Polestar 1. Elektryzujące auto z chińskiej fabryki. 600 KM i 1000 Nm!

ip
Polestar 1Polestar 1 jest dwudrzwiowym coupe o świetnych proporcjach nadwozia. Jego układ napędowy generuje 600 KM i 1000 Nm. Tak otwiera się nowy rozdział w historii marki Polestar, która będzie odrębnym producentem aut elektrycznych. fot. Volvo
Polestar 1Polestar 1 jest dwudrzwiowym coupe o świetnych proporcjach nadwozia. Jego układ napędowy generuje 600 KM i 1000 Nm. Tak otwiera się nowy rozdział w historii marki Polestar, która będzie odrębnym producentem aut elektrycznych. fot. Volvo
Polestar 1 jest dwudrzwiowym coupe o świetnych proporcjach nadwozia. Jego układ napędowy generuje 600 KM i 1000 Nm. Tak otwiera się nowy rozdział w historii marki Polestar, która będzie odrębnym producentem aut elektrycznych.

Jak oznajmić światu zmianę strategii marki i profilu jej działalności? Zapewne można sięgnąć po różne materiały graficzne albo po interesujący pokaz slajdów. Szwedzi postanowili zakomunikować zmianę tak, przykuć uwagę wszystkich. Podczas targów motoryzacyjnych w Szanghaju oczom całego świata ukazał się bardzo odważny projekt. To nie jest prototyp lecz samochód produkcyjny. Będzie go można zamówić, a następnie korzystać z niego w ramach kompleksowego abonamentu, zawierającego też ubezpieczenie, serwis, usługi consierge i możliwość wypożyczenia innych modeli Volvo.

Polestar 1Polestar 1 jest dwudrzwiowym coupe o świetnych proporcjach nadwozia. Jego układ napędowy generuje 600 KM i 1000 Nm. Tak otwiera się nowy rozdział
Polestar 1

Polestar 1 jest dwudrzwiowym coupe o świetnych proporcjach nadwozia. Jego układ napędowy generuje 600 KM i 1000 Nm. Tak otwiera się nowy rozdział w historii marki Polestar, która będzie odrębnym producentem aut elektrycznych.

fot. Volvo

Dzisiaj rozpoczęło się zbieranie zamówień na auto. Produkcja Polestara 1 ruszy w fabryce w chińskim Chengdu w połowie 2019 r. Rocznie będzie powstawać nie więcej niż 500 egzemplarzy hybrydy o iście wyczynowych osiągach, która w trybie elektrycznym będzie w stanie pokonać do 150 km. Współpraca dwóch silników elektrycznych i spalinowego zapewni łącznie 600 KM i 1000 Nm. Warto przy tym podkreślić, że zgodnie z aktualnymi trendami motor spalinowy będzie niewielki - zdecydowano się na modyfikację stosowanego już, dwulitrowego motoru z rodziny Drive-E. 

Coupe bazuje na płycie podłogowej SPA, ale została ona zmieniona mniej więcej w połowie przez inżynierów marki Polestar. Dwudrziowa hybryda mierzy jedynie 4,5 m długości, czyli jest krótsza o 65 cm w porównaniu do najdłuższej odmiany Volvo S90, która bazuje na tej samej platformie. Aby uzyskać sportowe proporcje nadwozia modelu Polestar, zmniejszono rozstaw osi o 32 cm i skrócono tył o 20 cm. W samochodzie zastosowano aż dwa silniki elektryczne napędzające każde z tylnych kół, połączone przekładnią planetarną. Generują one 218 KM, którą dodatkowo zwiększa zintegrowany moduł spełniający rolę rozrusznika i odzyskiwania mocy.

Zobacz też: Polska premiera Volvo XC40

Polestar 1Polestar 1 jest dwudrzwiowym coupe o świetnych proporcjach nadwozia. Jego układ napędowy generuje 600 KM i 1000 Nm. Tak otwiera się nowy rozdział
Polestar 1

Polestar 1 jest dwudrzwiowym coupe o świetnych proporcjach nadwozia. Jego układ napędowy generuje 600 KM i 1000 Nm. Tak otwiera się nowy rozdział w historii marki Polestar, która będzie odrębnym producentem aut elektrycznych.

fot. Volvo

Zawieszenie oparto o elektronicznie regulowane amortyzatory renomowanej firmy Öhlins. Każdy wyposażony jest w elektroniczny zawór, który reaguje na rodzaj nawierzchni czy styl jazdy kierowcy. Czas jego reakcji wynosi jedynie 2 ms. W ułamku sekundy zmieniona zostaje charakterystyka pracy zawieszenia w zależności od bieżących potrzeb. Z kolei układ hamulcowy dostarczyła firma Akebono. Sześciotłoczkowe zaciski osadzono na tarczach hamulcowych o średnicy 400 mm. Jeśli dodamy do tego rozkład mas (przód/tył) wynoszący 48:52 okaże się, że nowy Polestar 1 powstał z myślą o bardzo wymagających odbiorcach. Jego nadwozie w większości wykonane jest z włókna węglowego, co pozwoliło na zaoszczędzenie ok. 230 kg i obniżenie środka ciężkości.

Polestar 1Polestar 1 jest dwudrzwiowym coupe o świetnych proporcjach nadwozia. Jego układ napędowy generuje 600 KM i 1000 Nm. Tak otwiera się nowy rozdział
Polestar 1

Polestar 1 jest dwudrzwiowym coupe o świetnych proporcjach nadwozia. Jego układ napędowy generuje 600 KM i 1000 Nm. Tak otwiera się nowy rozdział w historii marki Polestar, która będzie odrębnym producentem aut elektrycznych.

fot. Volvo

W 2019 r. trafią też na rynek modele Polestar 2 i Polestar 3. Polestar 2 będzie pierwszym w pełni elektrycznym modelem Volvo Car. Z kolei Polestar 3 to elektryczny SUV. Strategia przyjęta przez markę wydaje się oczywista - portfolio Polestar ma stanowić odpowiedź na ofertę Tesli.

Samochody Polestar będą produkowane w Chinach. W tym celu Volvo Cars stworzyło spółkę joint venture z Zhejiang Geely Holding. Nowe centrum produkcyjne w  Chengdu będzie dysponowało również torem testowym, na którym klienci będą mogli testować auta. Kiedy cały kompleks zostanie ukończony będzie najbardziej zrównoważoną ekologicznie fabryką samochodów w Chinach i jedną z najbardziej ekologicznych na świecie.
 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty