Ten crash test naprawdę nas emocjonował. Pierwsza próba zderzeniowa Polestar 1 była czymś w rodzaju badania nieznanych ziem” – powiedział Thomas Ingenlath, Chief Executive Officer Polestar. – To był krytyczny punkt eksperymentalny w procesie opracowywania Polestar 1. Musieliśmy wiedzieć na pewno, że pomysły i obliczenia związane z konstruowaniem tego auta były prawidłowe – i okazały się prawidłowe.
W przeciwieństwie do stalowego nadwozia, gdzie odkształcanie (wyginanie, zgniatanie) wspiera w zintegrowanych strefach kontrolowanego zgniotu redukcję energii uderzenia, która dociera do pasażerów, włókna węglowe rozprasza energię przez pękanie i rozpad. Wielkie znaczenie miał sposób, w jaki karbonowe nadwozie zareagowało na ekstremalne siły związane ze zderzeniem. Inżynierowie skupili się także na tym, w jaki sposób szkielet, struktura stalowa auta, oraz karbon, który ją wzmacnia, poradziły sobie z tymi siłami. Weryfikacyjny prototyp Polestar 1, element pierwszej serii konstrukcyjnej Polestar 1, zderzono ze stacjonarną przeszkodą z prędkością 56 km/h, symulując kolizję czołową.
Większość energii została zaabsorbowana przez struktury zderzeniowe samochodu, a pozostała jej część zminimalizowana przez panele karbonowego nadwozia i przeniesiona na strukturę karoserii, która pozostała sztywna i po próbie zderzeniowej nie wykazywała oznak wygięcia czy utraty strukturalnej geometrii. Zef van der Putten, odpowiedzialny za włókna węglowe w Polestar, tak skomentował test: Wyniki pierwszej próby pozwalają pozytywnie ocenić decyzję zbudowania nadwozia Polestar 1 z karbonu. Potwierdzają one, że karbon wspiera najwyższe standardy bezpieczeństwa.
Próbę zderzeniową przeprowadzono w Volvo Cars Safety Centre w Goetebotgu, w Szwecji, gdzie odbywa się ogromna liczba testów zderzeniowych samochodów i innych pojazdów w symulacjach prawdziwych warunków.
Polestar 1 to sportowa hybryda. Posiada 2-litrowy doładowany silnik benzynowy oraz dwa motory elektryczne. Do dyspozycji jest 600 KM i 1000 Nm. Producent deklaruje, że na samej baterii auto pokona dystans do 150 km.
Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?