Porsche 911 Carrera 4

Michał Kij
Porsche Carrera 4, Fot: Porsche
Porsche Carrera 4, Fot: Porsche
Ta Carrera zawsze spada na cztery łapy. Klei się do drogi i nie chce odczepić. Tym uporem przypomina sprzedawcę telefonów.

W porównaniu z modelami z tylnym napędem, Carrera 4 jest „szersza w biodrach”. Rozstaw kół jest większy, a nadkola

Porsche Carrera 4, Fot: Porsche
Porsche Carrera 4, Fot: Porsche

bardziej rozbudowane –od razu przypominają się „przypakowane” dziewięćset jedenastki z lat 80. Jej szczęśliwa liczba to czwórka. Rodzinę 911 Carrera 4 tworzą cztery modele: coupé i kabriolet w wariancie 4 o mocy 350 KM lub 4S osiągającym 400 KM. Najważniejszy jest jednak napęd czterech kół. To on sprawia, że moment obrotowy nie ulatnia się na darmo z dymem z opon.

Konstruktorzy wsadzili pod nadwozie worek trotylu i tak go spakowali, żeby wyszedł fajerwerk, a nie samochód-pułapka. Bardziej niż moc Carrery 4, imponuje sposób w jaki przedostaje się ona kołami na asfalt. Napęd przenosi układ Porsche Traction Management (PTM). Jego sercem jest sprzęgło wielopłytkowe. Ono decyduje o rozdziale momentu obrotowego pomiędzy osie. W zwykłych warunkach napędzana jest tylna oś. W szczególnych – obie. PTM działa automatycznie i niezauważalnie. „Przerzuca napęd” z prędkością najwyżej 100 milisekund. Kierowca raczej nie poczuje działania układu. Jeśli sobie życzy, może je zobaczyć na wyświetlaczu.

Porsche Carrera 4, Fot: Porsche
Porsche Carrera 4, Fot: Porsche

PTM sortuje moment obrotowy posługując się informacjami z licznych czujników. Bierze pod uwagę poślizg kół, przyspieszenie wzdłużne i poprzeczne oraz tendencję do nadsterowności lub podsterowności. Pomaga mu układ PTV (Porsche Torque Vectoring), seryjny w 4S i opcjonalny w Carrerze 4. Jest to blokada mechanizmu różnicowego tylnego mostu. W odmianie PTV Plus, dostępnej ze zautomatyzowaną skrzynią dwusprzęgłową PDK (Porsche Doppelkupplungsgetriebe) jest ona sterowana elektronicznie. W dynamicznym pokonywaniu zakrętów oprócz blokady pomaga przyhamowanie tego z tylnych kół, które znajduje się akurat po wewnętrznej stronie zakrętu.

Układ PTM wie również, kiedy zrobić sobie przerwę. W samochodach ze skrzynką zautomatyzowaną, sprzęgło wielopłytkowe rozłącza się, jeśli auto toczy się „na luzie”. Jest to jeden z programów skrzyni biegów, który pozwala oszczędzać paliwo, gdy kierowca puści pedał gazu.

Innym oszczędzaczem jest układ start/stop. Na postoju przed skrzyżowaniem Porsche milknie. Można unieść się honorem i

Porsche Carrera 4, Fot: Porsche
Porsche Carrera 4, Fot: Porsche

skąpym polecać elektryczne Kangoo, lecz przy jeździe po autostradach w remoncie, na jaką Porsche w żadnym wypadku nie zasługuje, Carrera 4S Cabriolet schodzi poniżej 7 l/100 km. Przynajmniej z zamkniętym dachem.

Elektryczne wspomaganie kierownicy również sprzyja ograniczeniu zużycia paliwa, w porównaniu z wcześniejszym, hydraulicznym. Jest przy tym precyzyjne przy dużej i wygodne przy małej prędkości. „Usztywnia się” gdy auto przekroczy 50 km/h. Jeszcze większą pewność daje zawieszenie PASM (Porsche Active Suspension Management) i pakiet aerodynamiczny. PASM ma dwa zakresy pracy: normalny oraz sztywnym, sportowy, a poza tym na bieżąco dostosowuje siłę tłumienia amortyzatorów do stylu jazdy i jakości nawierzchni.

Elektroniczne bariery, kanały i zwężki poskramiają moc, jaką eksploduje sześciocylindrowy silnik. Firma pozwala je niemal

Porsche Carrera 4, Fot: Porsche
Porsche Carrera 4, Fot: Porsche

całkiem zdjąć tylko w jednym miejscu: na wydechu. Za przyciśnięciem guzika można podzielić się unikalnym brzmieniem Porsche ze słuchaczami w zasięgu czterech przecznic. Aby siedzący w środku nie byli poszkodowani, jednocześnie uruchamia się Sound Symposer, który kieruje melodię i „dobre wibracje” boksera do kabiny auta. Symposer można również włączyć osobno, jeśli wyrozumiale uznamy, że sąsiedzi wolą jednak słuchać Ikarusów.

Nawet mocna Carrera 4S jest bardzo posłusznym samochodem. W odmianie ze zautomatyzowaną skrzynią PDK wręcz niczego nie oczekuje od kierowcy. Chyba, że ów będzie chciał zmieniać biegi ręcznie: dźwignią lub manetkami przy kierownicy. Skrzynia manualna też „pomaga” prowadzącemu, ponieważ „siódemkę” można włączyć dopiero, gdy wcześniej była wrzucona „piątka” lub „szóstka”. Aktualnie włączony bieg jest wyświetlany na obrotomierzu.

Carrerę z napędem obu osi można prowadzić na różne sposoby. Zadowoli nowicjusza i wymagającego

Marka/model

Porsche 911
Carrera 4 Coupé

Jaguar XK Coupé

Nissan GT-R

Cena (zł)

476 156

481 500

471 100

Typ nadwozia/liczba drzwi

coupé/2

coupé/2

coupé/2

Liczba miejsc

2+2

4

4

Wymiary i masy

Długość / szerokość
/ wysokość (mm)

4491/1852/1304

4791/1892/1322

4670/1895/1370

Rozstaw kół:
przód/tył (mm)

1532/1560

1560/1596

1590/1600

Rozstaw osi (mm)

2450

2752

2780

Masa własna (kg)

1430

1660

1740

Pojemność bagażnika (l)

125+160*

330

315

Pojemność zbiornika
paliwa (l)

68

70,6

74

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

3436

5000

3799

Liczba cylindrów

6

V8

V6

Napędzana oś

4x4

tylna

4x4

Skrzynia biegów typ/
liczba przełożeń

manualna/7

automatyczna/6

zautomatyzowana/6

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

350/257/7400

385/283/6500

530/390/6400

Moment obrotowy (Nm)
przy obr./min

390/5600

515/3500

612/3200-6000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

4,9

5,5

3,046

Prędkość maksymalna (km/h)

285

250**

315

Średnie spalanie (l/100 km)

9,3

11,2

12

Emisja CO2 (g/km)

219

264

279

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie