Polski Fiat 125p czyli kredens

Michał Kij
Fot. archiwum: Rok 1967 – rusza produkcja Polskiego Fiata 125p – „dumy polskiego inteligenta”. Samochód miał chromowany wlot powietrza do chłodnicy i wystające klamki.
Fot. archiwum: Rok 1967 – rusza produkcja Polskiego Fiata 125p – „dumy polskiego inteligenta”. Samochód miał chromowany wlot powietrza do chłodnicy i wystające klamki.
Jeremi Przybora mówił o nim "samochód polskiego inteligenta". Znacznie później został ulubioną bryką młodocianych przestępców.

"Duży" Fiat przestawił na nowe tory całą polską motoryzację. Wraz z nim zawitały do nas nowoczesne metody produkcji.

Fot. archiwum: Rok 1967 – rusza produkcja Polskiego Fiata 125p – „dumy polskiego inteligenta”. Samochód miał chromowany wlot powietrza do chłodnicy i
Fot. archiwum: Rok 1967 – rusza produkcja Polskiego Fiata 125p – „dumy polskiego inteligenta”. Samochód miał chromowany wlot powietrza do chłodnicy i wystające klamki.

 

Starania o licencję były koronkową robotą dyplomatyczną. Należało przekonać nie tylko władze w kraju, ale również stróżów doktryny RWPG, że nowoczesny wóz Polsce potrzebny jest. Włosi byli otwarci, choć w samochodzie jaki oferowali były ślady jego poprzedników: płyta podłogowa

Fot. archiwum: Samochód nieustannie modernizowano. Na zdjęciu wersja sprzedawana pod marką FSO.
Fot. archiwum: Samochód nieustannie modernizowano. Na zdjęciu wersja sprzedawana pod marką FSO.

pochodziła z modelu 1300/1500, a środkowa cześć nadwozia ze 124. Wprowadzono modyfikacje, które lepiej przystosowały Fiata 125 do naszych warunków. Parę nietrwałych kwadratowych reflektorów zastąpiono okrągłymi, a miskę olejową i tarcze hamulcowe wyposażono w osłony.

 

Produkcja Polskiego Fiata 125p ruszyła w 1967 roku. Na pierwszy ogień poszła wersja 1300, przez wielu wspominana jako najlepsza, montowana początkowo z włoskich części. Hamulce były aż za dobre. Dość

Fot. archiwum: Reklamowe zdjęcie odwołuje się nawet do długoletniej tradycji z Fiatem – przed wojną też produkowaliśmy Polskiego Fiata (508).
Fot. archiwum: Reklamowe zdjęcie odwołuje się nawet do długoletniej tradycji z Fiatem – przed wojną też produkowaliśmy Polskiego Fiata (508).

częstym wypadkiem było wtedy najechanie na tył ostro hamującego Fiata. Gros aut na ulicach miało mniej skuteczne "bębny". Silnik 1500 pojawił się w 1969 roku. W 1971 roku przedstawiono kombi, opracowane jeszcze we Włoszech, na bazie którego nad Wisłą zaprojektowano sanitarkę i pikapa. Powstały rajdowe modele z silnikami od Fiata 132: "Monte

Fot. archiwum: Wersję kombi przedstawiono w 1971 r.
Fot. archiwum: Wersję kombi przedstawiono w 1971 r.

Carlo" - z silnikiem 1600 i "Akropolis" - 1800 cm3. Edward Gierek otworzył 22 lipca 1974 roku Trasę Łazienkowską z pokładu wydłużonego, sześciodrzwiowego kabrioletu przygotowanego specjalnie na tę okazję. Później budowano "jamniki" w krótkich seriach, również w odmianie z dachem. Prototypami pozostały dwudrzwiowy kabriolet oraz terenowe kombi 4x4.

 

Fot. archiwum: Na bazie kombi opracowano sanitarkę.
Fot. archiwum: Na bazie kombi opracowano sanitarkę.

Fiat został sztandarowym towarem eksportowym "dziesiątej potęgi gospodarczej świata" i genialnym narzędziem propagandy sukcesu. Regularnie uczestniczył w rajdach, a w 1973 roku na podwrocławskiej autostradzie za jednym zamachem ustanowił rekordy świata w prędkości na dystansie 25 tys. km, 50 tys.

Fot. archiwum:  Wersja pikap.
Fot. archiwum: Wersja pikap.

km i 25 tys. mil. Wśród dużych importerów Polskiego Fiata były nie tylko "demoludy", ale również Anglia i Francja. Port Północny, nasze "okno na świat" wypełniały szeregi czekających na zaokrętowanie samochodów. Spośród prawie półtora miliona wyprodukowanych do 1991 roku aut ponad połowę wysłano za granicę.

 

Fot. archiwum: Wydłużona wersja kabriolet służyła do wycieczkowych jazd po stolicy.
Fot. archiwum: Wydłużona wersja kabriolet służyła do wycieczkowych jazd po stolicy.

W kraju postępowała "fiatyzacja" przemysłu motoryzacyjnego. Częściami Fiata odmłodzono Syrenki, Nysy i Żuki. Dostał ich nieco rolniczy Tarpan, a nawet autobus Autosan H-9. Konstruktorzy używali zespołów Fiata do budowy prototypów, między innymi

Fot. archiwum: Ponieważ nie zawsze świeci słońce wypuszczono krótką serię wydłużonej wersji z zamkniętym nadwoziem.
Fot. archiwum: Ponieważ nie zawsze świeci słońce wypuszczono krótką serię wydłużonej wersji z zamkniętym nadwoziem.

intrygujących coupe.

 

Powab auta zaczął blaknąć, gdy w 1978 roku pojawił się Polonez. Pięć lat później wygasły prawa do używania marki "Polski Fiat" i samochód oznaczono zwyczajnie - FSO 1300/1500. W serialu "07 zgłoś się" Fiat grał jeszcze postrach szos. Kilka lat potem w "Zmiennikach" był

Fot. archiwum: Najbardziej interesujące były liczne wersje studyjne wykorzystujące podzespoły Polskiego Fiata 125p, które nigdy nie weszły do seryjnej
Fot. archiwum: Najbardziej interesujące były liczne wersje studyjne wykorzystujące podzespoły Polskiego Fiata 125p, które nigdy nie weszły do seryjnej produkcji.

już zwykłą, taksówkarską furą.

 

W burzliwych latach "młodego" kapitalizmu po raz ostatni zwrócił na siebie uwagę. Z ksywką "kanciak" vel "kredens" był zabierany "na robotę" przez złodziei samochodów i innych szukających łatwego zarobku. Resztki elegancji odarli z niego sobotnio-niedzielni kaskaderzy. Dopiero od niedawna próbują mu ją przywrócić kolekcjonerzy wyszukujący nieliczne już egzemplarze w przyzwoitym stanie.

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie