Polskie głowy

Jerzy Iwaszkiewicz
Udostępnij:
W polskiej motoryzacji nigdy nie mieliśmy pieniędzy, ale zawsze mieliśmy ludzi, którzy mieli głowę. Stanisław Szelichowski napisał książkę "Historia polskiej motoryzacji".

Stanisław Szelichowski napisał książkę "Historia polskiej motoryzacji". Było to pewien czas temu, ale książka nie bigos i się nie starzeje.

 

Polskie głowy

Autor jest postacią znaczącą. Wie o samochodach wszystko, a poza tym można na niego liczyć w każdej sytuacji. Na konferencji prasowej, kiedy wszyscy przysypiają, Szelichowski potrafi zadać pytanie, które budzi do życia. Jest ponadto wzorem dobrego wychowania najpierw mówi, że się bardzo cieszy i gratuluje, a dopiero potem wyraża zdziwienie, po co konferencję zorganizowano. W razie potrzeby mówi po francusku. Ma daczę na Mazurach, psa i parę eleganckich krawatów.

 

"Historia polskiej motoryzacji" nie powstała z papierków. Szelichowski ukończył Wydział Samochodowy na Politechnice Warszawskiej, pracował w FSO. Książka jest próbą ocalenia przed zapomnieniem różnych działań Polaków, które w wielu przypadkach były przedsięwzięciami na skalę europejską. Wycieraczki samochodowe opatentował Józef Hofman w 1890 r. Polski konstruktor wymyślił również światła kierunkowskazów na krawędziach lusterek zewnętrznych, co dopiero od niedawna stosuje Mercedes i inne luksusowe firmy.

W polskiej motoryzacji nigdy nie mieliśmy pieniędzy, ale zawsze mieliśmy ludzi, którzy mieli głowę. Szelichowski pisze też o czasach dzisiejszych. Zaczynamy być potentatami w produkcji silników. Z Polski wyjeżdża rocznie milion silników Fiata i Toyoty. Multijet 1.3 Fiata z Bielska uważany jest za najlepszy mały silnik wysokoprężny w Europie i montowany w wielu markach, m.in. w Oplach. Nie jest przypadkiem, że wiele firm wybudowało w Polsce fabryki. Gdyby nie dziury w drogach, inwestycji byłoby o wiele więcej. Świat wie, że Polacy lubią i potrafią robić samochody.

"Historia polskiej motoryzacji" jest również książką o polskich nadziejach, które nie wszystkie zostały zmarnowane.

 

Stowarzyszenie Historyków Motoryzacji w USA nagrodziło książkę Szelichowskiego pierwszą nagrodą za rok 2004 dla najlepszej książki nieanglojęzycznej. Jest to pierwsze tak wysokie wyróżnienie dla polskiej książki o motoryzacji.

 

Szelichowski nabył sobie z tej okazji dwa nowe krawaty.

 

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie