
Pierwsze Cayenne zostało zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2002 roku. Pojazd korzystał z „volkswagenowskiej” platformy E, na której zbudowano m.in. Volkswagena Touarega (z kolei Audi zmodyfikowało tę płytę i stworzyło model Q7). Po pięciu latach od debiutu samochód przeszedł lifting, a w 2010 roku na świat przyszła druga, obecna generacja Cayenne.
Fot. Kacper Rogacin
Gdyby Jan Tomaszewski interesował się motoryzacją, z pewnością określiłby Porsche Cayenne mianem „farbowanego lisa”. W momencie debiutu auta na rynku, podobne zdanie miało bardzo wielu fanów kultowej marki, a nawet dziś, po latach niewątpliwych sukcesów tego modelu, wciąż znaleźć można spore grono krytyków tego SUV-a. Powód jest prosty – według amatorów niemieckiej marki, duży i masywny samochód zupełnie nie pasuje do gamy modelowej firmy, która od dekad zajmowała się produkcją piekielnie szybkich aut sportowych. Najbardziej ortodoksyjni fani Porsche nadal z oburzeniem prychają, gdy tylko na ulicy minie ich Cayenne, ale większość miłośników motoryzacji wiele by dała, aby zasiąść w kabinie tego luksusowego, a przy tym niesamowicie szybkiego auta.
Pierwsze Cayenne zostało zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2002 roku. Pojazd korzystał z „volkswagenowskiej” platformy E, na której zbudowano m.in. Volkswagena Touarega (z kolei Audi zmodyfikowało tę płytę i stworzyło model Q7). Po pięciu latach od debiutu samochód przeszedł lifting, a w 2010 roku na świat przyszła druga, obecna generacja Cayenne.
Analogicznie, jak w przypadku pierwszej wersji, druga dzieli płytę podłogową z nowym Touaregiem. W 2014 roku styliści Porsche odświeżyli nieco wygląd modelu, który otrzymał m.in. większe wloty powietrza w zderzakach, a także nowe reflektory biksenonowe z czteropunktowym oświetleniem LED do jazdy dziennej. Pod kątem wizualnym auto ma prawdopodobnie równie wielu zwolenników, co przeciwników. Styliści Porsche próbowali przemycić w wyglądzie wielkiego SUV-a coś z legendarnego modelu 911 i trzeba przyznać, że duch ikony marki jest wyczuwalny w jej młodszym bracie.

Pierwsze Cayenne zostało zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2002 roku. Pojazd korzystał z „volkswagenowskiej” platformy E, na której zbudowano m.in. Volkswagena Touarega (z kolei Audi zmodyfikowało tę płytę i stworzyło model Q7). Po pięciu latach od debiutu samochód przeszedł lifting, a w 2010 roku na świat przyszła druga, obecna generacja Cayenne.
Fot. Kacper Rogacin
W porównaniu do wersji sprzed liftingu, sporo zmieniło się pod maską, skąd zniknął 4.8-litrowy silnik V8, ustępując miejsca podwójnie doładowanej V-szóstce, o pojemności 3.6 litra, mocy 420 KM i momencie obrotowym równym 550 Nm. Właśnie taki silnik napędzał Porsche Cayenne S, które sprawdzaliśmy w ramach testu redakcyjnego.
Pierwsze, co rzuca się w oczy, po zajęciu miejsca za kierownicą Cayenne, to wszechobecny luksus. Nie znajdziemy tu praktycznie żadnego elementu, który sprawia wrażenie niedopracowanego. Jakość wykończenia kabiny wprost oszałamia. Od razu spostrzeżemy też całe mnóstwo wszelkiego rodzaju kontrolek i przełączników, służących do obsługi systemów audio, klimatyzacji, nawigacji, lub wyboru trybu jazdy. Guziki znajdziemy też na wielofunkcyjnej kierownicy, za którą ukryto manetki do zmiany biegów.
Luksus Cayenne S objawia się też przestrzenią w kabinie. Nawet jeśli autem będzie podróżowało pięć osób, każda z nich będzie miała mnóstwo miejsca na nogi i nad głowami. Kierowca może dosłownie położyć się w fotelu, a i tak jadący za nim pasażer nie będzie narzekał na komfort.
[page_break]

Pierwsze Cayenne zostało zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2002 roku. Pojazd korzystał z „volkswagenowskiej” platformy E, na której zbudowano m.in. Volkswagena Touarega (z kolei Audi zmodyfikowało tę płytę i stworzyło model Q7). Po pięciu latach od debiutu samochód przeszedł lifting, a w 2010 roku na świat przyszła druga, obecna generacja Cayenne.
Fot. Kacper Rogacin
Centralne miejsce z przodu zajmuje dotykowy ekran kolorowy, przy pomocy którego możemy zmieniać ustawienia audio, odczytać wskaźniki systemu pokładowego, czy zaprogramować nawigację. Ekran wyświetla również obraz z kamery cofania. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na wart 6947 zł system dźwiękowy BOSE Surround Sound z czternastoma głośnikami o łącznej mocy 665 W. Jakość dźwięku po prostu wgniata w fotele.
A skoro już o siedzeniach mowa, to specjaliści Porsche również w tym względzie stanęli na wysokości zadania i przygotowali bardzo komfortowe, adaptacyjne sportowe fotele, z 18-zakresową regulacją elektryczną i pakietem zapamiętującym ustawienia (koszt 9732 zł). Za dodatkowe 4469 zł klienci otrzymają system podgrzewający siedzenia z przodu i z tyłu, natomiast wentylacja foteli w obu rzędach siedzeń kosztuje 9550 zł. Kolejne 4223 zł zapłacimy za 4-strefowy układ klimatyzacji.
Porsche Cayenne jest w standardzie wyposażone w komputer pokładowy o pięciu wyświetlaczach, umiejscowionych za kierownicą. Oprócz wskazywania aktualnej prędkości i obrotów, znajdziemy tam informacje o spalaniu, zasięgu auta, a także obraz z nawigacji.
Z wspomnianym wcześniej silnikiem V6 3.6 współpracuje automatyczna skrzynia biegów Tiptronic S, obsługiwana przez kosztującą 3672 zł dźwignię z aluminiowymi elementami. Skrzynia o ośmiu przełożeniach doskonale współpracuje z jednostką napędową, dzięki czemu już w trybie komfortowym biegi zmieniane są błyskawicznie. Jeśli natomiast skorzystamy z opcji Sport lub Sport Plus, komputer zmieni dźwięk silnika na zdecydowanie ostrzejszy, a auto stanie się o wiele żywsze i gotowe do natychmiastowego wystrzelenia do przodu. Przyspieszenie w dynamicznym trybie wprost oszałamia i nic dziwnego – auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,5 sekundy, co jak na ważącego ponad dwie tony kolosa jest fenomenalnym osiągnięciem. Prędkość maksymalna wynosi w tym przypadku 259 km/h.

Pierwsze Cayenne zostało zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2002 roku. Pojazd korzystał z „volkswagenowskiej” platformy E, na której zbudowano m.in. Volkswagena Touarega (z kolei Audi zmodyfikowało tę płytę i stworzyło model Q7). Po pięciu latach od debiutu samochód przeszedł lifting, a w 2010 roku na świat przyszła druga, obecna generacja Cayenne.
Fot. Kacper Rogacin
Rzecz jasna takie zabawy z Cayenne S kończą się potężnym wzrostem zużycia paliwa. Producent deklaruje, że pojazd jest w stanie spalać średnio 9,5 litra benzyny na 100 kilometrów. W trakcie naszego testu zużycie oscylowało jednak w okolicach 16-17 litrów na setkę, a długotrwała dynamiczna jazda jeszcze podnosi tę wartość. W zamian otrzymujemy bajecznie komfortowe warunki podróżowania, bo nawet większe wyboje nie robią na Cayenne S najmniejszego wrażenia. Nawet uciążliwe w wielu miejscach miast progi zwalniające są prawie niezauważalne, kiedy siedzimy za kierownicą SUV-a od Porsche.
Z powodu wymiarów auta (4855 cm długości, 1939 cm szerokości i 1705 cm wysokości) problemem jest za to parkowanie w mieście. Z drugiej strony elektrycznie regulowany prześwit pozwala na jazdę w trudniejszym terenie. Jest on również przydatny przy ładowaniu przedmiotów do bagażnika, kiedy możemy z łatwością i w ekspresowym tempie obniżyć auto. Sam kufer mieści standardowo 618 litrów bagażu, a po złożeniu tylnej kanapy jego pojemność wzrasta ponad trzykrotnie, do 1780 litrów.
Ceny Porsche Cayenne w Polsce zaczynają się od 352 870 zł, jednak wersja S z bazowym wyposażeniem kosztuje już 420 390 zł. Za testowany przez naszą redakcję model trzeba było zapłacić xxx zł.
Porsche Cayenne S i konkurenci:
Marka/model | Porsche Cayenne S 3.6 420 KM | BMW X6 xDrive50i 4.4 450 KM | Mercedes GLE 500 4.7 455 KM |
Cena (zł) | 420 390 | 402 800 | 366 500 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | | | |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4855/1939/1705 | 4909/2170/1702 | 4819/2141/1796 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | bd/bd | 1644/1706 | 1648/1633 |
Rozstaw osi (mm) | 2895 | 2933 | 2915 |
Masa własna (kg) | 2085 | 2170 | 2160 |
Pojemność bagażnika (l) | 618 | 580 | 690 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 85 | 85 | 93 |
Układ napędowy | | | |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 3604 | 4395 | 4663 |
Liczba cylindrów | 6 | 8 | 8 |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna/8 | automatyczna/8 | automatyczna/7 |
Osiągi | | | |
Moc (KM) przy obr./min | 420 przy 6000 | 450 przy 5500 | 455 przy 5250 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 550 przy 1350-4500 | 650 przy 2000-4500 | 700 przy 1800-4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 5,5 | 4,8 | 5,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 259 | 250 | 250 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 9,5 | 9,7 | 11,5 |
Emisja CO2 (g/km) | 223 | 225 | 269 |
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?