Porsche 911 Turbo ma już 30 lat

Maciej Pobocha
Udostępnij:
Porsche 911 to ikona motoryzacji. Pierwszy egzemplarz wersji Turbo zaprezentowano 30 lat temu.

Marzeniem Ferdynanda Porsche było stworzenie samochodu sportowego produkowanego pod własnym nazwiskiem. Zrealizowano je dopiero po zakończeniu II wojny światowej.

 

W 1948 r. zaprezentowano Porsche 356, w którym wykorzystano koncepcję VW Garbusa, dodając jednak nowe nadwozie. Gruntownie unowocześniony model 911 pokazano w 1964 r. A 10 lat później zaprezentowano model 911 Turbo.

 

Fot. Porsche
Fot. Porsche

Premiera Porsche 911 Turbo odbyła się na paryskim salonie motoryzacyjnym w 1974 r. Samochód zbudowany na bazie wyścigowego modelu GT był drugim w historii motoryzacji pojazdem szosowym, w którym zastosowano silnik doładowany turbosprężarką. Było to o tyle ryzykowne, że dotychczasowe próby turbodoładowania kończyły się drastycznym skróceniem czasu eksploatacji jednostki napędowej. Tym razem było inaczej. Samochód wyposażono w 6-cylindrowy silnik typu bokser o pojemności 3 l z turbosprężarką. Rozwijał on moc 260 KM i pozwalał na osiągnięcie maksymalnej prędkości 250 km/h.

 

Fot. Porsche
Fot. Porsche

W 1977 r. na rynku pojawił się model 911 Turbo oznaczony jako 930 z jednostką napędową 3,3 l o mocy 300 KM. W ciągu następnych lat poddawano go modyfikacjom. Zmieniono m.in. układ przygotowania mieszanki dzięki czemu ograniczono zużycie paliwa. W 1987 r. do wersji coupe dodano targa i cabrio.

 

Kolejną 911 - tym razem z oznaczeniem 964 -  zaprezentowano w 1991 r. Samochód wyposażono w silnik o pojemności 3,3 l rozwijający moc 320 KM. Auto zmodyfikowano dwa lata później instalując w nim jednostkę napędową 3,6 l/360 KM.

 

Następna generacja Porsche Turbo pojawiła się w 1995 r. Auto miało silnik o pojemności 3,6 l doładowany dwoma turbosprężarkami i osiągający moc 408 KM. Samochód rozpędzał się do "setki" w 4,3 s, a jego prędkość maksymalna wynosiła 293 km/h. Nowością było zastosowanie

Fot. Porsche
Fot. Porsche

napędu na wszystkie koła przejętego z modelu 911 Carrera 4. Zmianom poddano także nadwozie pojazdu.

 

Najnowsze Porsche 911 Turbo produkowane od 2000 r.  (seria 996) ma napęd na obie osie i doładowany dwiema turbosprężarkami silnik o mocy 420 KM. Samochód osiąga prędkość 305 km/h, a od 0 do 100 km/h rozpędza się w 4,2 s. Istnieje możliwość zamówienia auta z tarczami hamulcowymi z kompozytów ceramicznych. 

 

Ferdynand Porsche
(1875 - 1951) - to jeden z najbardziej znanych konstruktorów niemieckich. Pełnił funkcję dyrektora w fabryce Austro-Daimler; pracował w  firmach Steyr i Daimler-Benz. W 1931 r. założył biuro konstrukcyjne. Opatentował drążek skrętny nazwany jego imieniem. Stworzył podstawy samochodów sportowych Auto Union w latach 30. oraz Volkswagena Garbusa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie