Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Porsche 718 Spyder i 718 Cayman GT4. Mocne 4-litrowe silniki pod maską

Mariusz Michalak
Porsche 718 Spyder Za napęd odpowiada nowy 6-cylindrowy silnik typu bokser o pojemności 4 litrów. Wolnossąca jednostka bazuje na tej samej rodzinie motorów, co silniki turbo w obecnej serii modelowej 911 Carrera. Nowy wysokoobrotowy bokser generuje moc 420 KM. Fot. Porsche
Porsche 718 Spyder Za napęd odpowiada nowy 6-cylindrowy silnik typu bokser o pojemności 4 litrów. Wolnossąca jednostka bazuje na tej samej rodzinie motorów, co silniki turbo w obecnej serii modelowej 911 Carrera. Nowy wysokoobrotowy bokser generuje moc 420 KM. Fot. Porsche
Rodzina 718 wita nowych członków: Porsche wprowadza dwa mocne modele – 718 Spyder i 718 Cayman GT4, które wjeżdżają na czołowe pozycje w gamie swojej serii modelowej.

Sercem obu modeli jest nowy 6-cylindrowy silnik typu bokser o pojemności 4 litrów. Wolnossąca jednostka bazuje na tej samej rodzinie motorów, co silniki turbo w obecnej serii modelowej 911 Carrera. Nowy wysokoobrotowy bokser generuje moc 420 KM – o 35 KM więcej niż w poprzednich modelach GT4. W przypadku trzeciej generacji Spydera przyrost mocy wynosi nawet 45 KM. Maksymalny moment obrotowy o wartości 420 Nm jednostka osiąga w zakresie od 5000 do 6800 obr./min.

Wyposażone w manualną przekładnię samochody sportowe są w stanie pokonać barierę 300 km/h: prędkość maksymalna 718 Spyder to 301 km/h, a 718 Cayman GT4 może osiągnąć 304 km/h. Oba modele przyspieszają od 0 do 100 km/h w 4,4 s. Zużycie paliwa tych sportowych aut z umieszczonym centralnie silnikiem wynosi 10,9 l/100 km (cykl NEDC).

Niepowtarzalne brzmienie boksera pozostaje bez zmian. Nowe dodatki obejmują rozwiązania techniczne takie jak adaptacyjna kontrola cylindra – w trybie częściowego obciążenia tymczasowo przerywa ona proces wtrysku w jednej z dwóch głowic, zmniejszając w ten sposób zużycie paliwa.

Po raz pierwszy w wysokoobrotowym silniku do realizacji bezpośredniego wtrysku paliwa zastosowano piezoelektryczne wtryskiwacze. Rozdzielają one każdy proces wtrysku na maksymalnie pięć osobnych faz.

W modelu 718 Cayman GT4 osiągnięto do 50% większy docisk bez negatywnego wpływu na opór aerodynamiczny. Na aerodynamikę obu modeli w istotnym stopniu wpływa nowo zaprojektowany jednokomorowy tylny tłumik zlokalizowany przy nadkolu. Tworzy on z tyłu przestrzeń dla funkcjonalnego dyfuzora, który odpowiada za około 30% siły docisku tylnej osi 718 Cayman GT4. Także montowane na stałe tylne skrzydło odznacza się większą efektywnością: wytwarza o około 20% większy docisk niż w poprzedniku.

Nowe 718 Spyder kontynuuje historię słynnych Roadsterów, takich jak Porsche 550 Spyder oraz 718 RS 60 Spyder.. Poszycie dachowe nadaje się do codziennego użytku i można schować je pod pokrywą bagażnika – wystarczy zaledwie kilka ruchów. W przeciwieństwie do modelu Cayman GT4, 718 Spyder ma tylny spojler, który podnosi się automatycznie przy 120 km/h. Funkcjonalny dyfuzor sprawia, że jest to pierwszy model z rodziny Boxster, który wytwarza aerodynamiczny docisk na tylnej osi.

Po raz pierwszy w historii 718 Spyder korzysta z podwozia zastosowanego w modelu GT o wysokich osiągach – 718 Cayman GT4. System tłumienia Porsche Active Suspension Management ze zmniejszonym o 30 mm prześwitem obniża położenie środka ciężkości i zwiększa potencjał w zakresie dynamiki.

Wysokowydajny układ hamulcowy w modelach 718 Spyder i 718 Cayman GT4 zapewnia równomierne wytracanie prędkości, które dzięki zastosowaniu dużych, aluminiowych stałych zacisków typu monoblok jest odpowiednie w warunkach jazdy torowej. Na życzenie dostępne są hamulce Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). Nowością w przypadku 718 Spyder jest zastosowanie opon o ultrawysokich osiągach (UHP), specjalnie przystosowanych do wymogów samochodów Porsche. Stanowią one element całościowego pakietu, który sprawia, że na północnej pętli toru Nürburgring 718 Cayman GT4, 20,6-kilometrowy odcinek toru pokonuje w czasie o ponad 10 s krótszym od swojego poprzednika.

Nowe Porsche 718 Spyder oraz 718 Cayman GT4 można już zamawiać. Ich ceny zaczynają się od 456 tys. zł za 718 Spyder i od 478 tys. zł za 718 Cayman GT4.

Zobacz także: Porsche Macan w naszym teście

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty