Poszerzą A2 w Poznaniu, czyli rok korków

Robert Domżał
Poszerzą A2 w Poznaniu, czyli rok korkówFot:  Wojciech Barczyński
Poszerzą A2 w Poznaniu, czyli rok korkówFot: Wojciech Barczyński
Żeby było lepiej, najpierw musi być... gorzej. 16 miesięcy potrwa poszerzanie autostradowej obwodnicy Poznania o trzeci pas ruchu. Dla kierowców oznacza to poważne utrudnienia, ale modernizacja jest niezbędna. W ciągu doby 17-kilometrowym odcinkiem od poznańskich Krzesin po węzeł Poznań Zachód przejeżdża od 35 tysięcy do 40 tysięcy pojazdów. Są dni, kiedy aut osobowych i ciężarówek jest 60 tysięcy. Przy takim natężeniu ruchu trudno mówić o wyprzedzaniu.

Miejsce na dodatkowe pasy, po jednym w każdym kierunku jazdy, jest zarezerwowane. Powstaną one od wewnątrz istniejących

Poszerzą A2 w Poznaniu, czyli rok korkówFot:  Wojciech Barczyński
Poszerzą A2 w Poznaniu, czyli rok korków

Fot: Wojciech Barczyński

jezdni, czyli od strony pasa rozdziału. Nowe pasy nie będą wykonane z betonu, ale, tak jak te już istniejące, z asfaltu.

Punktem newralgicznym będzie tunel na poznańskim Dębcu. Tam jezdnia nie będzie poszerzana. Dodatkowy pas ruchu wygospodarowany zostanie przez zmianę szerokości pasów awaryjnych. Termin rozpoczęcia prac uzależniony jest od momentu pozyskania przez spółkę Autostrada Wielkopolska II pozwolenia na budowę. Jak mówi Zofia Kwiatkowska, rzeczniczka spółki AWSA II, może to nastąpić pod koniec roku. Zanim zaczną się roboty trzeba uzgodnić z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad harmonogram robót.

- Wstępne rozmowy na temat organizacji ruchu już się odbyły. Przypuszczam, że poszerzanie A2 zacznie się w roku 2015. Wtedy też ruszą prace przy budowie 16-kilometrowego odcinka S5, od węzła Poznań Zachód w kierunku Leszna - mówi Marek Napierała, dyrektor poznańskiego oddziału GDDKiA.

Korzystający z A2 będą w czasie jej rozbudowy musieli liczyć się z utrudnieniami. By były one jak najmniejsze, przynajmniej na początku przebudowy, z ruchu wyłączane mają być kilkusetmetrowe odcinki autostrady.

Dodatkowym utrudnieniem będzie zbliżająca się modernizacja tak zwanej estakady katowickiej, czyli ulicy Krzywoustego. Z tego właśnie powodu kierowcom jadącym tranzytem zjazd z A2 na poznańskich Krzesinach nic nie da. Będą oni najpewniej "uciekać" z niej albo na węźle we Wrześni, albo też na węźle Poznań Wschód. Jeśli wybiorą drugi wariant, skierują się w stronę Kostrzyna, gdzie zjadą na drogę krajową nr 92. Następnie pojadą ulicami Warszawską, Bałtycką, Lechicką i wreszcie Lutycką w kierunku węzła w Swadzimiu. Stamtąd będą mogli wrócić zachodnią obwodnicą Poznania na A2 i udać się w kierunku Świecka.

Już latem tego roku poważne zmiany nastąpią na autostradzie A2 w Lądku, czyli między Koninem a Wrześnią. Na istniejącym tam placu Poboru Opłat do końca lipca powstaną cztery dodatkowe kasy wraz z pasami dojazdowymi, czyli po dwa stanowiska w każdym z kierunków jazdy.

Tu również powodem jest wzrost natężenia ruchu, który wynosi około 20 tysięcy pojazdów w czasie doby. Co równie ważne, 1/3 pojazdów przejeżdżających przez Lądek to samochody ciężarowe.

Jak twierdzi Zofia Kwiatkowska, rzecznik spółki Autostrada Wielkopolska SA, rozbudowa Punktu Poboru Opłat nie wpłynie na sprawność odpraw pojazdów.

- Nowe kasy pojawią się na zewnętrznej stronie placu Poboru Opłat - wyjaśnia rzeczniczka. Grunt na ten cel jest już zarezerwowany. Prace mają się zakończyć pod koniec lipca. Oznacza to, że wschodni odcinek A2 zarządzany przez AW SA II nieprędko przejdzie na taki sposób poboru opłat, jaki obowiązuje na odcinku Nowy Tomyśl - Świecko.

źródło: Głos Wielkopolski

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty