Pół wieku od sukcesu w Monte Carlo

(ip)
Tuż przed rozpoczęciem kolejnej edycji najsławniejszego europejskiego rajdu samochodowego, przypominamy sportowy sukces marki ŠKODA sprzed półwiecza.

Tuż przed rozpoczęciem kolejnej edycji najsławniejszego europejskiego rajdu samochodowego, przypominamy sportowy sukces marki ŠKODA sprzed półwiecza.

31. Rajd Monte Carlo w roku 1962 zakończył się tytułem mistrzowskim w

Fot: Skoda
Fot: Skoda

klasie do 1300ccm dla fińskiej załogi Esko Keinänen/Rainer Eklund i ich ŠKODY Octavia TS. Co ciekawsze, ostateczny rezultat zmagań RMC z roku 1961 był analogiczny - jednak wówczas powszechnie tłumaczono go raczej łutem szczęścia niż faktycznymi umiejętnościami załogi i możliwościami samochodu z Mladá Boleslav

Potwierdzenie wyniku w kolejnym sezonie miało zatem wydźwięk szczególny. Tym większy, że do granicy klasy 1300ccm silnikowi Octavii TS brakowało całkiem sporo objętości, a w pokonanym polu znalazło się trzech faworytów imprezy prowadzących samochody Alfa Romeo, o kierowcach Triumphów, Volvo, Renault-Gordini i VW nawet nie wspominając.

Fot: Skoda
Fot: Skoda

Praktycznie zupełnie zgodna z wykonaniem seryjnym Octavia TS (Touring Sport) okazała się niezwykle groźną bronią na najsilniej obsadzonej sportowej arenie samochodowej świata.

Oprócz Octavii TS w rękach ekip zagranicznych, w Monte Carlo 1962 wyraźnie zaakcentowały swą obecność załogi fabryczne ŠKODA w parach: Horsak-Bobek, Fousek-Vidner i Bobek-Rieger. Na kolejne potwierdzenie formy Octavii TS i zwycięskiej ekipy Keinänen/Eklund nie trzeba było długo czekać.

W Rajdzie 1000 Jezior w 1962 wywalczyli drugie miejsce w klasyfikacji

Fot: Skoda
Fot: Skoda

generalnej (!), pokonując nawet słynnego Erika Carlssona prowadzącego SAAB-a.

Przypomniane dziś sukcesy sportowe wydatnie przyczyniły się do utrzymania wysokiej popularności Octavii na kapitalistycznych rynkach eksportowych aż do samego zakończenia produkcji modelu w roku 1964 (poza odmianą Combi wytwarzaną i sprzedawaną do roku 1971). Szczególną popularnością cieszyły się na nich odmiany TS - zwłaszcza w Szwecji i Norwegii.

Dziś oryginalna Octavia TS jest prawdziwym białym krukiem na rynku samochodów kolekcjonerskich, niekiedy nadal uczestniczącym w sportowej rywalizacji pojazdów zabytkowych.

Tegoroczny Rajd Monte Carlo rozpocznie się 17.01 i potrwa do 22.01. Wezmą w nim udział ŠKODY Fabia S2000

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty