Prawo jazdy bliżej domu

Aleksandra Tyczyńska/ współpr. A. Rzadkiewicz
Fot. Krzysztof Szymczak
Fot. Krzysztof Szymczak
Poselski projekt zmian w ustawie o ruchu drogowym, wprowadzający możliwość tworzenia ośrodków egzaminowania kierowców w mniejszych miastach, może być przegłosowany jeszcze przed wakacjami.

Fot. Krzysztof Szymczak
Fot. Krzysztof Szymczak

 

Dla tysięcy przyszłych adeptów nauki jazdy to ogromne ułatwienie. Pomysł próbują storpedować egzaminatorzy i wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego.

 

Projekt trafił właśnie do Sejmowej Komisji Infrastruktury. - Nie trzeba się nad nim pastwić - mówi poseł Zbigniew Rynasiewicz, szef komisji. - Ma poparcie Ministerstwa Infrastruktury. Przed wakacjami może być przegłosowany. Zmiany weszłyby od nowego roku.

 

Posłowie Platformy Obywatelskiej zaproponowali, aby egzaminy na prawo jazdy odbywały się też w miastach bez praw powiatu, w których rządzi prezydent. W filiach istniejących już WORD-ów można byłoby zdawać na prawo jazdy kat. A i B. O tym, gdzie powstaną filie, decydowałyby sejmiki wojewódzkie. - Koszty związane z pozyskaniem terenu, budynków, dodatkowych aut i egzaminatorów byłyby dość znaczne, stąd liczylibyśmy na pomoc samorządów - mówi Jacek Grabarski z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi.

 

W Łódzkiem w grę wchodzi siedem miast prezydenckich. Najczęściej mówi się o Pabianicach, gdzie samorząd lobbuje za własnym ośrodkiem egzaminowania, i Kutno, którego mieszkańcy mają daleko do ośrodków w woj. łódzkim i jeżdżą do Płocka albo Konina. - Jestem zachwycony, to byłoby duże ułatwienie dla naszych kursantów - mówi Patryk Olejniczak, właściciel autoszkoły w Kutnie.

Kciuki trzymają też kursanci. - Kiedy zdawałam na prawko, w styczniu dziesięć razy jeździłam do Płocka - mówi Milena Śmiałek, już szczęśliwa posiadaczka prawa jazdy. - To uciążliwe, szczególnie dla osób pra-cujących.

 

Propozycje zmian popiera też Ogólnopolskie Stowarzyszenie Zawodowych Kierowców z Piotrkowa, zwracając uwagę na to, że elki korkują miasta, gdzie znajdują się WORD-y. Dodatkowe punkty egzaminowania rozładowałyby ruch.

 

Negatywne stanowisko przesłało tymczasem do Sejmu RP Krajowe Stowarzyszenie Egzaminatorów Kandydatów na Kierowców. - To obniży poziom wyszkolenia - uzasadnia Henryk Radomski, prezes stowarzyszenia. - Większość miast prezydenckich ma ubogą infrastrukturę drogową, a kursanci tam będą chcieli zdawać, bo będzie łatwiej.

 

Zdruzgotani są też szefowie ośrodków ruchu drogowego w Łódzkiem. - Niż demograficzny i kryzys powodują, że drastycznie spada liczba zdających - podkreśla Zbigniew Skowroński, dyrektor WORD w Łodzi. - W styczniu mieliśmy o połowę mniej klientów. Już teraz działamy na granicy opłacalności.

Skowroński dodaje, że zmiany miały sens jeszcze w zeszłym roku, kiedy na egzamin czekało się dwa miesiące. Teraz można zapisać się z dnia na dzień. - Prawo jazdy nie powinno być luksusem, a obywatel powinien zdawać na nie możliwie najbliżej swego miejsca zamieszkania - odpowiada posłanka PO z okręgu łódzkiego Hanna Zdanowska, współautor-ka projektu nowelizacji ustawy.

 

Miasta, które czekają na "L"

 

W woj. łódzkim funkcjonują cztery wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego. Trzy w miastach na prawach powiatu, czyli w Łodzi, Piotrkowie i Skierniewicach. Jeden w Sieradzu, które jest miastem, gdzie przed zmianami administracyjnymi już istniał WORD. Do 1998 r. w miastach prezydenckich istniały oddziały egzaminowania kierowców. Teraz filie WORD-ów mają szansę powrócić do siedmiu: Pabianic, Tomaszowa, Bełchatowa, Zgierza, Radomska, Kutna i Zduńskiej Woli. Większość samorządów tych miast opowiada się za zmianami.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty