Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Porsche Taycan GTS Sport Turismo 598 KM. Wrażenia z jazdy, dane techniczne, ceny

Kamil Rogala
Porsche Taycan GTS Sport Turismo Układ napędowy w Porsche Taycan Sport Turismo jest oczywiście ten sam, co w testowanym równolegle „zwykłym” Taycanie GTS. Moc całego układu to 598 KM, a maksymalny moment obrotowy to 850 Nm. Jest to moc dostępna chwilowo po aktywowaniu trybu Launch Control. „Normalnie” do dyspozycji kierowcy jest 517 KM. Fot. Kamil Rogala
Porsche Taycan GTS Sport Turismo Układ napędowy w Porsche Taycan Sport Turismo jest oczywiście ten sam, co w testowanym równolegle „zwykłym” Taycanie GTS. Moc całego układu to 598 KM, a maksymalny moment obrotowy to 850 Nm. Jest to moc dostępna chwilowo po aktywowaniu trybu Launch Control. „Normalnie” do dyspozycji kierowcy jest 517 KM. Fot. Kamil Rogala
Podczas pierwszych jazd testowych Porsche Taycanem GTS na torze nieopodal Palmy na Majorce, miałem okazję sprawdzić również zupełnie nową odmianę nadwoziową – Sport Turismo. Jak spisuje się blisko 600-konne elektryczne Porsche z nadwoziem kombi?

Porsche Taycan GTS Sport Turismo. Nadwozie i wnętrze

Porsche Taycan GTS Sport Turismo Układ napędowy w Porsche Taycan Sport Turismo jest oczywiście ten sam, co w testowanym równolegle „zwykłym” Taycanie
Porsche Taycan GTS Sport Turismo

Układ napędowy w Porsche Taycan Sport Turismo jest oczywiście ten sam, co w testowanym równolegle „zwykłym” Taycanie GTS. Moc całego układu to 598 KM, a maksymalny moment obrotowy to 850 Nm. Jest to moc dostępna chwilowo po aktywowaniu trybu Launch Control. „Normalnie” do dyspozycji kierowcy jest 517 KM.

Fot. Kamil Rogala

Odmianę tradycyjną zdążyliśmy już dość dobrze poznać. Niedawno miała miejsce również premiera odmiany Cross Turismo, czyli uterenowionego kombi z nieco podniesionym zawieszeniem oraz mnóstwem ciekawych dodatków, które nadały temu autu świetnego charakteru. Następne w kolejce było tradycyjne nadwozie kombi, choć w przypadku Porsche Taycana słowo „tradycyjne” nie do końca pasuje. Wersja GTS to blisko 600-konne kombi (w trybie Launch Control 598 KM) o fenomenalnej linii. Wersję GTS samą w sobie opisywałem w tekście dot. Taycana GTS, więc teraz skupię się tylko na odmianie Sport Turismo.

Oczywiście najwięcej zmian jest w tylnej części. Teoretycznie jest to odmiana kombi, ale w praktyce linia auta opada tak łagodnie i płynnie, że przypomina mocno nieco rozciągnięte coupe. Przyznam, że gdyby obok siebie stała wersja sedan i kombi i musiałbym dokonać wyboru, wybrałbym Sport Turismo. Nie tylko ze względu na wymiar praktyczny, ale stylistom udało się połączyć praktyczne nadwozie z niezwykle rasowym, dynamicznym wyglądem. Auto w tej odmianie nadwoziowej nie traci nic ze swojego świetnego wyglądu. Ba! Być może nawet zyskuje, bowiem tylne, mocno napompowane nadkola prezentują się jeszcze bardziej muskularnie w połączeniu z szerokim słupkiem C, przedłużoną linią dachu i niewielką szybą w klapie bagażnika. To wszystko w połączeniu z odmianą GTS, czerwonym lakierem, czarnymi dodatkami i satynowymi felgami w rozmiarze 21 cali daje niesamowity efekt.

Oczywiście najważniejsze jest to, co z tyłu, czyli bagażnik. Ma on pojemność 446 litrów w domyślnym ułożeniu oparć kanapy. Maksymalnie może to być 1212 litrów. Do tego wszystkiego należy doliczyć przedni bagażnik o pojemności 84 litrów.

Porsche Taycan GTS Sport Turismo. Silniki i wrażenia z jazdy

Porsche Taycan GTS Sport Turismo Układ napędowy w Porsche Taycan Sport Turismo jest oczywiście ten sam, co w testowanym równolegle „zwykłym” Taycanie
Porsche Taycan GTS Sport Turismo

Układ napędowy w Porsche Taycan Sport Turismo jest oczywiście ten sam, co w testowanym równolegle „zwykłym” Taycanie GTS. Moc całego układu to 598 KM, a maksymalny moment obrotowy to 850 Nm. Jest to moc dostępna chwilowo po aktywowaniu trybu Launch Control. „Normalnie” do dyspozycji kierowcy jest 517 KM.

Fot. Kamil Rogala

Układ napędowy w Porsche Taycan Sport Turismo jest oczywiście ten sam, co w testowanym równolegle „zwykłym” Taycanie GTS. Moc całego układu to 598 KM, a maksymalny moment obrotowy to 850 Nm. Jest to moc dostępna chwilowo po aktywowaniu trybu Launch Control. „Normalnie” do dyspozycji kierowcy jest 517 KM. Napęd przekazywany jest oczywiście na cztery koła, choć należy zaznaczyć, że motor umieszczony z przodu ma jednobiegową przekładnię, natomiast silnik pracujący przy tylnej osi dysponuje dwubiegową skrzynią automatyczną. Cały system napędu na cztery koła współpracuje z systemem PTM (Porsche Traction Management) oraz PTV Plus (Porsche Torque Vectoring Plus). Jak to wszystko przekłada się na osiągi? Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w trybie Launch Control zajmuje 3,7 sekundy. Od 0 do 200 km/h GTS rozpędza się w 12 sekund. Prędkość maksymalna to 250 km/h.

Mogłem pokonać Taycanem GTS Sport Turismo nieco ponad 100 kilometrów po drogach różnego typu – od autostrad, przez drogi podmiejskie, po wąskie miejskie uliczki. W każdych warunkach auto spisuje się fantastycznie, jest niezwykle komfortowe i prowadzi się zaskakująco łatwo. Należy jedynie pamiętać o tym, że prześwit w trybach Normal i Range jest bardzo niski i jazda po nierównych drogach oraz pokonywanie progów zwalniających może skończyć się lekkim przytarciem podwozia. To, co rzuca się w „uszy”, to genialne wyciszenie. Jasne, to elektryk, więc to jest raczej oczywiste, ale nawet przy prędkościach autostradowych, do uszu kierowcy i pasażerów dobiega jedynie szum opon. Dość mocno słyszalny jest również piach i kamienie, które obijają się o nadkola, ale być może to wrażenie związane z bardzo dobrą izolacją akustyczną (m.in. laminowane szyby) i niskimi oporami toczenia. Mimo niezwykle szerokich opon (305 mm z tyłu), po puszczeniu pedału gazu, auto niezwykle gładko toczy się na wybiegu powoli wytracając prędkość. Podczas jazdy z niewielkiego wzniesienia na autostradzie przy nieco ponad 100 km/h auto w ogóle nie wytracało prędkości. Przy odrobinie wprawy można osiągnąć dzięki temu bardzo niskie średnie zużycia energii.

Porsche Taycan GTS Sport Turismo. Ceny i wyposażenie

Porsche Taycan GTS Sport Turismo Układ napędowy w Porsche Taycan Sport Turismo jest oczywiście ten sam, co w testowanym równolegle „zwykłym” Taycanie
Porsche Taycan GTS Sport Turismo

Układ napędowy w Porsche Taycan Sport Turismo jest oczywiście ten sam, co w testowanym równolegle „zwykłym” Taycanie GTS. Moc całego układu to 598 KM, a maksymalny moment obrotowy to 850 Nm. Jest to moc dostępna chwilowo po aktywowaniu trybu Launch Control. „Normalnie” do dyspozycji kierowcy jest 517 KM.

Fot. Kamil Rogala

Porsche Taycan GTS startuje z cenami od poziomu 574 000 złotych za odmianę 4-drzwiową i 578 000 złotych za wersję nadwoziową Sport Turismo. Podobnie jak w przypadku odmiany sedan, również i tutaj ceny dodatków są tak samo imponujące. Za 21-calowe felgi RS Spyder Design trzeba zapłacić ponad 11 000 złotych. Pakiet dodatków z włókna węglowego to koszt ponad 15 000 złotych, a piękny czerwony lakier Carmine Red to koszt ponad 10 000 złotych. Przekroczenie 700 000 złotych to kwestia zaznaczenia kilku ciekawych dodatków.

Porsche Taycan GTS Sport Turismo. Podsumowanie

Trudno nie być zachwyconym Taycanem GTS po jazdach na torze. Ale tor to jedno, a codzienna eksploatacja to drugie i w tych warunkach Taycan GTS Sport Turismo spisuje się rewelacyjnie. Pomijam oczywiście kwestie ładowania, bowiem właściciel raczej nie ma z tym najmniejszego problemu. Najważniejsze jest to, że nie poświęcając świetnego stylu, prowadzenia i przyjemności z jazdy, można zyskać zaskakującą funkcjonalność i praktyczne rozwiązania.

Porsche Taycan GTS Sport Turismo – zalety:

  • Jedno z najpiękniejszych kombi na rynku,
  • Nie traci nic ze swojej zadziorności i wyważenia w prowadzeniu,
  • Bardzo dobry komfort podróży,
  • Niezły zasięg po aktualizacji oprogramowania sterującego napędem.

Porsche Taycan GTS Sport Turismo – wady:

  • Czasami czuć słuszną masę auta, ale tylko wtedy, gdy kierowca chce od niego maksimum możliwości,
  • Bardzo szerokie nadwozie, co w ciasnych uliczkach mocno przeszkadza,
  • Wysoka cena, ale tak być musi...

Porównanie Porsche Taycan GTS Sport Turismo 598 KM do wybranych konkurentów:

 

Porsche Taycan GTS Sport Turismo 598 KM (AT2)

Audi RS e-tron GT 598 KM (AT2)

Tesla Model S Long Range (AT1)

Cena (zł, brutto)

Od 578 000

od 602 900

od 475 990

Typ nadwozia/liczba drzwi

Kombi/5

Sedan/4

Hatchback/5

Długość/szerokość (mm)

4963/1966

4989/1964

4970/1964

Rozstaw kół przód/tył (mm)

1702/1667

1702/1667

1661/1699

Rozstaw osi (mm)

2900

2900

2960

Pojemność bagażnika (l)

446

366

793

Liczba miejsc

4

5

5

Masa własna (kg)

2310

2347

2069

Pojemność baterii brutto (kWh)

93,4

83,7

90

Zasięg (WLTP)

424-490

451-472

663

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

598

598

680

Moment obrotowy (Nm)

850

830

b.d.

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

3,5

3,3

3,2

Prędkość maksymalna (km/h)

250

250

250

Zobacz także: Nissan Qashqai trzeciej generacji

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty