Powstrzymać śmierć na drogach

Kazimierz Netka
Gambit Pomorski

Ograniczyć liczbę śmiertelnych wypadków o połowę - to cel, jaki postawiła
sobie do zrealizowania do 2010 roku Wojewódzka Rada Bezpieczeństwa Ruchu
Drogowego. Sposoby jego osiągnięcia określa wykonany na zamówienie rady
- Wojewódzki Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego "".
Program ten został opracowany przez zespół specjalistów, pod kierownictwem
dr. Kazimierza Jamroza z Politechniki Gdańskiej.
Na pomorskich drogach w wypadkach ginie rocznie ok. 300 osób. Poprawa
tej statystyki nie będzie łatwa, zwłaszcza, że pojazdów jest coraz więcej.
Województwo pomorskie - przyjazne, bo bezpieczne - taka jest misja programu
strategicznego ograniczenia liczby i zmniejszenia następstw tragicznych
skutków wypadków drogowych do 2010 roku. Gdybyśmy realizowali ten cel według
obecnych możliwości, w wypadkach drogowych do 2010 roku zginęłoby w sumie
nawet do 2 tysięcy osób, a rannych zostałoby ponad 70 tysięcy. Koszty usunięcia
skutków tych tragicznych zdarzeń drogowych wyniosłyby ponad 21 mld złotych.
Działań w ramach programu mają doprowadzić do zmniejszenia
liczby zabitych przynajmniej o 320 osób, czyli tyle, ile ginie w Pomorskiem
na drogach w ciągu jednego roku. Liczba rannych ma być mniejsza o 18,5
tys. Redukcja kosztów usuwania szkód po wypadkach ma wynieść 5,4 mld złotych.
Realizacja programu Gambit pochłonie 5,2 mld zł.
Zmniejszenie liczby śmiertelnych wypadków w Pomorskiem nastąpi po zrealizowaniu
5 priorytetowych zadań, które precyzuje program Gambit:

1. Usprawnienie systemu bezpieczeństwa ruchu drogowego w województwie;
2. Modyfikacja agresywnych i niebezpiecznych zachowań uczestników ruchu;
3. Ochrona pieszych i rowerzystów; 4. Usprawnieni miejsc najbardziej niebezpiecznych;
5. Zmniejszenie ciężkości wypadków.
Priorytet pierwszy ma być osiągnięty m.in. przez edukację. Drugi dotyczy
i pieszych, i kierowców. Zmniejszenie agresywnego zachowania jednych i
drugich ma nastąpić poprzez zwiększenie aktywności policji na drogach,
a także automatyczną rejestrację wykroczeń. Planowane jest też podniesienie
poziomu szkolenia kierowców. Żeby przymusić użytkowników dróg do właściwego
zachowania się, zastosowane będą tzw. drogowe środki fizyczne, w szczególności
metody uspokajania ruchu - przewiduje . W tym priorytecie
jest też szkolenie rodziców.
W priorytecie trzecim, ochrona pieszych i rowerzystów ma polegać m.in.
na separacji ruchu pieszych, rowerzystów i samochodów. Czwarty priorytet
zawiera w swym programie wyeliminowanie ewidentnych mankamentów sieci drogowej,
w tym już na etapie jej projektowania. Planowana jest też budowa obwodnic,
poprawa widoczności na drogach.
Piąty priorytet, dotyczący ciężkości wypadków. Przede wszystkim, służyć
temu będzie kształtowanie bezpiecznego otoczenia dróg, skrócenie czasu
dotarcia służb ratunkowych do wypadku, podnoszenie kwalifikacji użytkowników
dróg w zakresie udzielania pomocy przedlekarskiej.
Wypadkowe drogi
Najwięcej wypadków ma miejsce w powiatach Gdańsk i Gdynia, a także
na drogach krajowych nr 6 (z Trójmiasta do Szczecina), nr 22 (tzw. Berlinka),
nr 1 (na odcinku Gdańsk - Toruń), na drogach wojewódzkich nr: 210 (Słupsk
- Ustka), nr 214 (Lębork - Łeba), nr 226 (Pruszcz Gdański - Kościerzyna).
Największą liczbę ofiar wypadków notuje się w gminach: Chojnice, Wejherowo,
Pruszcz Gdański i Kartuzy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Pirat drogowy w Lublinie

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie