Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań. Na rondach ze światłami pojawią się dodatkowe sygnalizacje

Marcin Idczak
Fot. Waldemar Wylegalsk
Fot. Waldemar Wylegalsk
Na wszystkich poznańskich rondach, gdzie są sygnalizacje, zamontowane zostaną również światła zezwalające na wyjazd.
Fot. Waldemar Wylegalsk
Fot. Waldemar Wylegalsk

Drogowcy rozpoczęli montaż sygnalizatorów zjazdowych na rondzie Solidarności oraz Dembowskiego (dawniej Obornickie). Prace mają potrwać do końca maja.

W przyszłości wszystkie poznańskie ronda, gdzie są światła mają mieć założone sygnalizacje przed wyjazdami. Oznacza to, że kierowcy najpierw będą czekać na zielone przed wjazdem, a potem po raz kolejny przed opuszczeniem obiektu. Podobne rozwiązania są już zastosowane na Starołęce i rondzie Jana Nowaka-Jeziorańskiego.

–  To z pewnością znacząco wpływa na poprawę bezpieczeństwa na drogach – mówi dr inż. Jeremi Rychlewski z Politechniki Poznańskiej.

Zaznacza, że takie rozwiązanie może powodować spowolnienie ruchu i zmniejszenie płynności przejazdu. Jednak, według niego, w znacznym stopniu zależy to od  odpowiedniego zaprogramowania cyklów świateł.

– Na Starołęce takie rozwiązanie się sprawdza, natomiast na rondzie Jeziorańskiego już nie – zaznacza Jeremi Rychlewski.

Dodatkowo w tym drugim przypadku słupy nie zawsze są dobrze widoczne. Przez to, niektórzy kierowcy przejeżdżają na czerwonym, inni natomiast blokują ruch. Dlatego przyda się tam zmiana oprogramowania.

Według specjalisty z Politechniki Poznańskiej takie rozwiązania są wymagane przez  zmiany w przepisach. – Zgodnie z nimi sygnalizatory wyjazdowe powinny być na większych rondach, na mniejszych jak w przypadku Obornickiego już nie, ale z pewnością i tam zwiększy się bezpieczeństwo – zaznacza Jeremi Rychlewski.

Natomiast Józef Klimczewski, naczelnik poznańskiej drogówki dodaje, że  obojętnie w jakim miejscu montowane sygnalizatory mają jedno zadanie - zwiększenie bezpieczeństwa.

Natomiast najczęściej odbywa się to kosztem szybkości przejazdów. Zgodnie z danymi policji liczba wypadków i kolizji na rondzie Starołęka po przebudowie i zamontowaniu sygnalizatorów wyjazdowych zmniejszyła się o około 80 procent (modernizacja odbyła się w 2004 roku).  

– Wiemy, że kierowcy często gubią się w organizacji ruchu na rondach, dlatego gdy nowe rozwiązania zostaną wprowadzone w tych dwóch miejscach z pewnością nasi funkcjonariusze będą tam na miejscu. Ich zadaniem będzie, jeśli zajdzie taka potrzeba, pomoc kierowcom – zaznacza Józef Klimczewski.

Natomiast Dorota Wesołowska, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich, tłumaczy, że przeprowadzone zostaną prace nie tylko na samych rondach.

– Wykonane będą również: modernizacja sygnalizacji na ulicy Strzeszyńskiej, system transmisji danych do centrum sterowania ruchem ZDM, prace budowlane umożliwiające w przyszłości montaż kamer monitoringu miejskiego – wylicza Dorota Wesołowska. Koszt wszystkich prac to kwota ok. 700 tysięcy złotych.

Według ZDM sygnalizatory zjazdowe w istotny sposób poprawiają również bezpieczeństwo pieszych na przejściach. – Niestety, często kierowcy nie przestrzegają przepisów prawa i nie ustępują pierwszeństwa pieszym – mówi Dorota Wesołowska. – Pamiętajmy, że wśród pieszych dużą część stanowią osoby starsze, niepełnosprawne, dzieci i rodzicie z małymi dziećmi, o których bezpieczeństwo należy szczególnie zadbać – podsumowuje rzeczniczka ZDM.

Do końca tego roku ma zostać przygotowana dokumentacja dotycząca montażu świateł wyjazdowych na rondzie Śródka. Możliwe, że prace tam rozpoczną się wiosną 2016.

                                                                                                     Źródło: Głos Wielkopolski

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty