Polskie drogi

Krzysztof Gołata
Fot. Łukasz Grochala: Jak wynika z „Raportu o stanie nawierzchni sieci dróg krajowych na koniec 2003 roku” opracowanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad drogi w Polsce są złe i trzeba natychmiast remontować 9100 km. O parali
Fot. Łukasz Grochala: Jak wynika z „Raportu o stanie nawierzchni sieci dróg krajowych na koniec 2003 roku” opracowanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad drogi w Polsce są złe i trzeba natychmiast remontować 9100 km. O parali
Udostępnij:

Pytanie: jaki jest stan naszych dróg, jest pytaniem retorycznym. Tymczasem "Raport o stanie nawierzchni sieci dróg krajowych na koniec 2003 roku" opracowany przez Generalną Dyrek-cję Dróg Krajowych i Autostrad zawiera jednak kilka pozytywnych elementów.
 

Fot. Łukasz Grochala: Jak wynika z „Raportu o stanie nawierzchni sieci dróg krajowych na koniec 2003 roku” opracowanego przez Generalną Dyrekcję Dróg
Fot. Łukasz Grochala: Jak wynika z „Raportu o stanie nawierzchni sieci dróg krajowych na koniec 2003 roku” opracowanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad drogi w Polsce są złe i trzeba natychmiast remontować 9100 km. O parali

 

Tragiczny jest stan wyjściowy. Tylko 40 % dróg krajowych i międzynarodowych w naszym kraju nie wymaga - w najbliższych latach - przeprowadzenia remontów. Reszta jest raczej w opłakanym stanie, a połowa z nich wymaga natychmiastowego zamknięcia i wyremontowa-nia. Druga połowa dróg może poczekać, ale najwyżej 3-4 lata.

 

Zanim zaczniemy mówić o pieniądzach, niezbędnych na sfinansowanie remontów, jedna po-zytywna informacja. Otóż w roku 2000 i 2001 remontowano po 600 km rocznie. W 2002 roku nastąpiło zdecydowane przyspieszenie i udało się wyremontować 1100 km. W ubiegłym roku dobre tempo było utrzymane i poprawiła się jakość  prawie 1250 km dróg krajowych. Innymi słowy długość szos o dobrej nawierzchni zwiększyła się o ponad 3 %. Można więc powie-dzieć, że ubiegły rok był pierwszym, w którym udało się powstrzymać tempo degradacji stanu technicznego dróg krajowych.  Tyle statystyki i dobrych wiadomości.

 

Teraz o potrzebach i pieniądzach. Jeżeli chcielibyśmy tylko poprawiać stan istniejących dróg (bez budowy nowych odcinków), to natychmiastowego remontu wymaga ponad pięć tysięcy kilometrów dróg krajowych. Jest to program minimum. Przypomnijmy, że w ubiegłym roku udało się wyremontować 1250 km, czyli 25 % niezbędnych remontów. Należy pamiętać także o tym, że wiele dróg wymaga - jak to się określa w nomenklaturze drogowców - wzmocnień i wyrównania. Tym samym, na przeszło 9100 km powinny pojawić się ekipy remontowe. Drogowcy powinni więc zamknąć połowę obecnej sieci dróg krajowych. Czy można sobie wyobrazić taką sytuację? Obawy, że zacznie się horror  są nieuzasadnione - w budżecie pań-stwa nie ma tyle pieniędzy. Potrzebne są dziesiątki miliardów złotych. 

 

Najlepszą ilustracją potrzeb i możliwości finansowych jest tegoroczny bilans. Na najpilniejsze remonty potrzeba 2,7 mld zł, zaś w budżecie państwa przewidziano na ten cel 870 mln zł. Czyli potrzeby (najpilniejsze) są trzykrotnie mniejsze niż możliwości finansowe. To chyba nie wymaga komentarza. Cała nadzieja w unijnych funduszach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Metabo

Metabo Power Maxx BS Quick (600156500)

615,00 zł284,99 zł-54%
miejsce #2

DeWalt

DeWALT DCD777S2T

1 267,00 zł630,00 zł-50%
miejsce #3

Makita

Makita DF033DZ

281,52 zł188,78 zł-33%
miejsce #4

Black&Decker

Black&Decker Wiertarko-wkrętarka akumulatorowa (BDCHD18-QW)

373,34 zł309,00 zł-17%
miejsce #5

Stanley

Stanley FMC625D2

463,00 zł
miejsce #6

Einhell

Einhell 4513914

209,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Premier zapowiada wzmożone kontrole

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie