Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Porsche Taycan GTS 598 KM. Pierwsza jazda, wrażenia, dane techniczne, ceny

Kamil Rogala
Każda przygoda z Taycanem na torze zaczyna się podobnie. Mieszanka przerażenia, ekscytacji, obaw o własne umiejętności, która przeistacza się w ogromną pewność siebie, niezwykłą przyjemność z jazdy i satysfakcję z pokonanych kilometrów w wariackim tempie. Pierwsze jazdy odmianą GTS odbyły się na ciekawym torze nieopodal miejscowości Palma na Majorce.Fot. Kamil Rogala
Każda przygoda z Taycanem na torze zaczyna się podobnie. Mieszanka przerażenia, ekscytacji, obaw o własne umiejętności, która przeistacza się w ogromną pewność siebie, niezwykłą przyjemność z jazdy i satysfakcję z pokonanych kilometrów w wariackim tempie. Pierwsze jazdy odmianą GTS odbyły się na ciekawym torze nieopodal miejscowości Palma na Majorce.Fot. Kamil Rogala
Każda przygoda z Taycanem na torze zaczyna się podobnie. Mieszanka przerażenia, ekscytacji, obaw o własne umiejętności, która przeistacza się w ogromną pewność siebie, niezwykłą przyjemność z jazdy i satysfakcję z pokonanych kilometrów w wariackim tempie. Pierwsze jazdy odmianą GTS odbyły się na ciekawym torze nieopodal miejscowości Palma na Majorce.

Porsche Taycan GTS. Nadwozie i wnętrze

Każda przygoda z Taycanem na torze zaczyna się podobnie. Mieszanka przerażenia, ekscytacji, obaw o własne umiejętności, która przeistacza się w ogromną
Każda przygoda z Taycanem na torze zaczyna się podobnie. Mieszanka przerażenia, ekscytacji, obaw o własne umiejętności, która przeistacza się w ogromną pewność siebie, niezwykłą przyjemność z jazdy i satysfakcję z pokonanych kilometrów w wariackim tempie. Pierwsze jazdy odmianą GTS odbyły się na ciekawym torze nieopodal miejscowości Palma na Majorce.
Fot. Kamil Rogala

Porsche Taycan jest na rynku już od dłuższego czasu i zdążyliśmy je poznać dość dokładnie. To świetnie wyglądające auto, które na żywo prezentuje się znacznie lepiej, niż na zdjęciach czy filmach. Niska, szeroka sylwetka, podkreślona muskularnymi przetłoczeniami i mocno uwydatnionymi przednimi nadkolami nadaje autu niesamowitego charakteru. Co zmieniło się w odmianie GTS? Teoretycznie niewiele, ale diabeł tkwi w szczegółach. Na zewnątrz znajduje się wiele czarnych lub ciemnych detali, takich jak przedni fartuch oraz splitter, podstawy lusterek zewnętrznych i boczne wykończenia okien, jak również listwy progowe z napisem GTS. To tradycyjne elementy odmian GTS. Opcjonalnie auto można dodatkowo wyposażyć w pakiet elementów wykonanych z włókna węglowego. We wnętrzu znajdziemy liczne elementy Black Race-Tex, które podkreślają elegancką, dynamiczną atmosferę, podobnie jak standardowy pakiet wykończenia wnętrza ze szczotkowanego aluminium z czarnym anodowanym wykończeniem. Ciekawostką są także felgi RS Spyder Design w rozmiarze 21 cali, które prezentują się fenomenalnie, ale niestety negatywnie wpływają na zasięg.

Porsche Taycan GTS. Silniki i wrażenia z jazdy

Każda przygoda z Taycanem na torze zaczyna się podobnie. Mieszanka przerażenia, ekscytacji, obaw o własne umiejętności, która przeistacza się w ogromną
Każda przygoda z Taycanem na torze zaczyna się podobnie. Mieszanka przerażenia, ekscytacji, obaw o własne umiejętności, która przeistacza się w ogromną pewność siebie, niezwykłą przyjemność z jazdy i satysfakcję z pokonanych kilometrów w wariackim tempie. Pierwsze jazdy odmianą GTS odbyły się na ciekawym torze nieopodal miejscowości Palma na Majorce.
Fot. Kamil Rogala

Zacznijmy od strony technicznej, a jest o czym mówić. Porsche Taycan GTS posiada dwa silniki elektryczne, takie same, jakie wykorzystano w odmianie Turbo, choć w tym przypadku są one nieco przeprogramowane. Warto również wspomnieć o tym, że GTS jest wyposażony w najnowsze oprogramowanie sterujące napędem (inne modele systematycznie otrzymują aktualizacje), co przekłada się na zupełnie inną pracę układu podczas jazdy w trybie Normal i Range. Otóż w tych trybach silnik umieszczony z przodu jest praktycznie całkowicie odłączony od napędu i nie korzysta z energii zgromadzonej w akumulatorach. W ten sposób możliwe jest pokonanie ponad 500 km (w cyklu WLTP). Maksymalny zasięg elektryczny w mieście wg. producenta to nawet 625 km.

Moc całego układu to 598 KM oraz 850 Nm. Jest to moc dostępna chwilowo po aktywowaniu trybu Launch Control. „Normalnie” do dyspozycji kierowcy jest 517 KM. Napęd przekazywany jest oczywiście na cztery koła, choć należy zaznaczyć, że motor umieszczony z przodu ma jednobiegową przekładnię, natomiast silnik pracujący przy tylnej osi dysponuje dwubiegową skrzynią automatyczną. Cały system napędu na cztery koła współpracuje z systemem PTM (Porsche Traction Management) oraz PTV Plus (Porsche Torque Vectoring Plus). Jak to wszystko przekłada się na osiągi? Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w trybie Launch Control zajmuje 3,7 sekundy. Od 0 do 200 km/h GTS rozpędza się w 12 sekund. Prędkość maksymalna to 250 km/h. A jakie wrażenie to auto robi na torze?

Każda przygoda z Taycanem na torze zaczyna się podobnie. Mieszanka przerażenia, ekscytacji, obaw o własne umiejętności, która przeistacza się w ogromną
Każda przygoda z Taycanem na torze zaczyna się podobnie. Mieszanka przerażenia, ekscytacji, obaw o własne umiejętności, która przeistacza się w ogromną pewność siebie, niezwykłą przyjemność z jazdy i satysfakcję z pokonanych kilometrów w wariackim tempie. Pierwsze jazdy odmianą GTS odbyły się na ciekawym torze nieopodal miejscowości Palma na Majorce.
Fot. Kamil Rogala

Jak zwykle – piorunujące. W zeszłym roku miałem okazję sprawdzić na torze topową odmianę Turbo S i to było przeżycie niezapomniane, ale w przypadku GTS miałem wrażenie, że moc jest bardziej wyważona, możliwa do opanowania przez większość kierowców. Co mam na myśli? Czas reakcji przy mocy ponad 700 KM w Turbo S musi być absurdalnie szybki, a komendy praktycznie bezbłędne. Jazda na granicy takim autem to już nie lada wyczyn i większość kierowców może sobie z tym po prostu nie poradzić. GTS pozwala na więcej i przy tych samych właściwościach jezdnych w zakrętach, daje nieco więcej czasu na dobranie optymalnej linii. Nadal jest absurdalnie szybki i nienaturalnie wręcz czuły na polecenia wydawane prawą stopą (szczególnie w trybie Sport Plus), ale daje większy bufor czasu na ewentualne poprawki. Turbo i Turbo S nie dają takiego komfortu. Czy to źle? Nie, po prostu GTS jest nieco bardziej uniwersalny, ułożony i wybaczający więcej błędów.

Auto w zakręcie prowadzi się niesamowicie. Tor nieopodal Palmy na Majorce jest bardzo techniczny i kręty, więc nietrudno docenić tam m.in. adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, w tym Porsche Active Suspension Management (PASM), które jest specjalnie dostosowane do GTS, z korzyścią dla dynamiki bocznej. Auto trzyma się drogi jak przyklejone i w sumie tylko na wyjściu z zakrętu, na pełnym gazie, potrafi zarzucić tyłem, co z kolei jest momentalnie korygowane przez systemy. Konfiguracja opcjonalnego układu kierowniczego tylnej osi jest jeszcze bardziej sportowa, co z kolei można docenić na bardzo ciasnych zakrętach i agrafkach. Taycan GTS niemożliwe wręcz wkręca się w zakręt i ma niebywałą zwrotność. Oczywiście można to docenić nie tylko na torze, ale i w normalnym ruchu, a w szczególności podczas manewrowania na ciasnym parkingu. Skrętna tylna oś pozwala osiągnąć średnicę zawracania godną segmentu C.

Porsche Taycan GTS. Ceny i wyposażenie

Każda przygoda z Taycanem na torze zaczyna się podobnie. Mieszanka przerażenia, ekscytacji, obaw o własne umiejętności, która przeistacza się w ogromną
Każda przygoda z Taycanem na torze zaczyna się podobnie. Mieszanka przerażenia, ekscytacji, obaw o własne umiejętności, która przeistacza się w ogromną pewność siebie, niezwykłą przyjemność z jazdy i satysfakcję z pokonanych kilometrów w wariackim tempie. Pierwsze jazdy odmianą GTS odbyły się na ciekawym torze nieopodal miejscowości Palma na Majorce.
Fot. Kamil Rogala

Porsche Taycan GTS startuje z cenami od poziomu 574 000 złotych za odmianę 4-drzwiową i 578 000 złotych za wersję nadwoziową Sport Turismo. Niestety nie miałem okazji sprawdzić wersji kombi na torze, a jedynie na drogach nieopodal Palmy, ale wrażenia z tego doświadczenia opublikujemy w osobnym materiale. Wracając do cen, jak przystało na Porsche, każdy dodatek jest niezwykle kosztowny. Za 21-calowe felgi RS Spyder Design trzeba zapłacić ponad 11 000 złotych. Pakiet dodatków z włókna węglowego to koszt ponad 15 000 złotych, a piękny czerwony lakier Carmine Red to koszt ponad 10 000 złotych. A przecież to tylko początek atrakcji, które ma dla nas konfigurator tego auta.

Porsche Taycan GTS. Podsumowanie

Każda przygoda z Taycanem na torze zaczyna się podobnie. Mieszanka przerażenia, ekscytacji, obaw o własne umiejętności, która przeistacza się w ogromną
Każda przygoda z Taycanem na torze zaczyna się podobnie. Mieszanka przerażenia, ekscytacji, obaw o własne umiejętności, która przeistacza się w ogromną pewność siebie, niezwykłą przyjemność z jazdy i satysfakcję z pokonanych kilometrów w wariackim tempie. Pierwsze jazdy odmianą GTS odbyły się na ciekawym torze nieopodal miejscowości Palma na Majorce.
Fot. Kamil Rogala

Trudno nie być zachwyconym Taycanem GTS po jazdach na torze. Jasne, dość często czuć masę auta (blisko 2,3 tony), szczególnie w bardzo szybkich i ciasnych łukach, ale to jest genialnie wręcz niwelowane przez pluton zaawansowanych systemów sterujących układem napędowym, hamulcowym, zawieszenia czy kierowniczym. Podczas spokojnej jazdy samochód otula kierowcę i pasażerów komfortem, ciszą i świetnie wyważonym zawieszeniem pneumatycznym, a gdy tylko kierowca zapragnie więcej wrażeń, napęd prezentuje je w ułamku sekundy. Wysoka cena? Przecież to Porsche. To nie powinno dziwić.

 

Porsche Taycan GTS – zalety:

  • świetna stylistyka, która się nie nudzi;
  • fantastycznie wykonane wnętrze;
  • bogate wyposażenie;
  • fenomenalne właściwości jezdne!
  • bardzo dobry komfort podróży;
  • niezły zasięg po aktualizacji oprogramowania sterującego napędem.

Porsche Taycan GTS – wady:

  • czasami czuć słuszną masę auta;
  • wysoka cena, ale tak być musi...

Porównanie Porsche Taycan GTS 598 KM do wybranych konkurentów:

 

Porsche Taycan GTS 598 KM

Audi RS e-tron GT 598 KM (AT2)

Tesla Model S Long Range (AT1)

Cena (zł, brutto)

Od 574 000

od 602 900

od 475 990

Typ nadwozia/liczba drzwi

Sedan/4

Sedan/4

Hatchback/5

Długość/szerokość (mm)

4963/1966

4989/1964

4970/1964

Rozstaw kół przód/tył (mm)

1702/1667

1702/1667

1661/1699

Rozstaw osi (mm)

2900

2900

2960

Pojemność bagażnika (l)

407

366

793

Liczba miejsc

4

5

5

Masa własna (kg)

2295

2347

2069

Pojemność baterii brutto (kWh)

93,4

83,7

90

Zasięg (WLTP)

439-504

451-472

663

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

598

598

680

Moment obrotowy (Nm)

850

830

b.d.

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

3,5

3,3

3,2

Prędkość maksymalna (km/h)

250

250

250

Zobacz także: Jeep Wrangler w wersji hybrydowej

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty