Porsche Cayenne S. Farbowany lis

Kacper Rogacin
Porsche Cayenne SPierwsze Cayenne zostało zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2002 roku. Pojazd korzystał z „volkswagenowskiej” platformy E, na której zbudowano m.in. Volkswagena Touarega (z kolei Audi zmodyfikowało tę płytę i stworzyło model Q7). Po pięciu latach od debiutu samochód przeszedł lifting, a w 2010 roku na świat przyszła druga, obecna generacja Cayenne.Fot. Kacper Rogacin
Porsche Cayenne SPierwsze Cayenne zostało zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2002 roku. Pojazd korzystał z „volkswagenowskiej” platformy E, na której zbudowano m.in. Volkswagena Touarega (z kolei Audi zmodyfikowało tę płytę i stworzyło model Q7). Po pięciu latach od debiutu samochód przeszedł lifting, a w 2010 roku na świat przyszła druga, obecna generacja Cayenne.Fot. Kacper Rogacin
Udostępnij:
Na pierwszy rzut oka Cayenne pasuje do marki Porsche jak piernik do wiatraka. Wielki, ciężki, wysoki SUV w otoczeniu super-sportowych modeli wygląda po prostu dziwnie. A jednak wystarczy chwila za kierownicą tego cacka, by całkowicie się w nim zakochać. Szczególnie, jeśli mamy do czynienia z 420-konną odmianą Cayenne S.
Porsche Cayenne SPierwsze Cayenne zostało zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2002 roku. Pojazd korzystał z „volkswagenowskiej”
Porsche Cayenne S

Pierwsze Cayenne zostało zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2002 roku. Pojazd korzystał z „volkswagenowskiej” platformy E, na której zbudowano m.in. Volkswagena Touarega (z kolei Audi zmodyfikowało tę płytę i stworzyło model Q7). Po pięciu latach od debiutu samochód przeszedł lifting, a w 2010 roku na świat przyszła druga, obecna generacja Cayenne.

Fot. Kacper Rogacin

Gdyby Jan Tomaszewski interesował się motoryzacją, z pewnością określiłby Porsche Cayenne mianem „farbowanego lisa”. W momencie debiutu auta na rynku, podobne zdanie miało bardzo wielu fanów kultowej marki, a nawet dziś, po latach niewątpliwych sukcesów tego modelu, wciąż znaleźć można spore grono krytyków tego SUV-a. Powód jest prosty – według amatorów niemieckiej marki, duży i masywny samochód zupełnie nie pasuje do gamy modelowej firmy, która od dekad zajmowała się produkcją piekielnie szybkich aut sportowych. Najbardziej ortodoksyjni fani Porsche nadal z oburzeniem prychają, gdy tylko na ulicy minie ich Cayenne, ale większość miłośników motoryzacji wiele by dała, aby zasiąść w kabinie tego luksusowego, a przy tym niesamowicie szybkiego auta.

Pierwsze Cayenne zostało zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2002 roku. Pojazd korzystał z „volkswagenowskiej” platformy E, na której zbudowano m.in. Volkswagena Touarega (z kolei Audi zmodyfikowało tę płytę i stworzyło model Q7). Po pięciu latach od debiutu samochód przeszedł lifting, a w 2010 roku na świat przyszła druga, obecna generacja Cayenne.

Analogicznie, jak w przypadku pierwszej wersji, druga dzieli płytę podłogową z nowym Touaregiem. W 2014 roku styliści Porsche odświeżyli nieco wygląd modelu, który otrzymał m.in. większe wloty powietrza w zderzakach, a także nowe reflektory biksenonowe z czteropunktowym oświetleniem LED do jazdy dziennej. Pod kątem wizualnym auto ma prawdopodobnie równie wielu zwolenników, co przeciwników. Styliści Porsche próbowali przemycić w wyglądzie wielkiego SUV-a coś z legendarnego modelu 911 i trzeba przyznać, że duch ikony marki jest wyczuwalny w jej młodszym bracie.

Porsche Cayenne SPierwsze Cayenne zostało zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2002 roku. Pojazd korzystał z „volkswagenowskiej”
Porsche Cayenne S

Pierwsze Cayenne zostało zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2002 roku. Pojazd korzystał z „volkswagenowskiej” platformy E, na której zbudowano m.in. Volkswagena Touarega (z kolei Audi zmodyfikowało tę płytę i stworzyło model Q7). Po pięciu latach od debiutu samochód przeszedł lifting, a w 2010 roku na świat przyszła druga, obecna generacja Cayenne.

Fot. Kacper Rogacin

W porównaniu do wersji sprzed liftingu, sporo zmieniło się pod maską, skąd zniknął 4.8-litrowy silnik V8, ustępując miejsca podwójnie doładowanej V-szóstce, o pojemności 3.6 litra, mocy 420 KM i momencie obrotowym równym 550 Nm. Właśnie taki silnik napędzał Porsche Cayenne S, które sprawdzaliśmy w ramach testu redakcyjnego.

Pierwsze, co rzuca się w oczy, po zajęciu miejsca za kierownicą Cayenne, to wszechobecny luksus. Nie znajdziemy tu praktycznie żadnego elementu, który sprawia wrażenie niedopracowanego. Jakość wykończenia kabiny wprost oszałamia. Od razu spostrzeżemy też całe mnóstwo wszelkiego rodzaju kontrolek i przełączników, służących do obsługi systemów audio, klimatyzacji, nawigacji, lub wyboru trybu jazdy. Guziki znajdziemy też na wielofunkcyjnej kierownicy, za którą ukryto manetki do zmiany biegów.

Luksus Cayenne S objawia się też przestrzenią w kabinie. Nawet jeśli autem będzie podróżowało pięć osób, każda z nich będzie miała mnóstwo miejsca na nogi i nad głowami. Kierowca może dosłownie położyć się w fotelu, a i tak jadący za nim pasażer nie będzie narzekał na komfort.

[page_break]

Porsche Cayenne SPierwsze Cayenne zostało zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2002 roku. Pojazd korzystał z „volkswagenowskiej”
Porsche Cayenne S

Pierwsze Cayenne zostało zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2002 roku. Pojazd korzystał z „volkswagenowskiej” platformy E, na której zbudowano m.in. Volkswagena Touarega (z kolei Audi zmodyfikowało tę płytę i stworzyło model Q7). Po pięciu latach od debiutu samochód przeszedł lifting, a w 2010 roku na świat przyszła druga, obecna generacja Cayenne.

Fot. Kacper Rogacin

Centralne miejsce z przodu zajmuje dotykowy ekran kolorowy, przy pomocy którego możemy zmieniać ustawienia audio, odczytać wskaźniki systemu pokładowego, czy zaprogramować nawigację. Ekran wyświetla również obraz z kamery cofania. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na wart 6947 zł system dźwiękowy BOSE Surround Sound z czternastoma głośnikami o łącznej mocy 665 W. Jakość dźwięku po prostu wgniata w fotele.

A skoro już o siedzeniach mowa, to specjaliści Porsche również w tym względzie stanęli na wysokości zadania i przygotowali bardzo komfortowe, adaptacyjne sportowe fotele, z 18-zakresową regulacją elektryczną i pakietem zapamiętującym ustawienia (koszt 9732 zł). Za dodatkowe 4469 zł klienci otrzymają system podgrzewający siedzenia z przodu i z tyłu, natomiast wentylacja foteli w obu rzędach siedzeń kosztuje 9550 zł. Kolejne 4223 zł zapłacimy za 4-strefowy układ klimatyzacji.

Porsche Cayenne jest w standardzie wyposażone w komputer pokładowy o pięciu wyświetlaczach, umiejscowionych za kierownicą. Oprócz wskazywania aktualnej prędkości i obrotów, znajdziemy tam informacje o spalaniu, zasięgu auta, a także obraz z nawigacji.

Z wspomnianym wcześniej silnikiem V6 3.6 współpracuje automatyczna skrzynia biegów Tiptronic S, obsługiwana przez kosztującą 3672 zł dźwignię z aluminiowymi elementami. Skrzynia o ośmiu przełożeniach doskonale współpracuje z jednostką napędową, dzięki czemu już w trybie komfortowym biegi zmieniane są błyskawicznie. Jeśli natomiast skorzystamy z opcji Sport lub Sport Plus, komputer zmieni dźwięk silnika na zdecydowanie ostrzejszy, a auto stanie się o wiele żywsze i gotowe do natychmiastowego wystrzelenia do przodu. Przyspieszenie w dynamicznym trybie wprost oszałamia i nic dziwnego – auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,5 sekundy, co jak na ważącego ponad dwie tony kolosa jest fenomenalnym osiągnięciem. Prędkość maksymalna wynosi w tym przypadku 259 km/h.

Porsche Cayenne SPierwsze Cayenne zostało zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2002 roku. Pojazd korzystał z „volkswagenowskiej”
Porsche Cayenne S

Pierwsze Cayenne zostało zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2002 roku. Pojazd korzystał z „volkswagenowskiej” platformy E, na której zbudowano m.in. Volkswagena Touarega (z kolei Audi zmodyfikowało tę płytę i stworzyło model Q7). Po pięciu latach od debiutu samochód przeszedł lifting, a w 2010 roku na świat przyszła druga, obecna generacja Cayenne.

Fot. Kacper Rogacin

Rzecz jasna takie zabawy z Cayenne S kończą się potężnym wzrostem zużycia paliwa. Producent deklaruje, że pojazd jest w stanie spalać średnio 9,5 litra benzyny na 100 kilometrów. W trakcie naszego testu zużycie oscylowało jednak w okolicach 16-17 litrów na setkę, a długotrwała dynamiczna jazda jeszcze podnosi tę wartość. W zamian otrzymujemy bajecznie komfortowe warunki podróżowania, bo nawet większe wyboje nie robią na Cayenne S najmniejszego wrażenia. Nawet uciążliwe w wielu miejscach miast progi zwalniające są prawie niezauważalne, kiedy siedzimy za kierownicą SUV-a od Porsche.

Z powodu wymiarów auta (4855 cm długości, 1939 cm szerokości i 1705 cm wysokości) problemem jest za to parkowanie w mieście. Z drugiej strony elektrycznie regulowany prześwit pozwala na jazdę w trudniejszym terenie. Jest on również przydatny przy ładowaniu przedmiotów do bagażnika, kiedy możemy z łatwością i w ekspresowym tempie obniżyć auto. Sam kufer mieści standardowo 618 litrów bagażu, a po złożeniu tylnej kanapy jego pojemność wzrasta ponad trzykrotnie, do 1780 litrów.

Ceny Porsche Cayenne w Polsce zaczynają się od 352 870 zł, jednak wersja S z bazowym wyposażeniem kosztuje już 420 390 zł. Za testowany przez naszą redakcję model trzeba było zapłacić xxx zł.

Porsche Cayenne S i konkurenci:

Marka/model

Porsche Cayenne S 3.6 420 KM

BMW X6 xDrive50i 4.4 450 KM

Mercedes GLE 500 4.7 455 KM

Cena (zł)

420 390

402 800

366 500

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

 

 

 

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4855/1939/1705

4909/2170/1702

4819/2141/1796

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

bd/bd

1644/1706

1648/1633

Rozstaw osi (mm)

2895

2933

2915

Masa własna (kg)

2085

2170

2160

Pojemność bagażnika (l)

618

580

690

Pojemność zbiornika paliwa (l)

85

85

93

Układ napędowy

 

 

 

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

3604

4395

4663

Liczba cylindrów

6

8

8

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna/8

automatyczna/8

automatyczna/7

Osiągi

 

 

 

Moc (KM) przy obr./min

420 przy 6000

450 przy 5500

455 przy 5250

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min

550 przy 1350-4500

650 przy 2000-4500

700 przy 1800-4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

5,5

4,8

5,3

Prędkość maksymalna (km/h)

259

250

250

Średnie spalanie (l/100 km)

9,5

9,7

11,5

Emisja CO2 (g/km)

223

225

269

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie