Polonez Caro

Wawrzyniec Rozenberg
Zaletą Poloneza jest niewielka cena. Kupują go najczęściej początkujący rzemieślnicy i rolnicy. Im potrzebny jest samochód niezbyt drogi, ale pakowny i tani w eksploatacji.

Polonezy obecne są na polskim rynku już 25 lat. Pierwsze egzemplarze wyprodukowano w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie w 1978 r. Zastąpiły one przestarzałe Warszawy i skutecznie konkurowały z Fiatami 125p.


Polonez Caro

Polonezy są duże i tanie, dlatego kupują je chętnie
rzemieślnicy rozpoczynający działalność oraz rolnicy.
Zdecydowana większość wyposażona jest
w instalacje gazowe.
Fot. Wawrzyniec Rozenberg

Poważnymi wadami Poloneza są przede wszystkim wysokie spalanie, częste awarie i szybka korozja blach, które nigdy nie były wysokiej jakości i fabrycznie nie były starannie konserwowane. Plamy rdzy pojawiały się już w kilkuletnich pojazdach. Kilka razy zmieniano nieco wygląd pojazdu, ale zawsze zachowywał on wady poprzednika. Wprowadzenie modeli oznaczonych symbolem "plus" miało poprawić niezbyt dobry wizerunek pojazdu, ale i to spaliło na panewce. Koncern Daewoo, który przejął warszawską fabrykę produkującą m.in. Polonezy, też nie wpłynął na kształt i trwałość tych pojazdów. Przed zakończeniem produkcji w 2002 r. nowy Polonez kosztował nieco ponad 20 tys. zł i był jednym z najtańszych samochodów. Po siedmiu latach jego cena na giełdzie wynosi ok. 5 tys. zł, czyli spadła o 75 proc. To jest grubo ponad średnią na rynku używanych aut. Niska cena napędza popyt i na Poloneza łatwo znaleźć nabywcę.

- Używane auto kupiłem trzy lata temu od pierwszego właściciela - wspomina Kazimierz Różniewski z Malborka. - Prowadzę zakład usług hydraulicznych, więc potrzebny był pakowny samochód. Służył dobrze, ale teraz chcę go sprzedać, mając w planie kupno większego, dostawczego auta. Wyznaczyłem cenę 5,2 tys. zł. Polonez jest tani w stosunku do swej wielkości. Zawieszenie ma w miarę dobre, a inne mechanizmy też się sprawdziły. Nawet silnik pracował bez zarzutu, chociaż ma słabe przyspieszenie i nie nadaje się do energicznej jazdy. Jest to jednak bezpieczne auto. Posiada dobre hamulce i mocną konstrukcję oraz zapewnia dobrą widoczność. Razi przestarzała sylwetka. Koszty eksploatacji zawyżało duże zużycie benzyny. Nowy nabywca założy zapewne instalację gazową, co zmniejszy wydatki na paliwo. Większość Polonezów na giełdzie jest już zasilana gazem.

Polonezy mają opinię nietrwałych, ale nasz redakcyjny fotoreporter w ciągu siedmiu lat przejechał tym pojazdem ponad 360 tys. km bez remontu głównego silnika. Konserwuje podwozie raz do roku. Eliminuje wszelkie rdzawe plamy na karoserii i sam wymienia w porę zużyte części. Dba o swój samochód, a ten odpłaca się mu bezawaryjnym działaniem.

Zdaniem mechanika
Edmund Kiedrowski, właściciel warsztatu samochodowego w Pruszczu Gd.
- Niewiele dobrego można powiedzieć o siedmioletnim Polonezie. Złośliwi mówią, że pojazd ten zardzewiał już na desce kreślarskiej. W każdym razie jest to największy problem właścicieli Polonezów. Mechanizmy też nie są trwałe, chociaż różni dostawcy produkowali podzespoły i bywają solidniejsze części. Naprawy są bardzo łatwe.
 

Ceny fabrycznych części zamiennychw zł
Reflektor179
Zderzak przedni391
Pasek rozrządu16
Komplet łożysk piasty przedniego koła26
Klocki hamulcowe, komplet do kół przednich28
Tarcza hamulca31
Amortyzator przód63
Końcówka drążka kierowniczego46

Dane techniczne

Wymiary pojazdu (mm)4320 x 1650 x 1420
Masa własna (kg)1100
Dopuszczalna masa pojazdu (kg)1525
Rozstaw osi (mm)2510
Rozstaw kół (mm)1375 (przód) i 1350 (tył)
Silnik rzędowy usytuowany poprzecznie 4 cylindry
Stopień sprężania9,5
Pojemność (cm sześc)1598
Moc (KM)81
Hamulcetarczowe przód i tył, brak ABS
Układ kierowniczybrak wspomagania
Zawieszenie przedniewahacz poprzeczny i sprężyna śrubowa
Zawieszenie tylneoś sztywna i resor piórowy
Pojemność bagażnika (dcm sześc)300/1070
Czas rozpędzania 0 -100 km/godz. (sek.)15,0
Prędkość maksymalna (km/godz.)156
Średnie zużycie paliwa przy 90 km/godz. (l/100 km)6,6
Średnie zużycie paliwa przy 120 km/godz. (l/100 km)8,9
Średnie zużycie paliwa w ruchu miejskim (l/100 km)10,6

Zalety i wady

  • Niska cena zakupu
  • Tanie części
  • Dostępny serwis
  • Duży bagażnik

- Przestarzała konstrukcja
- Niska trwałość pojazdu
- Korozja karoserii
- Słabe przyspieszenie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty