Polak w warsztacie

(ip)
Jeśli w sprawie napraw powypadkowych wybieramy się do warsztatu, to najczęściej z ubezpieczeniem. Ponad 70% właścicieli aut korzysta z usług mechaników w ramach szkody rozliczanej z OC lub AC. W dalszym ciągu jednak 28,2% klientów serwisów dokonuje napraw powypadkowych na własny rachunek. Równocześnie koszt napraw rozliczanych z ubezpieczenia najczęściej wynosi od 2 do 5 tys. złotych (51,8% napraw warsztatowych), a aż 20,5% stanowią reperacje od 5 tysięcy wzwyż - wynika z badania "Specyfikacja napraw powypadkowych w Polsce" przygotowanych przez Polską Izbę Motoryzacji przy współpracy z Liberty Direct.

Co ciekawe, kierowcy częściej na prywatne reperacje decydują się w przypadku uszkodzeń blacharskich. Tak naprawiamy aż

Fot: Archiwum
Fot: Archiwum

32,8% tego typu szkód. Tylko nieco częściej korzystamy w tych przypadkach z rozliczenia z tytułu OC sprawcy (34,15%). Rzadziej naprawa blacharska jest pokrywana z naszego AC (29,7%).

Z czym do mechanika?
W ocenie warsztatów w autach najczęściej uszkadzane są błotniki i zderzaki. To aż 38,4% wszystkich naprawianych przez warsztaty szkód. Uszkodzenia innych części karoserii to aż 19,5%, uszkodzenia układów zawieszeń to 12,6%, szyb - 11,6%, układów chłodzenia i klimatyzacji to aż 9,2% szkód. Stosunkowo rzadko uszkadzamy lusterka boczne (7,6%).

Najczęstszą przyczyną uszkodzeń są kolizje lub wypadki drogowe. W opinii mechaników taka sytuacja dotyczy 82,5% samochodów pojawiających się w warsztatach. Tylko niecałe 14% serwisowanych aut uległo szkodzie parkingowej, gdy sprawca był nieznany. Rzadziej zdarzają się naprawy spowodowane zjawiskami naturalnymi (np. gradobicie).


Fot: PIM / Liberty Direct
Fot: PIM / Liberty Direct

Wygoda w rozliczeniach

Przy naprawach pokrywanych z ubezpieczenia znacznie chętniej decydujemy się na fakturę niż rozliczenie z kosztorysu. Pierwszy wariant wybiera ponad 70% klientów warsztatów. Oznacza to, że właściciel uszkodzonego auta zleca naprawę, a bezpośredniego zwrotu kosztów dokonuje ubezpieczyciel na podstawie przedstawionych mu przez serwis faktur. Na metodę kosztorysową, czyli wzięcie gotówki od towarzystwa i samodzielne rozliczanie się z warsztatem naprawczym, decyduje się mniej niż co trzecia osoba (28,6%).  

O ile przy rozliczeniach z tytułu ubezpieczenia dominuje forma bezgotówkowa, to przy rozliczeniach prywatnych klienci najczęściej płacą gotówką (74,7%). Znacznie rzadziej dokonują przelewów (14,5%) lub płatności kartą (10,8%).

Fot: PIM / Liberty Direct
Fot: PIM / Liberty Direct

Kto odwiedza warsztaty
Kogo najczęściej widzą u siebie mechanicy? W większości przypadków naprawą samochodów zajmują się mężczyźni (72%), a jedynie 28% to kobiety. Najliczniej w sprawie naprawy szkody zgłaszają się osoby w przedziale wiekowym 31-40 lat (60,8%), sporą grupę stanowią też właściciele aut w wieku 41-50 lat (28,3%). Znacznie rzadziej w warsztatach pojawiają się osoby pomiędzy 20 a 30 rokiem życia (7,2%). Najrzadziej naprawiają auta kierowcy w wieku powyżej 51 lat (2,4%) oraz do 20 lat (1,2%).

A jakie auta najczęściej naprawiamy? Te, których sporo na naszych drogach. W opinii mechaników pierwszą piątkę reperowanych samochodów stanowią VW, Opel, Ford, Skoda oraz Renault.

Badanie "Specyfikacja napraw powypadkowych w Polsce" zostało przeprowadzone na grupie 405 warsztatów naprawczych w całej Polsce, w formie ankiety elektronicznej, pomiędzy 5 czerwca a 8 października 2012 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty