Pranie odzieży i kombinezonu motocyklowego. Jak zrobić to poprawnie? Poradnik

Karol Biela
Jak uprać strój motocyklowy? Poradnik
Jak uprać strój motocyklowy? Poradnik
Kto dba ten ma – tak głosi stare porzekadło, które doskonale oddaje problem odpowiedniej konserwacji motocyklowego stroju. Podpowiadamy, jak wyprać oraz zakonserwować odzież i kombinezon motocyklowy.

Każdy użytkownik motocykla, skutera czy quada dla własnego bezpieczeństwa powinien poruszać się swoim pojazdem w specjalnie przystosowanym do tego stroju. Oczywistością jest, że właściciel crossa czy przeprawowego czterokołowca nie wybierze się w teren w krótkiej sportowej kurtce z lśniącej bydlęcej skóry i kawaleryjkach na nogach. Także prawdziwy miłośnik chopperów nie będzie dosiadał swojego lśniącego rumaka w pstrokatych tekstylnych spodniach i luźnej koszulce rodem z toru motocrossowego. Jednak oba typy wyżej wymienionej odzieży trzeba raz na jakiś czas wyprać i zakonserwować, aby służyły długo i bezproblemowo swojemu właścicielowi. Specjalna odzież używana przez jeżdżących na jednośladach, czy pojazdach należących do rodziny ATV wymaga podczas jej prania specyficznego traktowania w zależności od materiału, z jakiego została uszyta.

Tekstylne ciuchy

Widoczna warstwa mieszanki kurzu, błota i owadów plus nieprzyjemny zapach z wewnętrznej części stroju to znak, że powinniśmy nasze tekstylne odzienie uprać. Przede wszystkim trzeba się zaznajomić z zaleceniami producenta odzieży dotyczącymi jej konserwacji, jednak doświadczenie uczy, że pranie motocyklowych ciuchów trzeba potraktować naprawdę z należytą uwagą. Usunięcie z kurtki i spodni protektorów (także w tych skórzanych) powinno być pierwszą rzeczą, jaką należy uczynić. Chociaż niektórzy producenci dopuszczają przepierkę w pralce, to najlepiej zrobić to ręcznie stosując małą ilość płynu do prania i ciepłą wodę (poniżej 30°C). W trakcie mycia można stosować szczoteczkę i delikatnie szorować najbardziej zabrudzone miejsca.

Jeżeli po osuszeniu np. kurtki będzie ona ciągle brudna, należy czynność powtórzyć. Nie powinniśmy stosować silnych środków chemicznych, czy suszenia w suszarkach mechanicznych, na grzejnikach i w pobliżu silnych źródeł ciepła. Może to spowodować uszkodzenie membran, które odpowiadają za „oddychanie” naszych ciuchów. Po całkowitym wyschnięciu odzieży należy ją potraktować impregnatem do materiałów tekstylnych, co powinno zapewnić przyzwoitą wodoszczelność tkaniny podczas jazdy w deszczu.

Stroje skórzane

Każdy właściciel skórzanych ciuchów powinien zatroszczyć się o konserwację swojego stroju co najmniej dwa razy w roku. Wszystkie zalecenia dotyczące tego materiału także nakazują delikatne obchodzenie się z tym naturalnym „surowcem” podczas prania. Podobnie jak w przypadku tekstyliów, skóra powinna być prana najlepiej ręcznie przy użyciu specjalnych środków lub w małej ilości płynu do prania. Co ważne po wypraniu skóry należy ją natłuścić środkiem konserwującym, ale przedtem musi ona dobrze wyschnąć z dala od źródeł ciepła. Oczywiście, tak jak w przypadku tekstyliów, można z wyczuciem wyszorować szczoteczką najbrudniejsze miejsca na „skórce”.

W przypadku odzieży skórzanej istnieje ryzyko odbarwień jaśniejszych kolorystycznie elementów. Dlatego najlepiej zastosować na takim różnokolorowym stroju profesjonalny preparat zapewniający trzymanie poszczególnych barw. W trakcie sezonu należy także pamiętać o nawilżaniu kombinezonu, kurtki bądź spodni w miarę regularnie, a po kontakcie z wodą (po jeździe w deszczu) należy pozostawić strój do spokojnego wyschnięcia.

Zobacz też: Redakcyjny test Mazdy CX-5

Rękawice, buty, chusty, kominiarki

W przypadku powyższych akcesoriów motocyklista powinien postępować zgodnie z regułami dotyczącymi materiału, z jakiego wykonano dany element stroju. Tak samo jak kombinezony oraz spodnie, rękawice, kominiarki czy chusty należy prać ręcznie używając delikatnych środków, które dobrze będą rozprowadzone w letniej wodzie. W przypadku rękawic tekstylnych po praniu należy je zaimpregnować, a te skórzane natłuścić specjalnym preparatem. Buty motocyklowe także powinny być prane ręcznie, a wewnętrzne elementy można spryskać środkami w pianie, które służą do czyszczenia wyściółek w kaskach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty