Marzeniem Ferdynanda Porsche było stworzenie samochodu sportowego produkowanego pod własnym nazwiskiem. Zrealizowano je dopiero po zakończeniu II wojny światowej.
W 1948 r. zaprezentowano Porsche 356, w którym wykorzystano koncepcję VW Garbusa, dodając jednak nowe nadwozie. Gruntownie unowocześniony model 911 pokazano w 1964 r. A 10 lat później zaprezentowano model 911 Turbo.

Premiera Porsche 911 Turbo odbyła się na paryskim salonie motoryzacyjnym w 1974 r. Samochód zbudowany na bazie wyścigowego modelu GT był drugim w historii motoryzacji pojazdem szosowym, w którym zastosowano silnik doładowany turbosprężarką. Było to o tyle ryzykowne, że dotychczasowe próby turbodoładowania kończyły się drastycznym skróceniem czasu eksploatacji jednostki napędowej. Tym razem było inaczej. Samochód wyposażono w 6-cylindrowy silnik typu bokser o pojemności 3 l z turbosprężarką. Rozwijał on moc 260 KM i pozwalał na osiągnięcie maksymalnej prędkości 250 km/h.

W 1977 r. na rynku pojawił się model 911 Turbo oznaczony jako 930 z jednostką napędową 3,3 l o mocy 300 KM. W ciągu następnych lat poddawano go modyfikacjom. Zmieniono m.in. układ przygotowania mieszanki dzięki czemu ograniczono zużycie paliwa. W 1987 r. do wersji coupe dodano targa i cabrio.
Kolejną 911 - tym razem z oznaczeniem 964 - zaprezentowano w 1991 r. Samochód wyposażono w silnik o pojemności 3,3 l rozwijający moc 320 KM. Auto zmodyfikowano dwa lata później instalując w nim jednostkę napędową 3,6 l/360 KM.
Następna generacja Porsche Turbo pojawiła się w 1995 r. Auto miało silnik o pojemności 3,6 l doładowany dwoma turbosprężarkami i osiągający moc 408 KM. Samochód rozpędzał się do "setki" w 4,3 s, a jego prędkość maksymalna wynosiła 293 km/h. Nowością było zastosowanie

napędu na wszystkie koła przejętego z modelu 911 Carrera 4. Zmianom poddano także nadwozie pojazdu.
Najnowsze Porsche 911 Turbo produkowane od 2000 r. (seria 996) ma napęd na obie osie i doładowany dwiema turbosprężarkami silnik o mocy 420 KM. Samochód osiąga prędkość 305 km/h, a od 0 do 100 km/h rozpędza się w 4,2 s. Istnieje możliwość zamówienia auta z tarczami hamulcowymi z kompozytów ceramicznych.
Ferdynand Porsche
(1875 - 1951) - to jeden z najbardziej znanych konstruktorów niemieckich. Pełnił funkcję dyrektora w fabryce Austro-Daimler; pracował w firmach Steyr i Daimler-Benz. W 1931 r. założył biuro konstrukcyjne. Opatentował drążek skrętny nazwany jego imieniem. Stworzył podstawy samochodów sportowych Auto Union w latach 30. oraz Volkswagena Garbusa.
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?