Prawo jazdy B1 już nie pozwala na jazdę odchudzonym Maluchem i Smartem

Sławomir Draguła
Aixam Scouty R - samochód dla kierowcy, posiadającego prawo jazdy kategorii B1
Aixam Scouty R - samochód dla kierowcy, posiadającego prawo jazdy kategorii B1
Posiadacze prawa jazdy kategorii B1 nie mogą już kierować odchudzonymi samochodami osobowymi. Uprawnienia te stracili także kierowcy, którzy uzyskali je przed 19 stycznia 2013 r.
Aixam Scouty R - samochód dla kierowcy, posiadającego prawo jazdy kategorii B1
Aixam Scouty R - samochód dla kierowcy, posiadającego prawo jazdy kategorii B1

Prawo jazdy kategorii B1 mogą zrobić osoby, które skończyły 16 lat. Do 19 stycznia 2013 r. dawało ono prawo do kierowania trójkołowym lub czterokołowym pojazdem samochodowym o masie własnej nie przekraczającej 550 kg, z wyjątkiem motocykla. Teraz to się zmieniło.

Zobacz też: [b]NOWE EGZAMINY TEORETYCZNE NA PRAWO JAZDY - ROZWIĄŻ PRZYKŁADOWY TEST NA PRAWO JAZDY KATEGORII B I SPRAWDŹ, CZY NAPRAWDĘ JEST TAK TRUDNY
[/b]

Tymczasem na polskim rynku jest niewiele małych, dwumiejscowych samochodów, które spełniają wymogi dla prawa jazdy kategorii B1. Takie auta - na przykład francuskiej marki Aixam - są dość drogie. Ich cena dla ucznia szkoły średniej jest nie do przeskoczenia, chyba że dla dzieci bogatszych rodziców. Dlatego przed 19 stycznia popularne było odchudzanie większych samochodów np. Fiatów 126p i rzadziej Smartów. Teraz odchudzanie nic nie da.

- Wyjmowano z nich na przykład tylne fotele, szklane szyby zamieniano na te z pleksi – mówi Edward Kinder, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Opolu. – Przy tego typu kombinacjach było wiele nadużyć, niektórzy diagności podbijali dowody rejestracyjne, choć samochody nie były dostatecznie odchudzone. Mnożyły się problemy (pojazd do egzaminu na prawo jazdy kategorii B1 dostarcza kandydat na kierowcę). Małego Fiata czy Smarta nie da się już tak odchudzić, by waży nie więcej niż czterysta kilogramów – zauważa Edward Kinder.

Problem jednak w tym, że prawo do prowadzenia odchudzonych samochodów osobowych stracili też kierowcy, którzy prawo jazdy kategorii B1 uzyskali przed 19 stycznia 2013 r. i kupili sobie takie auta. Przedstawiciele ministerstwa transportu tłumaczą się przepisami Unii Europejskiej.

– Taki zakres prawa jazdy kategorii B1 obowiązuje w całej Unii Europejskiej, a zachowanie zgodności z prawem UE było niezbędne dla uznawania naszych praw jazdy w innych państwach wspólnoty - tłumaczy Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Transportu. - Nie przewidujemy też zmian tych rozwiązań.

Osoba chcąca zdobyć prawo jazdy kategorii B1 musi odbyć szkolenie teoretyczne i praktyczne (co najmniej 30 godz. jazdy) w szkole nauki jazdy oraz zdać egzamin teoretyczny i praktyczny, co kosztuje 200 zł. Jeśli potem będzie starać się o prawo jazdy kategorii B, nie będzie musiała zdawać już teorii, ale tylko egzamin praktyczny.

Zobacz też: Prawo jazdy dla nastolatków - wiek, egzaminy i pojazdy kat. AM, A1 i B1 

Sławomir Draguła

Zache/Wikimedia Commons na licencji GNU http://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:GNU_Free_Documentation_License_1.2 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie