będziemy mogli wsiąść za kierownicę pojazdów czterokołowych osobowych, których masa nie przekracza 400 kg. W przypadku pojazdów towarowych - dopuszczalna masa wynosi 550 kg. Warto również wiedzieć, że maksymalna moc silnika to nie więcej niż 15 kW, czyli 20,4 KM.

Kategoria B1. Dominują trzy marki - Aixam, Ligier, Microcar

W Polsce występuje niewiele nowych samochodów wchodzących w zakres kategorii B1. Jednym z nich jest Aixam City kosztujący od 9670 euro netto (ok. 56 900 zł brutto). Aixam jest francuską marką produkującą mikrosamochody. Występuje on w wariantach spalinowym i elektrycznym. Odmiana wysokoprężna ma pojemność 479 ccm i rozwija 8,15 KM oraz 21 Nm. Średnie zużycie paliwa wynosi 3,1 l/100 km. Jest też odmiana elektryczna o identycznej mocy, z bateriami o pojemności 6,91 kWh. Zużycie prądu na 100 km wynosi 50 Wh/km (gdzie 1 Wh odpowiada 0,05 kWh). Pojazd waży 425 kg lub 440 kg w odmianie elektrycznej. Prędkość maksymalna wynosi 45 km/h, zaś długość auta to 2790 mm.

W ofercie Aixama są też inne modele, jak Coupe startujące od 11 896 euro netto (ok. 70 tys. zł brutto), Crossover za 11 869 euro netto (ok. 70 tys. zł brutto) oraz pojazd użytkowy D-Truck za 14 599 euro netto (o. 85 855 zł brutto). W ofercie Aixama jest też przewidziane dla 14-latków (posiadających kategorię AM) Miniauto za 7678 euro netto (ok. 45 150 zł brutto). W Polsce salony Aixama znajdziemy m.in. w Gryficach (woj. zachodniopomorskie), Łodzi, Częstochowie, Krakowie, Katowicach i Wrocławiu, a także w Czosnowie koło Warszawy, Łomży oraz Lublinie.

Kolejnym francuskim producentem microcarów jest Ligier. Samochody tej firmy również obejmują już posiadaczy kategorii AM, a więc również B1. Gama Ligiera obejmuje 6 microcarów w zakresie cenowym od 55 900 do 75 900 zł. Bazowy Due rozwija 8,16 KM (6 kW), ma silnik wysokoprężny o pojemności 498 ccm (podobnie jak w Aixamie dwucylindrowy), lub w drugiej opcji 478 ccm (również o mocy 6 kW), oraz automatyczną bezstopniową przekładnię i napęd na przednią oś.

W 2010 roku Microcar połączył się z Ligierem, stając się największym na świecie producentem mikrosamochodów, z udziałem w rynku wynoszącym ok. 40%. Microcar model G.06 Plus kosztuje od 54 900 zł. Korzysta z dwóch silników wysokoprężnych do wyboru. Jeden pochodzi ze wspomnianego Ligiera i ma pojemność 498 ccm oraz identyczne parametry, a więc 8,16 KM i 21 Nm. Druga z jednostek ma 480 ccm, również 8,16 KM, jednak rozwija ona już 25 Nm i mniej pali (3,4 wobec 3,8 l/100 km w większym silniku). Za przeniesienie napędu na przednią oś odpowiada bezstopniowa przekładnia CVT, zaś prędkość maksymalna wynosi 45 km/h. Pojazd waży 400 kg. Samochody Ligiera i Microcara można kupić w sklepie motoryzacyjnym BOWIT w Koźminie Wielkopolskim.

Kategoria B1. Pozostałe propozycje

Jedną z niewielu interesujących ofert jest także Romet 6E, czyli mikrosamochód zbudowany z chińskich podzespołów z napędem elektrycznym. Ten mały pojazd przejedzie na jednym ładowaniu 106 kilometrów. Nowy model kosztuje blisko 30 tysięcy złotych.
Kolejnym drogim samochodem dla 16-latków może być ZD D2S, czyli mikro elektryczny samochód z Chin. ZD D2S ma 20,4 KM, 90 NM maksymalnego momentu obrotowego i pojemny bagażnik - aż 274 litry. Tego samochodu nie można kupić na własność - aktualnie można skorzystać z wynajmu długoterminowego. Pojazd można ładować z domowego gniazdka 230V (czas ładowania ok. 8h). D2S posiada też gniazdo ładowania typu 2 (standard europejski), więc możesz go również naładować w niemal każdej publicznej stacji ładowania pojazdów elektrycznych (np. sieci GreenWay, Innogy etc.). Czas ładowania pojazdu na takiej stacji (lub z wykorzystaniem akcesoryjnej ładowarki) wynosi około 5h. Zasięg pojazdu wynosi około 150 km.

Kategoria B1. Używane Microcary również są drogie, choć ofert nie brakuje

Alternatywą pozostaje zawsze zakup z rynku wtórnego. Microcary w wieku od 3 do 6 lat kosztują nawet ponad 40 tysięcy złotych. Nie jest to zatem tani pojazd, zarówno jako nowy, jak i używany. Na szczęście ofert jest całkiem sporo.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Sentech

SENTECH AL 2500 EXPERT

269,00 zł119,00 zł-56%
miejsce #2

Gtx

GTX Alkomat Elektrochemiczny

399,00 zł269,00 zł-33%
miejsce #3

Certen

Certen Personal White

389,00 zł338,00 zł-13%
miejsce #4

Promiler

PROMILER AL 7000 LITE

238,00 zł229,00 zł
miejsce #5

Bean

AlcoFind AF-35

299,00 zł
miejsce #6

XBLITZ

Xblitz Spirit

77,99 zł
Materiały promocyjne partnera

Nowy taryfikator

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie