Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Porsche Boxster

(opr. pan)
Wprawdzie takie auta są rzadkością na ulicach polskich miast, ale zawsze warto sprawdzić, jak wygląda szybkie, rasowe, sportowe auto.

Niemiecki producent aut sportowych - Porsche wypuszcza niedługo na rynek nowy model boxstera. To dwuosobowy roadster, który został wprowadzony na rynek dopiero przed sześcioma laty.

Porsche Boxster

Zmiany objęły przede wszytkim przednią część nadwozia. Na nowo ukształtowano boczne wloty powietrza chłodzącego, które charakteryzują się wyraźną wypukłością. Charakterystycznym znakiem rozpoznawczym przedniej części boxstera S jest trzeci, umieszczony na środku wlot powietrza.
Z tyłu, obok zmodyfikowanych i polakierowanych w kolorze karoserii bocznych wlotów powietrza, zwraca uwagę nowy spoiler.
Podobnie, jak w poprzednich modelach jest on wysuwany automatycznie, gdy auto osiągnie prędkość 120 km/h. Spoiler sprawia, że tył auta lepiej trzyma się drogi.
Zmieniono kształt dachu. Co ciekawe, zastosowanie w konstrukcji szyby tylnej szkła nie zmieniło czasu otwierania dachu (12 sekund).
Potwór pod maską
Silnik nowego boxstera ma pojemności 2,7 litra. Jednostka osiąga 228 KM przy obrotach 6300/min, a model o pojemności 3,2 l (wersji boxster S) aż 260 KM przy 6200/min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 260 Nm przy 4700/min (boxster) oraz 310 Nm przy 4600/min (boxster S). Przyspieszenie aut z takimi mocnymi silnikami przyprawia o szybsze bicie serca. Boxster przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,4 sekundy, a model boxster S w 5,7 sekundy. Sporym zaskoczeniem jest mniejsze niż dotychczas, zgodnie z normą EU zostało obniżone o 2 proc., do 9,7 litra na 100 km (boxster z manualną skrzynią biegów) i 10,7 l/100 km (skrzynia Tiptronic S) oraz do wartości 10,5 litra na 100 km w (boxster S z ręczną skrzynią biegów) i 11,1 l /100 km (Tiptronic S).
Silniki zawdzięczają to technice VarioCam, która pozwala na bezstopniowe przestawianie wałków rozrządu do 40 stopni położenia kątowego. System ten jest sterowany przez komputer o nazwie Motronic ME 7.8, który mierzy m.in. liczbę obrotów silnika, położenie pedału przyspieszenia, ilość zasysanego powietrza, temperaturę oleju i płynu chłodzącego, a nawet rozpoznaje realizowane przełożenie skrzyni biegów.


Porsche Boxster


Porsche Boxster

Porsche boxster
Porsche boxster S

Komfort i sportowe ambicje
Boxster z 2,7-litrowym silnikiem jest seryjnie oferowany z pięciobiegową manualną skrzynią przekładniową o sportowo dobranych przełożeniach. Sześciobiegowa manualna skrzynia przekładniowa boxstera S została dopasowana do większego momentu obrotowego silnika. Do nowych warunków pracy dostosowano charakterystykę i siłę docisku jednotarczowego sprzęgła suchego. Na życzenie nabywcy samochody dostępne są z pięciobiegową skrzynią automatyczną Tiptronic S, która zapewnia bardzo wysoki komfort jazdy, a jednocześnie pozwala na zaspokojenie ambicji sportowych.
Podwozie i układ hamulcowy nowych modeli boxstera zostały przejęte od poprzedników w postaci prawie niezmienionej. Dokonano jedynie drobnych ulepszeń, aby dopasować samochody do zmienionej mocy silników.
Auta Porsche mają z przodu i z tyłu zaciski hamulcowe, wykonane w technologii aluminiowego monobloku z 4 tłoczkami każdy oraz wentylowane od wewnątrz tarcze hamulcowe. System wspomaga inteligentny system przepływu powietrza. Boxster, który jest oferowany seryjnie z 16-calowymi obręczami z metali lekkich, hamuje dzięki zaciskom hamulcowym działającym z przodu na tarcze hamulcowe o średnicy 298 mm i grubości 24 mm, a z tyłu na tarcze o średnicy 292 mm i grubości 20 mm. Boxster S, dzięki seryjnie montowanym 17-calowym obręczom z metali lekkich, posiada dosyć wolnej przestrzeni, która umożliwia zastosowanie mocniejszych tarcz hamulcowych pochodzących z modelu carrera.
Co na kołach
Nowo skonstruowane 17-calowe obręcze kół i oferowane na życzenie nowe obręcze 18-calowe przyczyniają się do redukcji mas nieresorowanych, co skutkuje bardziej komfortowym działaniem układu sprężyn i amortyzatorów. Stylizacja obu rodzajów obręczy kół konsekwentnie nawiązuje do reguł konstrukcji lekkich (bardzo wąskie szprychy). Zysk z redukcji ciężaru obręczy 17-calowych wynosi dwa kilogramy, a obręczy 18-calowych 10,8 kg.
Komfort w standardzie
Do wyposażenia standardowego należy nowa podstawka pod kubek umieszczona pod środkowym wlotem powietrza. Nowy jest oświetlany schowek o pojemności 5 litrów znajdujący się pod poduszką powietrzną pasażera. Schowek jest nie tylko zamykany na klucz, ale i podłączony do systemu alarmowego, który w modelu boxster S należy do wyposażenia seryjnego.
Środkowe pasy foteli w obu modelach wykonane są z Alcantary. Oparcia są przestawiane elektrycznie (mogą być składane do przodu, by umożliwić wygodny dostęp do miejsc załadunku bezpośrednio za fotelami oraz w skrzyni dachu składanego). W ramach wyposażenia dodatkowego oferowane są fotele w pełni sterowane elektrycznie z funkcją pamięci ustawień fotela kierowcy. Podczas otwierania samochodu układ zdalnego sterowania rozpoznaje, który z czterech możliwych kluczyków jest właśnie używany i przekazuje tę informację do sterownika funkcji fotela kierowcy. Za pomocą silników elektrycznych fotel kierowcy i lusterka zewnętrzne są przestawiane w położenie zapamiętane w kluczyku.
Różnice między boxsterami
Boxster S różni się od modelu 2,7-litrowego białymi tarczami zegarowymi, które są oprawione w aluminiowy pierścień. Można wyposażyć boxstera i boxstera S w komputer pokładowy, wyświetlacz z tzw. matrycą punktową. Dzięki większej rozdzielczości wyświetlanych elementów na wyświetlaczu, możliwe jest pokazywanie różnej wielkości cyfr i liter oraz dodatkowych informacji tekstowych. Na wyświetlaczu pokazywane są dane multimedialne przesyłane światłowodem przez magistralę danych MOST (Media Orientated Systems Transport): dane stacji radiowej, tytuły muzyczne, przychodzące rozmowy telefoniczne lub piktogramy układu nawigacji.
Nowy jest również system Porsche Communication Management (PCM), w którego skład wchodzą połączone ze sobą magistralą danych MOST: podwójny tuner, odtwarzacz CD, dynamiczna nawigacja satelitarna, kalkulator podróży, a także opcjonalny dwusystemowy telefon GSM. Głównym elementem przyciągającym wzrok jest kolorowy monitor 5,8-calowy w formacie 16: 9, a także dwunastoprzyciskowa klawiatura, za pomocą której możliwe jest łatwe wpisywanie numerów telefonów lub częstotliwości stacji radiowych.
Sprzedaż Porsche w Polsce prowadzi w Warszawie Kulczyk Tradex.
Fot. porsche

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty