Półprzewodniki. Brak układów scalonych kosztuje europejski sektor motoryzacyjny aż 100 mld EUR!

Stanisław Rochowicz
Według analizy Allianz Trade, braki w zaopatrzeniu w półprzewodniki mogły spowodować na świecie niedobór aż 18 milionów pojazdów! Obecne zawirowania polityczne mogą sytuację pogorszyć jeszcze bardziej, a nie widać oznak poprawy.
Według analizy Allianz Trade, braki w zaopatrzeniu w półprzewodniki mogły spowodować na świecie niedobór aż 18 milionów pojazdów! Obecne zawirowania polityczne mogą sytuację pogorszyć jeszcze bardziej, a nie widać oznak poprawy. Arkadiusz Gola
Według analizy Allianz Trade, braki w zaopatrzeniu w półprzewodniki mogły spowodować na świecie niedobór aż 18 milionów pojazdów! Obecne zawirowania polityczne mogą sytuację pogorszyć jeszcze bardziej, a nie widać oznak poprawy.

Przemysł motoryzacyjny stał się główną ofiarą globalnego kryzysu półprzewodników. Na początku pandemii, przygotowując się na ciężkie czasy, producenci samochodów i dostawcy branży motoryzacyjnej zareagowali głębokimi cięciami zapasów i zamówień na półprzewodniki. Gdy w drugiej połowie 2020 roku popyt na samochody powrócił szybciej niż oczekiwano, branża zauważyła, że producenci układów scalonych przesunęli moce produkcyjne na rynki końcowe z kwitnącym popytem, takie jak komputery i centra danych, pozostawiając niewielkie moce produkcyjne dla sektora motoryzacyjnego.

Blisko dwa lata po pierwszych sygnałach o niedoborze półprzewodników, produkcja samochodów pozostaje znacznie poniżej poziomu z 2019 roku, a łączny niedobór produkcji wynosi na świecie ponad 18 mln pojazdów.

Sytuacja przedstawia się relatywnie gorzej w Europie, gdzie – w przeciwieństwie do Chin czy Ameryki Północnej – produkcja pojazdów spadła w 2021 roku do bezprecedensowo niskiego poziomu 13 mln pojazdów. Po oznakach poprawy pod koniec 2021 i w I kw. 2022 roku, ożywienie produkcji zostało ponownie zahamowane przez dodatkowe napięcia w łańcuchu dostaw spowodowane blokadami w regionie Szanghaju i inwazją Rosji na Ukrainę.

Braki układów scalonych kosztują Europę niemal 100 mld EUR

Ile załamanie wywołane niedoborem kosztowało europejską gospodarkę? Aby się tego dowiedzieć, Allianz Trade zmierzyło utraconą produkcję, porównując produkcję z 2021 i 2022 do poziomów z 2019 roku. Biorąc pod uwagę dynamikę ogólnych wydatków konsumpcyjnych na towary w tym okresie, AT spodziewało się, że popyt mógł być podobny do tego z 2019 roku, gdyby podaż na to pozwoliła. Celem przeliczenia utraconej produkcji na utraconą wartość dodaną, obliczono następnie średnią wartość dodaną generowaną dla każdego samochodu wyprodukowanego w Europie.

Z wyliczeń Allianz Trade wynika, że już w 2021 roku utracono ponad 50 mld EUR, czyli równowartość 0,4% PKB regionu. Zakładając, że w 2022 roku produkcja europejska zmniejszy się o kolejne -1%, może dojść do utraty kolejnych 47 mld EUR, co daje łącznie 98 mld EUR.

Największe straty (47,5 mld EUR utraconej wartości dodanej w latach 2021 i 2022) odnotowały Niemcy, ponieważ ich sektor motoryzacyjny odpowiada za większą część całkowitej wartości dodanej. Z drugiej strony, rekordowo niskie poziomy zapasów u sprzedawców detalicznych sugerują, że może istnieć duży potencjał wzrostu, jeśli produkcja zostanie wznowiona w 2023 roku.

Szacunkowa utracona wartość dodana w branży motoryzacyjnej (w mld EUR oraz % PKB)

 

Wartość dodana utracona przez branżę motoryzacyjną w 2021

(mld EUR)

Wartość dodana utracona przez branżę motoryzacyjną w 2021

(% PKB)

Wartość dodana utracona przez branżę motoryzacyjną w 2022

(mld EUR)

Wartość dodana utracona przez branżę motoryzacyjną w 2022

(% PKB)

Straty w okresie 2021+2022 (mld EUR)

UE 28

 51,1 

0,4%

 47,1 

 

 98,2 

Francja

 3,5 

0,1%

 3,8 

0,1%

 7,2 

Włochy

 3,3 

0,2%

 3,2 

0,2%

 6,4 

Niemcy

 25,3 

0,7%

 22,3 

0,6%

 47,5 

Hiszpania

 3,2 

0,3%

 3,2 

0,3%

 6,3 

Polska

 1,4 

0,2%

 0,9 

0,1%

 2,2 

Wielka Brytania

 3,4 

0,1%

 3,4 

0,1%

 6,8 

Źródła: ACEA, Eurostat, obliczenia Działu Analiz Allianz.

Europejskie łańcuchy dostaw nadal zagrożone

Pojazdy potrzebują coraz więcej półprzewodników ze względu na trzy czynniki:

  • łączność (tj. więcej chipów w celu zapewnienia połączenia samochodów przez WiFi z siecią producenta i telefonami kierowców przez Bluetooth, itp.);
  • bezpieczeństwo (czujniki ruchu, wykrywanie obiektów w martwym polu itp.);
  • elektryfikację (samochody elektryczne zawierają dwukrotnie więcej półprzewodników niż samochody z silnikiem spalinowym).

W ciągu ostatnich 10 lat wartość półprzewodników przypadających na jeden samochód wzrosła ponad dwukrotnie i wynosi w skali światowej ponad 600 USD. Biorąc pod uwagę miks europejski (bezpieczniejszy, bardziej połączony, bardziej ekologiczny niż przeciętny samochód), wartość dla Europy jest najprawdopodobniej wyższa.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty